کد خبر: ۱۳۴۳۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 14
محققان ژاپنی دانشگاه اوزاکا در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که ژل موضعی سیرولیموس (sirolimus)، برای درمان Angiofibromas صورت در بیماران مبتلا به توبروس اسکلروزیس کمپلکس (TSC)، ایمن و اثربخش است.
 شفا آنلاین:  بیماران مبتلا به اختلال نوروکوتانئوس TSC به سوی بروز تومورهای غیرسرطانی چندگانه پیش می‌روند.

به گزارش شفا آنلاین: این تومورها شامل facia- angiofibromas می‌شوند که به صورت برجستگی‌های قرمزرنگ تظاهر یافته و می‌تواند با ترومای اندکی خونریزی کرده یا اختلالاتی در اعتماد به نفس بیمار ایجاد کنند. این اختلال بوسیله موتاسیون‌های ژنی ایجاد شده و اثرات خود را از طریق فعال کردن یک راه سلولار با نام mTORC1 نشان می‌دهد.

       اگرچه رویکردهای متعدد جراحی برای درمان TSC angiofibromas استفاده می‌شود، مطالعات بالینی نشان داده‌اند که سیرولیموس و آنالوگ خوراکی آن، توانسته‌اند اندازه این تومورها و دیگر ضایعات سیستمیک را کاهش دهند. البته درمان سیستمیک ممکن است عوارض جانبی داشته باشد.

       اطلاعات محدودی که از گزارش‌های مورد و تست‌های مقایسه‌ای به دست آمده‌اند، پیشنهاد می‌کنند که درمان موضعی با مهارکننده mTOR، سیرولیموس، در مقایسه با سیرولیموس خوراکی، ممکن است درمان آسان و بدون دردی را با اثرات سمی کمتر برای بیمار به ارمغان آورد.

       در مطالعه جدید، 36 بیمار مبتلا به TSC و facia- angiofibromas، که شامل 18 کودک 3 تا 18 سال و 18 بزرگسال 19 تا 65 سال می‌شدند، در یک کارآزمایی فاز 2 تصادفی شده موازی و با تشدید دوز، طی سال‌های 2013 و 2014 وارد شدند. بیماران واجد شرایط حداقل 3 آنژیوفیبرومای تکی 2 میلی‌متری یا بزرگتر داشتند.

       محققان مذکور، از یک سیستم web-response برای تقسیم تصادفی شرکت کنندگان به 3 گروه 12 تایی (در هر گروه 6 کودک و 6 بزرگسال) استفاده کرده و سپس، شرکت کنندگان هر گروه را به طور تصادفی و به نسبت 2 به 1، برای دریافت ژل سیرولیموس (05/0، 1/0 یا 2/0 درصد) یا پلاسبو تقسیم‌بندی کردند.

       ژل سیرولیموس به صورت مخلوط کردن پودر بالکی سیرولیموس داخل اتانول و ژل کربوکسی‌وینیل و تا رسیدن به غلظت مورد نظر به دست آمد. این ژل، که نشان داد بهترین میزان جذب را از سیرولیموس، در مقایسه با دیگر حامل‌ها، فراهم می‌کند، به مدت 12 هفته، روزی دو بار روی ضایعات پوستی بیماران استعمال شد.

       بیماران در هفته‌های 2، 4، 8 و 12، همچنین 4 هفته پس از قطع درمان ارزیابی شدند. فاکتور بهبود، متغیری که دربرگیرنده کاهش حجم تومور و و قرمزی 3 تومور هدف بود، به عنوان هدف اولیه تعیین شد.

       در مقایسه با پلاسبو، درمان دو بار در روز با ژل سیرولیموس به مدت 12 هفته، بهطور قابل توجهی اندازه و قرمزی آنژیوفیبروما را در گروه دریافت کنده ژل 2/0 درصد کاهش داد (میانگین فاکتور بهبود: 94/1). این پیامد مثبت در کودکانی که ژل 1/0 درصد یا 05/0 درصد دریافت کرده بودند نیز دیده شد.

       در میان شرکت کنندگانی که درمان فعال دریافت کردند، اندازه تومور در میان کودکان و بزرگسالان و در میان زیرگروهی از کودکانی که ژل سیرولیموس 2/0 درصد دریافت کردند، به‌طور قابل توجهی کاهش نشان داد. علاوه براین، قرمزی تومور نیز میان همه شرکت کنندگان و همه زیرگروه‌های کودکان کاهش نشان داد. سایز تومور یا قرمزی آن میان بزرگسالان درمان شده با ژل 05/0 یا 1/0 درصد بهبود قابل توجهی نشان نداد.

       این یافته‌ها بیانگر آن هستند که ژل موضعی سیرولیموس برای آنژیوفیبرومای صورت به دلیل TSC اثربخش بوده و برای کودکان نیز موثرتر از بزرگسالان است. بهبودی که در بیماران دیده شد، حداقل 4 هفته پس از توقف درمان نیز ادامه پیدا کرد. هیچ عارضه دارویی جدی میان بیماران دیده نشد. بعضی از بیماران با خشکی ملایم پوست و التهاب مواجه شدند.

       هرچند بعضی شرکت کنندگان سطوحی را از سیرولیموس در خون خود نشان دادند، غلظت‌های آن بسیار کمتر از مواردی بود که در بیماران درمان شده با سیرولیموس خوراکی دیده می‌شد.

       به عنوان نتیجه‌گیری نهایی می‌توان گفت اینکه سیرولیموس ایمنی و اثربخشی زیادی در درمان آنژیوفیبرومای TSC نشان داده، دستاورد بزرگی است.سپید
منبع: Medscape

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
حسن سیاح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
0
0
سلام صورتم وکل بدنم گوشت اضافی دارندلیزرانجام دادم باز هم میزنن بیرون سیرولیموس خاستم اهواز گیرم نیامد خاهشن اگردارید ارسال کنید تاشاید اثر کنه درصورتم
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
0
0
سلام پماد سیرولیموس میخام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
0
0
سیرولیموس میخام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
0
0
پسرم بیماری توبروس اسکلروز داره هرچی گشتم کرم سیرولیموس توی کرمان پیدانکردم اصلا جایی این کرم هست کمکم کنید خواهشا
صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
0
0
سلام من هم دنبال ژل سیور لیموس هستم گیرم نیامد میشه راهنمایی کنید گجا پیدا میشه 09171435645 شماره تماس ممنون
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
0
0
سلام
لطفا اگر این دارو تونستید گیر بیارید با تلفن من تماس بگیرید۰۹۱۷۵۷۶۵۵۷۰
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: