کد خبر: ۱۳۴۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 15
این فناوری با استفاده از یک کلاهک نوار مغزی (EEG) که دارای 64 الکترود است، سیگنال های مغز را دریافت کرده و آنها را به دستورالعمل های حرکتی برای بازوی روباتیک تبدیل می کند.
شفا آنلاین>سلامت>محققان دانشگاه مینسوتا یک فناوری رابط مغز و کامپیوتر توسعه دادند که با استفاده از آن برای اولین بار داوطلبان توانستند یک بازوی روباتیک را تنها با استفاده از افکار خود و بدون نیاز به ایمپلنت های مغزی، حرکت دهند. در واقع این افراد تنها با تصور حرکت بازوی خود توانستند این بازوی روباتیک را حرکت دهند.

به گزارش شفا آنلاین، این فناوری با استفاده از یک کلاهک نوار مغزی (EEG) که دارای 64 الکترود است، سیگنال های مغز را دریافت کرده و آنها را به دستورالعمل های حرکتی برای بازوی روباتیک تبدیل می کند.
به منظور افزایش دقت و شناسایی سیگنال های مرتبط و همچنین بهبود عملکرد بازوی روباتیک از فناوری آموزش ماشین استفاده شده است.
البته این فناوری همه کار را به طور خودکار انجام نمی دهد و داوطلبان برای برقراری ارتباط مناسب با بازوی روباتیک باید تمریناتی را انجام دهند.
در این آزمایش 8 داوطلب شرکت کردند که همه آنها توانستند حرکات موردنظر را با استفاده از بازوی روباتیک و با دقت 80 درصد انجام دهند.
سنگ بنای این فناوی سه سال قبل گذاشته شد. یک سال پس از آن محققان دانشگاه مینسوتا فناوری را توسعه دادند که با استفاده از آن توانستند حرکت یک هلیکوپتر را با استفاده از کلاه EEG کنترل کنند. در آن زمان حتی تصور دستیابی به فناوری که امکان کنترل حرکات پیچیده یک بازوی روباتیک را با امواج مغزی فراهم کند، دور از ذهن بود.
این فناوری کاربردهای بالقوه زیادی به ویژه برای معلولین و مبتلایان به بیماری های عصبی دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: