کد خبر: ۱۳۴۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 17
از اول دی ماه امسال و پس از تایید شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت، مرکز گواهی میانی این وزارتخانه با هدف تبدیل اسناد پزشکی به اسناد الکترونیکی قانونی پزشکی راه‌اندازی خواهد شد.

شفا آنلاین>سلامت>مسئول دفتر مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: از اول دی ماه امسال و پس از تایید شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت، مرکز گواهی میانی این وزارتخانه با هدف تبدیل اسناد پزشکی به اسناد الکترونیکی قانونی پزشکی راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمود تارا در نشست خبری نمایشگاه الکامپ که در سالن دولت الکترونیکی برگزار شد، اظهار داشت: تحقق پرونده یکپارچه سلامت شهروندان علاوه بر اتصال کلیه واحدها و مراکز ارایه خدمات سلامت به وزارت بهداشت، نیازمند راه‌اندازی مطب‌ها، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز تصویربرداری مجهز به سامانه‌های الکترونیک است. این در حالیست که فقط در بخش مطب‌ها هم اکنون شاهد آن هستیم که کمتر از ۲۵ درصد مطب‌ها پرونده بیماران را به صورت کاغذی نگهداری می‌کنند و تنها کمتر از ۱۰ درصد مطب‌ها سامانه‌ای دارند که اطلاعات بالینی بیماران را به صورت الکترونیکی وارد کرده و نگهداری می‌کنند.

تارا افزود: پس از آماده بودن مطب ها، باید اسناد پزشکی و نسخه‌ها را تبدیل به اسناد الکترونیکی قانونی کنیم. این مسئله همچنین یکی از پیچیدگی های بزرگ پروژه های رایجی همانند پزشکی از راه دور است که هیچ یک از اسناد آن هنوز جایگاه قانونی ندارد. بر این اساس لازمه اجرای این گونه طرح‌ها، امضای الکترونیکی است. از این رو اول دی ماه امسال، مرکز گواهی میانی سلامت پس از تایید شورای سیاستگذاری مرکز گواهی میانی با هدف تبدیل اسناد پزشکی به اسناد الکترونیکی قانونی پزشکی راه‌اندازی خواهد شد.

وی به پروژه در جریان رصدخانه اطلاعات نظام سلامت، به عنوان یکی از تحولات جاری وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: این پروژه این امکان را به کلیه مدیران حوزه سلامت می‌دهد که کلیه خدمات را لحظه به لحظه رصد و مانیتور کنند و ارزش افزوده فناوری‌های اطلاعاتی را به مدیران منتقل کنند. مشابه این پروژه تاکنون در خاورمیانه، کل آسیا و حتی در اروپا در این شکل متمرکز، موردی پیاده‌سازی نشده است و سازمان بهداشت جهانی نیز از ما خواسته این پروژه را در سطح گسترده‌ای در منطقه معرفی کنیم. 

تارا افزود: این پروژه می تواند در نهایت پایش و تحلیل زنده ارایه خدمات بستری و سرپایی، پایش شاخص های سلامت و مدیریت مراجعات خدمات را ممکن کند. رصدخانه اطلاعات نظام سلامت، در واقع مرکزی برای تجمیع، پایش و تحلیل نظام اطلاعات سلامت وزارت بهداشت خواهد بود.

وی همچنین به تفاهم نامه طرح USO  سلامت اشاره کرد که در روز اول نمایشگاه بین دو وزیر بهداشت و ارتباطات به امضاء رسید و گفت: با امضاء این تفاهم نامه، طرح تسهیل و توسعه دسترسی به خدمات الکترونیکی برخط پرونده الکترونیک سلامت در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته به اجرا درآمد که طبق برنامه زمانبندی شده شبکه ملی طرح  USO سلامت، به عنوان فاز نهایی شبکه ملی سلامت در تمام روستاها گسترش می‌یابد. 

وی با بیان این که وزارت بهداشت هر جایی که محل نیاز مردم بوده سعی به ورود کرده است، گفت: مثلا در رفع نیاز مردم به موضوع تهیه دارو، سازمان غذا و داروی ما اقدام به راه‌اندازی سامانه‌هایی همچون سامانه داروهای کمیاب و سامانه اصالت دارو کرده است یا در حوزه نگرانی‌های مردم در بهداشت محیط‌های کاری یا رستوران ها، اقدام به تهیه سامانه های راهنمای مردم برای مشاهده کیفیت بهداشتی رستوران ها و مراکز غذایی کرده است. 

تارا خاطرنشان کرد: دفتر مدیریت آمار و فناوری اطلاعات آمادگی کامل دارد در خصوص تمامی پروژه های موجود، پس از زمان نمایشگاه، به صورت تفصیلی اطلاعاتی را در اختیار خبرنگاران قرار داده و به آنها فرصتی را برای بازدید از پروژه ها بدهد.

بنابراعلام وب‌دا، وی در ادامه به سوالات خبرنگاران در خصوص برنامه‌ها و فعالیت های حوزه فناوری اطلاعات در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در موضوعات پرونده الکترونیک سلامت، چرخه صحیح پایش تولید تا مصرف دارو، طرح سپاس، رصدخانه سلامت و نحوه پایش خدمات سلامت، کارت هوشمند تامین اجتماعی، ارائه خدمات آنلاین در مراکز بهداشتی و تعاملات جدید وزارت بهداشت و سازمان های بیمه‌گر در راستای اجرای نظام ارجاع خدمات سلامت پاسخ های مشروحی ارایه کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: