کد خبر: ۶۵۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۳ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 10
شفا آنلاین>سلامت>پوست >زیبایی >یرسینگ یا همان سوراخ کردن بینی، لب و زبان یک نوع عمل زیبایی است که در بین جوانان بسیار شایع شده است. در برخی نقاط بدن نه تنها کمکی به زیبایی نمی‌کند بلکه چهره‌ای نا‌زیبا برای فرد ایجاد می‌کند که باعث خطرات جدی می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین - مدتی است برخی از جوانان ایرانی روش‌هایی را برای آرایش ظاهر خود برگزیده اند که اغلب در آن سوی مرز‌ها  رواج دارد؛ گرچه بشر طرفدار تنوع است اما گاهی اوقات این تنوعات خطرناک هستند. کسانی که می‌خواهند در صورت خود تغییری ایجاد کنند اولین مکانی که به ذهن‌شان می‌رسد سوراخ کردن بینی است که معمولا در لبه‌های گوشتی سوراخ‌های خارجی بینی یا غضروف میانی انجام می‌شود؛ اما ممکن است تغییر مکان دهد و باعث خون ریزی شود همچنین تحقیقات نشان داده سوراخ کردن بینی و زبان دقت حس بویایی و چشایی در افراد را کاهش می‌دهد.

انجام پیرسینگ در سالن‌های آرایشی توسط افراد غیر متخصص
امیر هوشنگ احسانی متخصص پوست و مو در همین راستا می گوید: پیرسینگ یا همان سوراخ کردن بینی، لب و زبان یک نوع عمل زیبایی است که در بین جوانان بسیار شایع شده است. نکته قابل توجه این است که در برخی نقاط بدن نه تنها کمکی به زیبایی نمی‌کند بلکه چهره‌ای نا‌زیبا برای فرد ایجاد می‌کند و باعث خطرات جدی می‌شود.

وی افزود: افرادی که برای انجام این عمل زیبایی به مراکز غیر بهداشتی و آرایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند بیشتر از افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند به عفونت مبتلا می‌شوند.

وی در ادامه مطرح می‌کند: حساسیت شایع ترین عارضه پیرسینگ است که بیشتر در هنگام استفاده از فلزات بدلی به ویژه کروم و نیکل بوجود می آید. زنانی که در هنگام استفاده از ساعت  و انگشتر‌های بدلی دچار حساسیت‌، خارش و قرمزی در پوست خود می‌شوند باید از نصب بدلیجات خودداری کنند و فقط از فلزاتی با جنس طلا استفاده کنند.

این متخصص پوست و مو تصریح کرد: در هنگام سوراخ کردن بدن احتمال باقی ماندن جای زخم ها نیز وجود دارد و ممکن است این محل ها با چاق و لاغر شدن فرد تغییر مکان دهد.

تمیز کننده‌های ناشی از عفونت
محل سوراخ‌ها نباید دستکاری شود در غیر این صورت باعث عفونت می‌شود،باید در نظر داشت برای تمیز کردن محل سوراخ نباید از الکل و هیدروژن پراکسید استفاده کرد زیرا باعث خشک شدن پوست و در نتیجه مانع از تشکیل بافت جدید می‌شود.

در هنگام بهبود زخم‌های حاصل از این عمل نباید از استخر‌های عمومی و یا دوش آب گرم استفاده شود و در طول دوره‌ی درمان هم نباید از مواد آرایشی  استفاده کرد.

عوارض باور نکردنی پیرسینگ!
از جمله مواردی که جوانان علاقه‌ی زیادی به انجام دادن آن دارند پیرسینگ لب است. گاهی اوقات این زیور آلات در گوشه‌ی لب فوقانی نیز کار گذاشته می‌شود. ناگفته نماند احتمال خون ریزی های سخت، التهاب و عفونت شدید نیز در این عضو پرخون وجود دارد.

از دیگر موارد می‌توان به سوراخ کردن گوش اشاره کرد که بسیاری از جوانان تصور می‌کنند گوش خارجی به دلیل ارتباط نداشتن با اعضای داخلی مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

نرمه‌ی گوش امن‌ترین نقطه برای سوراخ کردن است زیرا سوراخ کردن لاله‌ی غضروفی گوش میتواند باعث عفونت، تورم، عفونت، آبسه، حساسیت و پارگی گوش می‌شود.

پیرسینگ زبان در بین جوانان ایرانی کمتر دیده می‌شود اما باید دانست کسانی که جراحی دهان یا دندان را انجام می‌دهند در معرض عفونت‌هایی تهدید کننده‌ی ناشی از باکتری‌های دهان قرار می‌گیرند. 

جنس تزیینات مورد استفاده در پیرسینگ
بیشتر لوازم تزیینی مورد استفاده در سوراخ کردن بدن شامل حلقه‌های کوچک، گل میخ و زنجیر های کوتاه است و جنس این زیور آلات معمولا از طلا، تیتانیوم، پلاتین، نیوبیوم یا فولاد است.

لب یکی از محل‌های پرطرفدار برای سوراخ کردن است و احتمال خون ریزی‌های سخت و التهاب و عفونت در آن وجود دارد زیرا جز بافت‌های پرخون بدن محسوب می‌شود.

جدی‌ترین خطر سوراخ کردن لب به غیر از خون ریزی، بلع تصادفی حلقه است که میتواند حتی منجر به انسداد تنفسی و خفگی فرد شود، البته باید در نظر داشت که زبان هم از آسیب‌های این سوراخ ‌ها در امان نیست زیرا سوراخ کردن زبان میتواند باعث ایجاد عفونت شود.

مراکز درمانی گزینه های مطمئن برای انجام پیرسینگ 
انتخاب محیطی استریل برای انجام پیرسینگ مهم ترین مساله است. از این رو انجام پیرسینگ در مطب پزشک و یا مراکز درمانی گزینه‌های مطمئن‌تری نسبت به مکانهایی هستند که از ابزار‌های غیر استریل استفاده می‌کنند. 

سرطان!تعجب نکنید!
اگر شنیدید کسی در اثر پیرسینگ  سرطان گرفته است، تعجب نکنید. سرطان پوست یکی از شایع ترین سرطان‌هایی است که ممکن است در اثر پیرسینگ ایجاد شود و تحریک مزمن و طولانی مدت پوست توسط آویزه‌های مورد استفاده  نیز میتواند فرد را مستعد ابتلا به این سرطان کند.
باشگاه خبرنگاران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: