کد خبر: ۱۳۴۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 14
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه وضعیت قاچاق در کشور نسبت به سال گذشته بهتر شده، خبر داد: «گردش مالی کل قاچاق سالانه کشور ١۵ میلیارد دلار است و گردش مالی قاچاق دارو 5/1 میلیارد دلار است، ۵ درصد داروهای فعلی قاچاق است. چون بحث سلامت مردم است رقم بالایی است که باید کنترل شود.»
شفا آنلاین:     علیرضا جمشیدی در همایش ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد درباره مبادی ورودی کالاهای قاچاق گفت: «قاچاق از کشورهای مختلف صورت می گیرد، اما اینکه از چه مبادی وارد می شود متاسفانه یک بخش عمده آن از مبادی رسمی وارد می شوند، بخشی هم از طریق فرودگاهی و مسافری، گمرک، کوله برها و ته‌لنجی‌ها وارد می‌شود.»

     به گزارش شفا آنلاین:  او با تاکید بر خطر زیاد قاچاق در حوزه غذا و دارو گفت: «جرایمی که در حوزه دارو و درمان اتفاق می‌افتد به دو دلیل اهمیت دارند. اول اینکه در حیطه سلامت است و با جان مردم سروکار دارد و دوم اینکه مردم در برابر مراجع درمانی کشور تسلیم هستند. بنابراین قوه تشخیص از آنها گرفته شده و هرچه که تجویز شود، می‌پذیرند. در نتیجه این امر نظارت دقیق دولت و حاکمیت را می‌طلبد.»

       رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با تاکید بر اینکه مقابله با فساد کار آسانی نیست، تصریح کرد: «باید توجه کنیم که برای مقابله با فساد دچار عوام‌گرایی نشویم. در جامعه بارها دیده‌ایم که با وجود سخت‌ترین مجازات‌ها، باز هم این فسادها رخ می‌دهد. کما اینکه باید قوانین خاصی برای مسئولین وضع شود تا از فساد آنها جلوگیری گردد.»

       جمشیدی با اشاره به اینکه پیشگیری بهتر از مقابله و اقدامات سرکوب‌گرایانه است، توضیح داد: «هنوز در جامعه بحث فرهنگ‌سازی وجود دارد و مسئولین باید به آن توجه کنند. در حالی شاهد هستیم که برخی از مسئولین هنوز بسیاری از داروهای خارجی را بهتر از تولیدات داخل می‌دانند.»

       او افزود: «در این خصوص ما با وجود اینکه در حیطه وظایف ما نبود، کیفیت 20 قلم دارو را بررسی کردیم و می‌توان به جرات گفت که داروهای ایرانی کیفیت لازم را برای رقابت دارند، با این حال هنوز هم برخی از شرکت‌های دارویی پزشکان را به سمت تجویز داروهای خارجی سوق می‌دهند و همین مسئله باعث تقویت قاچاق می‌شود.»

       رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه برخی از قوانین نیاز به بازنگری دارند، گفت: «در بعد قانون‌گذاری، قانون باید محکم و بازدارنده باشد. با این حال گاهی مشاهده می‌شود که قوانین در این حیطه به 50 الی 60 سال پیش برمی‌گردد.»

       او در رابطه با طرح مبارزه با قاچاق دارو در ناصر خسرو گفت: «طرح ناصر خسرو همچنان پابرجاست و به زودی به بخش های دیگر هم ورود می‌کنیم و دولت هم حمایت می کند.»

       رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این همایش با بیان اینکه اقدامات خوبی در زمینه مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت انجام شده است تاکید کرد: «البته مقابله با فساد کاری بزرگداشتی نبوده بلکه موضوعی دائمی است. اگر در حوزه مبارزه با فساد ابتدا پیشگیری انجام شود بسیار مناسب است و این کاریست که سازمان غذا و دارو با جدیت آن را پیگیری می‌کند.»

       او با بیان اینکه برای هر دستگاه اجرایی که با مسائلی مانند صدور مجوز، پروانه و ... سر و کار داشته باشد زمینه فساد هم در آن وجود دارد ادامه داد: «ما در سازمان غذا و دارو سعی کردیم تا بتوانیم سلیقه پردازی‌ها را به حداقل رسانده و به جایی برسیم که هیچ فردی نتواند برای صدور مجوزی اعمال سلیقه کند. بنابراین اگر قانون نهادینه شود حذف سلیقه پردازی‌ها میسر است.»

       دیناروند افزود: «در این راستا سامانه‌ای را طراحی کردیم و سیاست‌های تعیین شده از سوی کارشناسان را در آن بارگذاری کرده‌ایم. بنابراین تصمیم گیری‌ها بدون اعمال سلایق، در این سامانه انجام می‌گیرد و مجوز صادر می‌شود.» او با اشاره به امکان جعل و تقلب در مجوزهایی که به صورت فیزیکی صادر می‌شدند، گفت: «ما در حال حاضر این فرآیندها را جمع کردیم و اکنون وقتی کسی وارد سامانه گمرک می‌شود به سامانه غذا و دارو نیز متصل است و تمام استعلام‌ها و پاسخ‌ها از طریق اینترنت انجام و مجوزهای لازم صادر می‌شود. در عین حال این اتفاق میان سامانه سازمان غذا و دارو و وزارت صنعت معدن و تجارت نیز رخ داده است.» رئیس سازمان غذا و دارو گفت: «در حال حاضر فرایند ثبت کالاها در اتوماسیون تقریبا کامل شده و اگر زنجیره تامین یعنی فرایندهای خارج از وزارت بهداشت نیز در اتوماسیون کامل شوند، کار به سرانجامش نزدیک می‌شود.

 در آن صورت ما با اطمینان کامل می‌توانیم بگوییم که کارها در سازمان غذا و دارو شفاف شده‌اند و مسئولان می‌توانند اعداد و ارقام و مجوزها را کنترل کنند. در عین حال این گزارش‌ها به صورت شفاف در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و به‌طور کلی این شفافیت به نفع مردم است.» دیناروند با بیان اینکه گزارش‌هایمان در سطوح بین‌المللی نشان می‌دهد که در حوزه مقابله با قاچاق کالاهای سلامت اقدامات خوبی انجام داده‌ایم، گفت: «ما در این زمینه از بسیاری از کشورها جلوتریم و انعکاس بین المللی اقداماتمان نیز در این حوزه بسیار خوب بوده است. به طوری که در جلسات مهم سازمان بهداشت جهانی از سازمان غذا و دارو هم دعوت می‌شود.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: