کد خبر: ۱۳۴۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 14
در ایالات متحده تقریبا 300 هزار نفر از سرطان دوران کودکی نجات یافته‌اند، و بیشتر آنها تحت مراقبت پزشکان مراقبت‌های اولیه قرار دارند. افراد بزرگسالی که از سرطان دوران کودکی نجات یافته‌اند و بیشتر این افراد بین 20 تا 34 سال سن دارند، با خطر درازمدت قابل ملاحظه حالت مرضی و مرگ‌ومیری قرار دارند که از برگشت (عود) بدخیمی اولیه فراتر می‌رود.
شفا آنلاین: عوارض جانبی دیرهنگام ممکن است به عملکرد اندام‌ها آسیب وارد کند، بدن را از رشد و تکامل باز دارد، و عملکرد شناختی/عصبی را مختل کرده و بدخیمی‌های ثانویه ایجاد کند. گروه سرطان‌شناسی رهنمود‌های پیگیری درازمدت را برای برآورده کردن نیاز این جمعیت افزایش یابنده بیماران به مراقبت‌های سیستماتیک (منظم) و جامع تهیه کرده است.

به گزارش شفا آنلاین: کاربرد مناسب این رهنمود‌ها به پزشکان مراقبت‌های اولیه امکان خواهد داد خطری را تشخیص دهند که هر یک از این بیماران را تهدید می‌کند، در صورت لزوم غربالگری بیشتری را ارائه دهند، و عوارض جانبی دیرهنگام سرطان دوران کودکی را در مراحل اولیه بروز آنها شناسایی کنند.


       شرح کامل و دقیق سرطان شخص بیمار و درمانی که صورت گرفته و به‌صورت خلاصه درمان سرطان عرضه شده، شالوده مراقبت از فرد بزرگسالی را تشکیل می‌دهد که از سرطان دوران کودکی نجات یافته است. خلاصه درمان سرطانی که کامل باشد به پزشک مراقبت‌های اولیه امکان می‌دهد از رهنمود‌های پیگیری درازمدت برای ایجاد برنامه مراقبت خاص هر فرد بیمار استفاده کند.

       بیشتر افراد بزرگسالی که از سرطان دوران کودکی نجات یافته‌اند تحت مراقبت پزشکان مراقبت‌های اولیه قرار دارند. امکان دارد این گروه از پزشکان با مسائل مزمنی آشنا نباشند که این بیماران با آنها مواجه هستند، بنابراین شاید نتوانند مراقبت پیگیری درازمدت مناسب را ارائه دهند. مطالعه و بررسی زنان بزرگسالی که با پرتودرمانی قفسه سینه از سرطان دوران کودکی نجات یافته‌اند و در نتیجه، با افزایش خطر سرطان پستان مواجه هستند، نشان داد که بیش از 60 درصد از آنهایی که 25 تا 40 سال سن دارند در فواصل زمانی مناسب از تست غربالگری برخوردار نمی‌شوند. همچنین، پزشکان ارائه‌دهنده مراقبت‌های اولیه باید پایش سرطان‌های ثانویه را در مورد افراد بزرگسالی انجام دهند که از سرطان دوران کودکی نجات یافته‌اند، عوارض جانبی دیرهنگام را شناسایی کنند، و نیاز‌های روانی اجتماعی این بیماران را برآورده سازند. برای آنکه نیاز این جمعیت افزایش یابنده بیمارانی که با بالا بودن خطر روبرو هستند به راهنمایی‌های بهتر برآورده شود، گروه سرطان‌شناسی کودکان رهنمود‌های پیگیری درازمدت را تهیه کردند. این رهنمود‌ها، گرچه ثابت نشده نتایج بهتری را برای بیماران به همراه می‌آورند، نشانگر توصیه‌های کارشناسانه‌ای هستند که به پزشکان مراقبت‌های اولیه امکان می‌دهند خطری را که هر یک از این افراد بزرگسال با آن مواجه است تشخیص دهند، در صورت لزوم غربالگری بیشتری را عرضه کنند، و عوارض جانبی دیرهنگام را در مراحل اولیه بروز آنها ردیابی کنند.

       خطرات حالت مرضی درازمدت: افراد بزرگسالی که از سرطان دوران کودکی نجات یافته‌اند، علاوه بر عود بدخیمی اولیه خود، با افزایش خطر حالت مرضی درازمدت مواجه هستند. عوارض جانبی دیرهنگام به‌عنوان بیماری‌های حاد یا مزمنی تعریف می‌شوند که پنج سال، یا مدتی طولانی‌تر، پس از تشخیص سرطان اولیه ظاهر می‌شوند. امکان دارد این عوارض جانبی عملکرد اندام را مختل سازند، بدن را از رشد و تکامل بازدارند، به عملکرد شناختی/عصبی آسیب وارد کنند، و باعث ایجاد بدخیمی‌های ثانویه شوند. عوامل خاصی وجود دارند که باعث می‌شوند فرد بزرگسالی که از سرطان دوران کودکی نجات‌یافته با افزایش خطر ایجاد حالت مرضی درازمدت روبرو شود. نقش پزشک مراقبت‌های اولیه این است که غربالگری را به منظور شناسایی این عوامل خطر انجام دهد تا از بروز عوارض جانبی دیرهنگام خاصی جلوگیری کند، آنها تشخیص دهد، یا درمان کند. برنامه مراقبت درازمدت از فرد بزرگسالی که از سرطان دوران کودکی نجات یافته باید براساس برنامه‌ای باشد که مختص او و بر اساس خطرات عوارض جانبی دیرهنگام مختلفی باشد که او با آنها مواجه است.سپید

منبع: NCII
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: