کد خبر: ۱۳۴۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 15
روابط زهرآلود اشکال مختلفی دارند. مثلا کارفرمای شما در یک لحظه رفتار خوبی با شما دارد و در لحظه بعدی رفتارش با شما تغییر می‌کند و به‌شدت پرتوقع می‌شود یا می‌توان به دوست یا خویشاوندی اشاره کرد که از شما توقع دارد که خود را مطابق با علایق او سازگار کنید.
شفا آنلاین:  همچنین می‌توان به فردی اشاره کرد که دائما همسر خود را تحقیر می‌کند. اگرچه شناسایی روابط زهرآلود کار آسانی است، اما خلاصی از روابط زهرآلود همواره کار آسانی نیست.

به گزارش شفا آنلاین:باوجوداین، بهتر است که برای خلاص شدن از روابط زهرآلود تلاش کنید، چون در غیر این صورت روابط زهرآلود می‌توانند منجر به افسردگی و اضطراب شوند.

روابط زهرآلود
       یک تعریف بالینی مشخص برای روابط زهرآلود وجود ندارد، اما می‌توان اصطلاح مفیدی برای تعریف روابط نامتعادل دانست. روابط را در یک مقیاس در نظر بگیرید که با روابط متعالی آغاز می‌شود و با روابط زهرآلود خاتمه می‌یابد. رابطه زهرآلود به رابطه‌ای گفته می‌شود که رفتارهای طرف مقابل به‌طور مستمر باعث شگفتی یا حیرت شما می‌شود، شما را از تعادل خارج می‌سازد، بدون هیچ دلیلی اضطراب شما را افزایش می‌دهد و باعث احساس بد و نامناسب نسبت به خودتان می‌شود!

تغییر روابط زهرآلود
       وقتی‌که یکی از روابط موجود در زندگی خودتان را زهرآلود تشخیص دادید، این سوال برای شما مطرح می‌شود که برای رهایی از این رابطه زهرآلود چه کاری باید انجام دهید. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که می‌توانند دیگری را تغییر دهند، اما در اکثر مواقع چنین کاری ناممکن است. اگر زهرآلود بودن در یک شخصی ریشه دوانده باشد، امکان تغییر این ویژگی آسان نخواهد بود. تغییر فردی که روی شما کنترل و نفوذ دارد کار بسیار سختی است و بعضی از افراد با نشان دادن ظلم و خساست احساس شادی می‌کنند.

       علاوه بر این، روابط زهرآلود می‌توانند غیرمستقیم یا ضمنی نیز باشند. روابط زهرآلود میان دوستان و همکاران با روابط زهرآلود میان اعضای خانواده بسیار متفاوت هستند. برای مثال، اگر در حال مراقبت از پدر یا مادر پیر خود هستید که در طول سال‌ها ویژگی خساست در او شکل‌گرفته است سعی می‌کنید که به دلیل عشق به پدر و مادرتان این رابطه زهرآلود را تحمل کنید و از پدر یا مادر پیرتان مراقبت کنید، اما اگر شخص دیگری چنین ویژگی را داشته باشد اصلا تحمل نخواهید کرد و وارد چنین رابطه زهرآلودی نمی‌شوید؛ به عبارت دیگر، عشق به پدر و مادر پیر باعث می‌شود که این رابطه زهرآلود را تحمل کنید.

توصیه‌های عملی
       همه ما به‌نوعی درگیر روابط زهرآلود هستیم و باید در صورت امکان خودمان را از شر آن‌ها خلاص کنیم یا به‌نوعی از عهده آن‌ها برآییم. اولین گام در رهایی از روابط زهرآلود این است که روابط زهرآلود موجود در زندگی خود را بر اساس تعریفی که گفتیم بشناسیم و سپس بر اساس توصیه‌هایی که از زیر می‌آوریم، این مشکل را حل کنید:
        به شخص مقابل خود بگویید که چه احساسی دارید. رفتار آرام و دوستانه و رودررو به شخصی که باعث روابط زهرآلود شده است بگویید که چه احساسی در مورد رفتار او نسبت به خودتان دارید. بعضی از افراد از تاثیر اعمال خود به‌طور کامل آگاهی ندارند و همین صحبت دوستانه و رودررو می‌تواند طرف را از تاثیر اعمال خودآگاه سازد و درنتیجه به او کمک کند که روابط زهرآلود را تغییر دهد و در جهت بهبود آن‌ها بکوشد. اگر این صحبت دوستانه و رودررو بی‌فایده بود، باید کنترل خود را حفظ کنید. گاهی از اوقات وقتی‌که احساس خود را به طرف مقابل می‌گویید ممکن است که فحاشی و اهانت را در او بیدار کنید و در این موقعیت باید این رابطه زهرآلود را به‌طور قاطع پایان دهید. اگر حین این گفت‌وگو طرف مقابل شما را تهدید کرد، این تهدید او را به عنوان یک حمله تلقی کنید و به دنبال کمک باشید.

        حدومرزهایی را تعین کنید. حتی اگر شخصی (مانند کارفرما) بر شما تسلط دارد، می‌توانید حدومرزهایی برای آن تعیین کنید؛ به این معنا که باید قاطع باشید و نوع رفتار مورد انتظار از دیگران و حدومرزهای خود را مشخص کنید. برای مثال، اگر کارفرمای شما این عادت را دارد که برای انجام شدن کاری در لحظه‌های آخر سر شما داد بزند، به او بگویید: «از این ناراحت نمی‌شوم که می‌خواهید این کار را انجام دهم، اما می‌خواهم که با احترام با من صحبت کنید.»

        واکنش‌های خود را کنترل کنید. حتی روابط زهرآلود می‌توانند مانند یک نیروی محرک میان دو فرد عمل کنند. مراقب واکنش‌های خود باشید، چون در یک رابطه زهرآلود این امکان نیز وجود دارد که فرد به‌طور ناخواسته با واکنش‌هایی که به طرف مقابل نشان می‌دهد، باعث ادامه‌دار شدن روابط زهرآلود شود. برای مثال، اگر فورا هر چیز درخواست شده را انجام دهید، باعث تقویت روابط زهرآلود می‌شوید.

        رابطه زهرآلود را خاتمه دهید. این آخرین راه برای فائق آمدن بر رابطه زهرآلود است و گاهی از اوقات ممکن است که به‌کار بستن این روش نسبتا ًوسوسه‌انگیز باشد؛ اما این روش را به عنوان روش نهایی در نظر بگیرید، مخصوصا اگر با شخصی همچون همسر، عضو خانواده یا کارفرما رابطه زهرآلود دارید که نقش مهمی در زندگی شما دارد. باوجوداین، گاهی از اوقات روابط به حدی زهرآلود و لاعلاج می‌شوند که شخص مجبور است شغل خود را ترک کند، دوستی خود را با شخص قطع کنید یا از همسر خود طلاق بگیرد.سپید
منبع:Everyday Health
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: