کد خبر: ۱۳۴۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 15
وقتی که به علت وقفه تنفسی خرخر همیشگی ما در خواب قطع می‌شود یعنی اکسیژن کافی به مغز نمی‌رسد.
  شفا آنلاین:برای جبران این وضعیت پیام‌هایی به قلب و رگ‌های خونی ارسال می‌‌شود تا قلب با کار شدیدتر و رگ‌ها با گشاد شدن خون بیشتری را در بدن جاری سازند.

به گزارش شفا آنلاین:بدین ترتیب خطر ابتلا به پرفشاری خون، آهنگ ضربان غیرطبیعی قلب (آریتمی) و سکته‌های قلبی و مغزی افزایش می‌یابد. خوشبختانه آپنه خواب قابل درمان است.

دانه‌های ریز زرد-نارنجی رنگ پوستی
       بالا بودن بیش از اندازه تری‌گلیسرید خون سبب بروز دانه‌های ریز (راش) روی مفاصل انگشتان دست و پا و پوست نشیمن‌گاه می‌شود. زیادی این نوع چربی خون به‌تدریج رگ‌ها را سخت می‌کند و احتمال بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

ضعیف بودن انگشتان دست
       کم‌توانی انگشتان دست‌ها در نگهداری اشیا ممکن است ناشی از ضعف قلب باشد. مطالعات نشان می‌دهد که قدرت دست‌ها در فشردن اجسام با سلامت قلب مرتبط است. اگر با انگشتان خود به‌سختی اشیاء را نگه می‌دارید احتمال اینکه قلب‌تان دچار مشکل باشد وجود دارد.

وجود لکه ریز تیره‌رنگ زیر ناخن‌ها
       اگر که ضربه‌ای به انگشتان دست و پایتان وارد نشده ولی لکه ریز خون زیر ناخن‌هایتان مشاهده کردید ممکن است ناشی از وجود عفونت درغشای قلب یا دریچه‌های آن باشد (اندوکاردیت). همچنین دربیماران دیابتیک نیز این لکه‌ها ظاهر می‌شود و چنانچه ثابت شده افراد دیابتی 2 تا 4 برابر بیشتر دچار مشکلات قلبی می‌شوند.

گیجی
       گیجی می‌تواند نتیجه مستقیم بیماری قلبی به شمار آید زیرا با ضعف عملکرد قلب، خون کافی به مغز نمی‌رسد. گیجی همچنین می‌تواند در نتیجه ناهماهنگی ضربان قلب (آریتمی) باشد. ضعف قلب به حالتی اطلاق می‌شود که ماهیچه آن دچار ضعف شده باشد، نااستواری در حرکت و تلوتلو خوردن و عدم استواری، در صورت تکرار، می‌تواند نشانه ضعف قلبی باشد.

ناتوانایی جنسی
       بروز ناتوانی در امور زناشویی نیز می‌تواند حکایت‌گر وجود مشکل قلبی پنهان باشد. خصوصا در مورد آقایان عدم جریان خون سرخرگی ناشی از فشارخون بالا وتصلب سرخرگ‌ها به‌صورت ضعف جنسی بروز می‌کند. در خانم‌ها جریان خون نامناسب سبب بی‌تمایلی به ارتباط زناشویی می‌شود.

تغییر رنگ پوست
       آبی یا خاکستری شدن انگشتان دست و پا نشانه عدم وجود خونرسانی مناسب به این اعضا است. نرسیدن خون حامل اکسیژن کافی به دست پا یا به علت مشکل قلبی است یا تنگ ومسدود بودن رگ‌ها که می‌تواند مادرزادی یا ثانویه باشد. شکستن و خرد شدن پلاک‌های کلسترول تجمیع شده در مویرگ‌ها، شکلی تورمانند و بنفش‌رنگ در سطح پوست ایجاد می‌کند. همچنین ابتلا به اندوکاردیت (التهاب و عفونت درون‌شامه قلب) می‌تواند لکه‌هایی تیره‌رنگ در کف دست‌ها و پاها ایجاد کند.

خونریزی لثه‌
       تاکنون علت اصلی ارتباط بین بیماری لثه و قلب مشخص نشده، ولی مطالعات نشان می‌دهد که تورم، خونریزی و حساسیت لثه می‌تواند برای سلامت قلب شما دردسرساز باشد. یک از فرضیه‌های مطرح شده در این ارتباط این است که باکتری‌های دهانی از طریق جریان خون خود را به قلب رسانده سبب ایجاد التهاب در آن می‌شوند. اگر بیماری لثه به حدی برسد که سبب لق شدن و افتادن دندان‌ها شود می‌تواند سکته قلبی در پی داشته باشد.

لکه‌های بزرگ تیره و مخملی پوستی
       این لکه‌های تیره پوستی که اندکی برجسته بوده و بافتی مخملی دارد، آکانتوسیز نیگریکانس نامیده می‌شود.این لکه‌ها بیشتر در چین‌های روی گردن، زیر بغل و کشاله ران‌ها بر اثر مشکل بدن در مصرف انسولین به‌وجود می‌آید. اگر برای مقاومت در برابر انسولین، مشکلات متابولیک و دیابت نوع دوم تحت درمان نیستید با مراجعه به پزشک‌تان برای کنترل قند خون و حفاظت از قلب خود اقدام کنید.

مشکل تنفسی
       احساس تنگی نفس می‌تواند یکی ازعلایم ضعف قلبی، آریتمی یا سکته باشد. اگرهنگام انجام کارهای روزمره که پیش از این به‌راحتی انجام می‌داده‌اید نفس کم می‌آورید و ناچار به تنفس فعال هستید، به پزشکتان اطلاع دهید. ولی اگر هنگام دراز کشیدن دچار تنگی نفس همراه با درد قفسه سینه شدید، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

تورم مچ پاها
       پس ازمدت طولانی سرپا ایستادن یا نشستن یا در دوران بارداری تورم ساق پاها طبیعی محسوب می‌شود. احتباس آب در ساق پا می‌تواند ناشی از ضعف عملکرد قلب ودر نتیجه عدم مناسب چرخش خون در پاها هم باشد. تورم ناگهانی ساق پا معمولا ناشی ازتشکیل لخته دررگ‌ها است که مانع بازگشت خون به قلب می‌شود. در صورت بروز چنین وضعیتی بدون معطلی به پزشک مراجعه کنید.

خستگی مفرط
       گناه خستگی خود را همیشه به گردن کم‌خوابی نیندازید. ضعف قلب نیز می‌تواند مایه احساس خستگی و ناتوانی شود، زیرا ماهیچه قلب توان پمپاژ خون کافی را ندارد. دقت کنید که آیا علایم دیگر مثل سرفه و تورم مچ پاها نیز در شما بروز کرده یا خیر؟ به غیر از مشکل قلبی احساس خستگی مفرط در صورت استمرار می‌تواند ناشی از کم‌خونی، افسردگی یا حتی سرطان باشد.سپید
منبع: WebMD

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: