کد خبر: ۱۳۴۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 15
افزایش قوس کمر به‌صورت لوردوز همیشه با چرخش لگن همراه است و با افزایش این قوس، شکم بیمار به جلو آمده و باسن به عقب می‌رود
       

شفا آنلاین:یکی از علل کمردرد، بد ایستادن است. مهم‌ترین مواردی که در هنگام ایستادن برای کاهش احتمال ابتلا به کمردرد باید رعایت شوند، عبارتند از:

     به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید   افزایش قوس کمر به‌صورت لوردوز همیشه با چرخش لگن همراه است و با افزایش این قوس، شکم بیمار به جلو آمده و باسن به عقب می‌رود. در هنگام ایستادن باید سعی کنیم مستقیم ایستاده و کمر خود را تا حد امکان صاف و مستقیم نگه داریم. شکم خود را به جلو و باسن را به عقب ندهیم. صاف و کشیده بایستیم، مانند اینکه می‌خواهیم سر خود را به سقف آسمان بچسبانیم.

        شکم بزرگ موجب افزایش لوردوز کمر می‌شود که آن‌هم به نوبه خود موجب فشار بیشتر به ستون مهره و کمردرد می‌شود. اگر شکم بزرگی دارید آن را کوچک کنید. در خانم‌های باردار که در ماه‌های آخر بارداری شکم خیلی بزرگی پیدا می‌کنند می‌توان با بستن کمربندهای خاصی به زیر شکم قوس کمر را کاهش داد.

        پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند می‌تواند با افزایش قوس کمری موجب کمردرد شود. از پوشیدن این کفش‌ها پرهیز کنید.

        ایستادن به مدت طولانی هم برای کمر مضر است. اگر مجبورید برای مدت طولانی بایستید، باید مرتب وضعیت ایستادن خود را عوض کنید و هر چند وقت یک بار این پا و آن پا کنید. به عبارت دیگر مدتی وزن خود را روی پای راست و مدتی روی پای چپ بیندازید.

        راه دیگر این است که یک پا را روی یک چهار پایه که حدود 20 سانتی‌متر بلند است بگذاریم و هرچند وقت یک‌بار جای پاها را عوض کنیم. این کار به‌خصوص برای خانم هایی که مجبورند مدت زیادی مقابل ظرفشویی یا اطو بایستند و کار کنند یا در کسانی که مدت زیادی در یک صف می‌ایستند یا معلم‌ها که مدت زیادی مقابل تخته سیاه می‌ایستند، مفید است.

       در زیر راه هایی ارائه شده اند تا مادرانی که تازه بچه دار شده اند کمتر دچار کمردرد شوند.

راه‌کارهایی برای مادران
بعد از هر زایمان خانم‌ها باید نرمش‌های مخصوصی را انجام دهند تا قوام و قدرت عضلات جدار شکم به حالت طبیعی برگردد. این نرمش‌ها را هرچه زودتر شروع کنید. البته در صورتی که زایمان با سزارین بوده معمولا نرمش‌ها بعد از شش هفته از زایمان شروع می‌شود.
باید بتوانید در عرض شش هفته اول بعد از زایمان وزن خود را به حد قبل از بارداری برسانید.
قبل از بلند کردن بچه او را تا حد ممکن به بدن خود نزدیک کنید. بچه را دور از بدن نگه ندارید. حین نگهداشتن بچه بدن خود را به طرفین نچرخانید.
برای بلند کردن بچه از زمین به جلو خم نشوید. زانوهای خود را خم کرده چمباتمه زده و سپس بچه را گرفته و بلند کنید.
اگر تخت بچه کناره دارد برای برداشتن بچه از روی تخت اول کناره را به کنار بزنید و سپس بچه را بردارید. برای برداشتن بچه از روی کناره به روی تشک بچه خم نشوید.
وقتی بیرون از خانه قدم می‌زنید بچه را در یک کوله‌پشتی که جلوی بدنتان قرار می‌گیرد، قرار دهید.
هیچ‌وقت بچه را روی کنار لگن خود قرار ندهید. با این کار روی کمر خود فشار زیادی وارد می‌کنید.
وقتی می‌خواهید بچه را در ماشین بگذارید، بیرون ماشین نایستید. اول روی صندلی عقب زانو بزنید و سپس بچه را در صندلی‌اش در ماشین قرار دهید.

مهرداد منصوری
ارتوپد
برچسب ها: کمردرد ، چرخش لگن ، قوس کمر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: