کد خبر: ۱۳۴۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 17
به هرکجا که نگاه بیندازید، تبلیغاتی از تمرین‌ها، برنامه‌های غذایی یا مکمل‌های جدید کاهش دهنده را می‌بینید.
شفا آنلاین: علت آن این است که بیش از یک سوم بزرگسالان آمریکایی چاق هستند. اگر شما قصد داشته باشید که هزینه‌ای را صرف کنید، گزینه‌های انتخابی زیادی در پیش روی شما قرار می‌گیرند و انتخاب اینکه کدامیک بهترین است می‌تواند سخت باشد.

به گزارش شفا آنلاین: در یک مطالعه جدید، محققین دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیگو، 5 گزینه دارویی را که در حال حاضر برای کنترل چاقی در ایالات متحده تایید شده‌اند، آزمایش کردند. با اینکه تمامی آنها موثر بودند، این تحقیق نشان داد که برخی از آنها موثرتر از سایرین عمل می‌کنند.


در این مطالعه که بیش از 29هزار فرد شرکت داشتند، مشخص شد که Qsymia (فنترمین-توپیرامات) و Victoza (لیراگلوتاید) بیشترین شانس کاهش 5 درصدی وزن را برای افراد به ارمغان می‌آورند. Xenica- کمترین موفقیت را داشت. اما به گفته دکتر Siddarth Singh، سرپرست محققین این مطالعه، هیچ داروی واحدی که روی تمامی افراد اثر یکسانی داشته باشد وجود ندارد. او در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت: «درمان چاقی باید برای هر شخص به‌صورت جداگانه تعیین شود.» او همچنین اضافه کرد که این مطالعه فقط میانگین را نشان می‌دهد و عوارض جانبی درمان مساله مهمی است که باید آن را در نظر گرفت.


گروه Singh نتایج 28 کارآزمایی بالینی را که از پنج داروی:
Qsymia, Victoza, Xenical, Belviq (Lorcaserin), Contrave (naltrexone-bupropion)استفاده کرده بودند، بررسی کردند. آنها متوجه شدند که به طور متوسط، هر دارو بهتر از دارونما بود، اما افرادی که از Qsymia استفاده کرده بودند، بیشترین کاهش وزن را داشتند. این افراد 20 پوند بیشتر از افرادی که دارونما مصرف کرده بودند کاهش وزن داشتند، درحالی که افرادی که از Xenica- یا Belviq استفاده کرده بودند کمترین کاهش وزن را، یعنی حدود 6 تا 7 پوند بیشتر از مصرف کنندگان دارونما داشتند.
Nikhi- Dhurandhar سخنگوی انجمن چاقی در مصاحبه‌ای مطبوعاتی اظهار داشت: «با اینکه‌ برخی از این داروها موثرتر بودند، برای هر فردی اثرگذار نیستند. علت آن این است که افراد پاسخ متفاوتی به داروهای مختلف کاهنده وزن می‌دهند.»

 Dhurandhar گفت: «به طور کلی، اگر شما داروی x را تجویز کنید، تفاوت زیادی در پاسخ بیماران وجود خواهد داشت.» او اذعان داشت هیچ دارویی مثل یک قرص جادویی که بتواند چربی‌ها را ذوب کند وجود ندارد: «این داروها با تاثیر روی اشتها، کمک می‌کنند که شما غذای کمتری بخورید، اما شما باید رژیم غذایی خود را نیز تغییر دهید و ورزش منظمی داشته باشید. داروها مکمل هستند، نه جانشینی برای تلاش شما.»


از نظر پیامدهای بهداشتی ناخواسته، Contrve و Victoza داروهایی با کمترین موفقیت بودند و احتمال اینکه افرادی که از این داروها استفاده کردند، به دلیل عوارض جانبی کارآزمایی را ترک کنند تقریبا 3 برابر بیشتر بود. Singh تکرار کرد اینکه داروهای کاهنده وزن روی هر فرد تاثیر متفاوتی دارند، به این معنی است که در هر فرد ممکن است عارضه جانبی متفاوتی بروز پیدا کند. برای مثال Contrave حاوی ضدافسردگی بوپروپیون است و در مورد استفاده از آن به منظور خودکشی نگرانی وجود دارد. به همین دلیل فردی که بیماری ذهنی یا نشانه‌های روانی دراد، بهتر است از داروی دیگری برای درمان چاقی استفاده کند. Victoza نیز قابلیت ایجاد مشکلات کلیوی و التهاب پانکراس را دارد.


Singh گفت با اینکه داروهای کاهنده وزن به طور قطع یک انتخاب مهم برای کنترل چاقی محسوب می‌شوند، اکثریت این داروها تنها در 2 سال اخیر تایید شده‌اند. این بدین معنی است که ما از اینکه تاثیر این داروها برای مدت طولانی باقی بماند مطمئن نیستیم.
منبع: Medica- Daily
سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: