کد خبر: ۱۳۴۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 14
بینایی با وجود محدود بودن بخشی که در بدن اشغال می‌کند، سهم بزرگی در زندگی روزمره افراد ایفا می‌کند.
شفا آنلاین: اهمیت آن زمانی احساس می‌شود که فعالیت سالم بینایی به خطر بیفتد و فرد را با مشکل مواجه کند.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  در حال حاضر بیماری‌های زیادی وجود دارد که در سنین مختلف و با شرایط متفاوت می‌تواند تهدیدی برای بینایی افراد باشد. طبق گزارش سال 2015 سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر چیزی حدود 285 میلیون نفرد در دنیا با مشکلات جدی بینایی روبه‌رو هستند. 39

 میلیون نفر از این افراد به صورت کامل نابینا هستند و باقی این 264 میلیون نفر با مشکلات دیگر بینایی مانند دید کم مواجه هستند. البته باید در نظر داشت که 80 درصد تعداد نابینایان جهان بالای 50 سال سن دارند و نابینایی آنها مادرزادی نبوده است. با این همه تخمین زده می‌شود با ارائه درمان درست چشم به این افراد از 30 تا 40 درصد این نابینایی می‌تواند پیشگیری کرد یا درصدی از بینایی را حفظ کرد. در این بین نزدیک 19 میلیون کودک نیز در جهان وجود دارند که دچار مشکلاتی مانند تنبلی چشم، عفونت چشمی، تاری دید هستند. اما از این تعداد 12 میلیون کودک تنها بیماری‌های انکساری مانند دوربینی و نزدیک‌بینی دارند، مشکلی که با یک غربالگری ساده تشخیص داده می‌شود. در بسیاری از کشورها کودکان در همان سنین بین 3 تا 6 سال به لحاظ چشم غربالگری می‌شوند و همین موضوع تا 65 درصد می‌تواند جلوی وخامت بیماری‌های چشمی را بگیرد.

با این همه هنوز کشورهای زیادی هستند که شرایط غربالگری کودکان خود را ندارند و به زیرساخت‌های این کار در آنجا فراهم نشده است. در بین بیماری‌های شایع کودکان 4/1 میلیون نفر به صورت نابینای مادرزاد به دنیا می‌آیند و از آنجا که ساختار شبکه چشم در دوران جنینی آنها به درستی تشکیل نشده است، کاری از دست متخصصان چشم‌پزشکی برنمی‌آید. به همین علت به مداخلات بازتوانی نیاز دارند تا بتوانند به عنوان فردی معلول در جامعه فعالیت داشته باشند.

       طبق همین گزارش سازمان جهانی بهداشت، تعداد بیماران مبتلا به مشکلات بینایی در کشورهای با اقتصاد پایین بیشتر است. این افراد همچنین درمان درستی برای مشکلات بینایی خود دریافت نمی‌کنند. در نتیجه اغلب این بیماری‌ها بدون درمان باقی می‌ماند که باعث ازکارافتادگی اغلب مبتلایان می‎شود. با این همه برخی بیماری‌ها به صورت جهانی کنترل شده‌اند. درصد ابتلا به عفنوت‌های پزشکی نسبت به 20 سال گذشته تا اندازه قابل توجهی کاهش پیدا کرده است و از سوی دیگر مردم با عوامل دیگری مانند خشکی چشم مواجه هستند که در صورت نادیده گرفتن به کاهش دید هم منجر می‌شود. همچنین میزان کیفیت و بهبود دید بیمارانی که پیوند قرنیه داشته‌اند نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است و امید به بینایی آنها زیاد شده است. از سویی دانش پزشکی در چشم‌پزشکی به مرزی رسیده که 80 درصد همه مشکلات بینایی قابل درمان در نظر گرفته شده است. در سال 2015 بیماری‌های شایع جهانی چشمی شامل آستیگماتیسم، دوربینی و نزدیک‌بینی با 43 درصد شیوع، آب مروارید با 33 درصد و گلوکوم با 2 درصد شیوع معرفی شده‌اند.

       با این همه آنچه نسبت به گذشته تغییرات چندانی نداشته است و اقدامات و سیاست‌گذاری‌های زیادی برای آن باید نظر گرفته شود، مشکلات و اختلالات بینایی ناشی از تروما و آسیب‌های ناگهانی است. آسیب‌های چشمی ناشی از تروما به راحتی قابل پیشگیری هستند و با انجام رویه‌های درست کاری به خوبی می‌توان از آسیب‌های جدی چشمی جلوگیری کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: