کد خبر: ۱۳۵۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 20
آپاندیسیت یک بیماری است که طی آن آپاندیس شما ملتهب و پر از چرک می‌شود.
شفا آنلاین:  آپاندیسیت دردی را ایجاد می‌کند که معمولا در اطراف ناف شما شروع شده و سپس به سمت راست پایین شکم منتقل می‌شود. در شماره گذشته، در مورد نشانه‌ها، علل ایجاد کننده و عوارض آن صحبت شد. در ادامه به روش‌های تشخیصی و درمان این عارضه پرداخته می‌شود.

روش‌های تشخیصی و درمانی
  به گزارش شفا آنلاین:     درد آپاندیسیت ممکن است در طول زمان تغییر کند. بنابراین گاهی اوقات تشخیص ممکن است دشوار باشد. علاوه براین، درد شکمی ممکن است ناشی از سایر بیماری‌ها به غیر از آپاندیسیت باشد. جهت کمک به تشخیص آپاندیسیت، احتمالا پزشک شما سابقه علائم و نشانه‌های شما را بررسی کرده و شکم‌تان را معاینه کامل فیزیکی خواهد کرد.

آزمایشات و روش‌های مورد استفاده برای تشخیص آپاندیسیت عبارتند از:
       • معاینه فیزیکی جهت ارزیابی درد شما: پزشک ممکن است فشار ملایمی را روی ناحیه دردناک اعمال کند. هنگامی که فشار به طور ناگهان برداشته شود، غالبا درد آپاندیسیت تشدید می‌شود. این امر علامت آن است که صفاق مجاور ملتهب شده است. سایر نشانه‌هایی که پزشک به آنها توجه می‌کند شامل سفتی شکم و تمایل به سفت کردن ماهیچه‌های شکم در پاسخ به فشار وارده روی آپاندیس ملتهب است.

       • آزمایش خون: به پزشک شما امکان بررسی افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون را می‌دهد که نشان دهنده وجود عفونت است.

       • آزمایش ادرار: پزشک شما ممکن است از شما درخواست انجام آزمایش ادرار کند تا مطمئن شود که دلیل درد شما عفونت مجاری ادراری یا سنگ کلیه نیست.

       • تصویربرداری: همچنین پزشک شما ممکن است جهت کمک به تائید آپاندیسیت یا یافتن سایر علل درد شما درخواست انجام تصویربرداری شکم را با استفاده از اشعه ایکس، سونوگرافی یا سی‌تی اسکن دهد.

درمان
• درمان آپاندیسیت معمولا شامل جراحی جهت برداشتن آپاندیس ملتهب است. با توجه به وضعیت شما ممکن است درمان‌های دیگر مورد نیاز باشد.

• جراحی جهت برداشتن آپاندیس (آپاندکتومی)

• آپاندکتومی می‌تواند به صورت یک عمل جراحی باز با استفاده از ایجاد یک برش در ناحیه شکم به طول 4-2 اینچ (5 تا 10 سانتی‌متر) انجام شود یا جراحی آپاندیسیت می‌تواند به صورت یک عمل لاپاروسکوپی انجام شود که شامل چند برش کوچک در ناحیه شکم است. در طول آپاندکتومی لاپاروسکوپیک، جراح ابزارهای ویژه جراحی و یک دوربین ویدئویی را به داخل شکم شما وارد می‌کند تا آپاندیس شما را خارج سازد.

• به طور کلی، جراحی لاپاروسکوپیک به شما امکان بهبودی سریع‌تر و با جای زخم (اسکار) کمتر را می‌دهد. اما جراحی لاپاراسکوپیک برای همه مناسب نیست. اگر آپاندیس شما پاره شده و عفونت گسترش پیدا کرده باشد یا اگر یک آبسه وجود داشته باشد، شما ممکن است به آپاندکتومی باز نیاز داشته باشید. آپاندکتومی باز به پزشک امکان تمیز کردن حفره شکمی را می‌دهد.

• انتظار می‌رود که بعد از آپاندکتومی یک یا دو روز در بیمارستان به سر برید.

• تخلیه آبسه قبل از جراحی آپاندیس

• اگر آپاندیس شما پاره شده و یک آبسه در اطراف آن تشکیل شود، آبسه ممکن است با قرار دادن یک لوله از طریق پوست شما و داخل آبسه تخلیه شود. آپاندکتومی می‌تواند چند هفته پس از کنترل عفونت انجام شود.

تغییر شیوه زندگی
       انتظار می‌رود که بهبودی پس از آپاندکتومی چند هفته به طول انجامد. اگر آپاندیس شما پاره شود، زمان بیشتری برای بهبودی لازم است. در طول زمان بهبودی، شما می‌توانید برای کمک به التیام بدن اقدامات زیر را انجام دهید:
       • اجتناب از فعالیت شدید در ابتدا: اگر آپاندکتومی شما به روش لاپاروسکوپی انجام شد، فعالیت شما برای 5-3 روز اول پس از جراحی محدود می‌شود. اگر آپاندکتومی باز انجام شد، فعالیت شما برای 14-10 روز اول بعد از جراحی محدود می‌شود. از پزشک خود درباره زمانی که می‌توانید فعالیت عادی را از سرگیرید، سوال کنید.

       • از شکم خود در زمان سرفه کردن حفاظت کنید: شما ممکن است زمان سرفه کردن، عطسه کردن یا انجام حرکات دیگر در شکم احساس درد کنید. برای محافظت از شکم خود یک بالش روی شکم قرار داده و قبل از انجام این حرکات فشاری را اعمال کنید.

       • در صورتی که داروهای ضددرد اثربخش نبودند با پزشک خود تماس بگیرید: وجود درد، استرس بسیاری بر بدن شما وارد کرده و سبب کند شدن فرآیند بهبودی می‌شود. اگر با وجود مصرف داروهای ضددرد همچنان درد دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

       • هنگامی که آمادگی دارید، بلند شوید و حرکت کنید: فعالیت خود را به آهستگی شروع کرده و افزایش دهید. با پیاده‌روی‌های مختصر شروع کنید.

       • زمانی که احساس خستگی می‌کنید، بخوابید. هنگامی که بدن شما بهبود می‌یابد، شما ممکن است نسبت به حالت عادی احساس خواب‌آلودگی بیشتری داشته باشید. این امر طبیعی است و زمانی که نیاز دارید استراحت کنید.

       • در مورد بازگشت به کار یا مدرسه با پزشک خود صحبت کنید: شما می‌توانید زمانی که احساس بهبودی کردید به سرکار برگردید. کودکان ممکن است کمتر از یک هفته پس از جراحی قادر باشند به مدرسه بروند، اگرچه فعالیت شدید مانند ورزش باید برای 4-2 هفته بعد از جراحی محدود شود.

نکات اساسی درمان
       پزشک شما داروهایی را جهت کنترل درد شما بعد از آپاندکتومی تجویز خواهد کرد. برخی درمان‌های مکمل و جایگزین، هنگامی که همراه با دارو استفاده می‌شوند، می توانند به کنترل درد شما کمک کنند. از پزشک خود در مورد گزینه‌های بی‌خطر سوال کنید، از جمله:
• فعالیت‌هایی که حواستان را پرت می‌کند، مانند شنیدن موسیقی و صحبت کردن با دوستان که سبب می‌شود شما به درد فکر نکنید.
• تجسم کردن، مانند بستن چشم‌ها و فکر کردن درباره مکان مورد علاقه.سپید
منبع: Your Doctor
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: