کد خبر: ۱۳۴۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 15
پوکی استخوان شایع ترین بیماری متابولیک استخوان است که بار عظیمی بر سیستم بهداشتی و درمانی کشور تحمیل می‌کند.
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت وضعیت شیوع بیماری پوکی استخوان تا 20 سال آینده را نگران کننده خواند و گفت: این روند نیازمند استراتژی‌‌های مناسب برای مقابله با این بیماری است.

به گزارش شفا آنلاین، حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی پیامی به سمینار بین المللی تازه ‌های پزشکی، تشخیص و درمان پوکی استخوان که امروز در تالار بیم المللی امام خمینی برگزار شد، اساتید، دانشجویان و همکاران را خطاب قرار داد و گفت: پوکی استخوان شایع ترین بیماری متابولیک استخوان است که بار عظیمی بر سیستم بهداشتی و درمانی کشور تحمیل می‌کند. نتایج مطالعات جامع پوکی استخوان که توسط پژوهشگاه علوم غدد دانشگاه تهران صورت گرفته نشان می‌دهد از هر خانم بالای 50 سال یک نفر به پوکی استخوان و 3 نفر به استئوپنی مبتلا می‌شوند. 
 
وی با اشاره به اینکه این بیماری با عارضه شکستگی بروز می‌کند، افزود: 12.5 درصد سهم ابتلا به این بیماری خاموش از خاورمیانه متعلق به ایران است و حداقل 2 میلیون نفر در کشور در معرض خطر شکستگی در اثر پوکی استخوان قرار دارند. 
 
وزیر بهداشت از 6 مورد شکستگی استئوپروتیک در هر ساعت خبر داد و اظهار داشت: با افزایش طول عمر و جمعیت شیوع این بیماری تا 20 سال آینده قابل توجه است که این موضوع نیازمند استراتژی مناسب برای مقابله با این بیماری است. 
 
وی اظهار داشت: به منظور روز آمد کردن راه درمان و تشخیص پوکی استخوان، برگزاری سمینار با همکاری بنیاد بین المللی و سایر مراکز قابل توجه بوده و همراهی این رویداد با جشنواره سلامت استخوان با همکاری شهرداری و انجمن‌های علمی می‌تواند در ترویج و آگاه سازی عموم جامع نقش ارزنده‌ای داشته باشد. 
 
وزیر بهداشت یادآور شد: هر گونه تلاش برای مبارزه با پوکی استخوان می‌تواند خدمت مهمی در راستای سیاست‌های کلان وزارت بهداشت به ویژه در حوزه بیماری غیر واگیر داشته باشد. 
 
دانشگاه تهران تنها مرکز فعال در زمینه پوکی استخوان 
 باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در این سمینار با اشاره به مطالعات دهه اخیر در کشور عنوان کرد: این مطالعات نشان می‌دهد علی رقم افزایش مصرف ویتامین دی و کلسیوم، همچنان شاهد شیوع چشمگیر پوکی استخوان هستیم. 
 
وی ادامه داد: تنها مرکز فعال در زمینه این بیماری دانشگاه تهران است که البته سعی در برقراری ارتباطات منطقه‌ای دارد، اما این ایجاد ارتباط با چالش‌های روبرو است. 
 
علی جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه این مراسم تصریح کرد: بیماری‌های مزمن در کشور مساله ساز بوده و رسیدگی به آنها و پیشگیری از حوادث ناشی از آنها از تکالیف ما محسوب می‌شود. 
 
وی یادآور شد: امیدواریم اقدامات در کشور به گونه ای پیش برود تا موجب کاهش هزینه‌ درمان این بیماری باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: