کد خبر: ۱۳۴۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 14
سه‌‌چهارم افراد طاس با استفاده از روکسولیتینیب (ruxolitinib) موهایشان دوباره رشد می‌‌کند.
  شفا آنلاین:    در حال حاضر از این دارو برای بیماران مبتلا به بد‌‌خیمی‌‌های مغز استخوان استفاده می‌‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:  این دارو با مهار آنزیم‌‌های مخصوصی که به فولیکول‌‌های مو حمله می‌‌کنند، عمل می‌‌کند.

        با مصرف بیش از 4 ماه، موها به طور متوسط به میزان 92 درصد دوباره رشد می‌‌کنند.

       با پیدا شدن درمان جدیدی برای بازگرداندن موهای از دست‌‌رفته، طاسی ممکن است دیگر مشاهده نشود. یک مطالعه نشان داد سه‌‌چهارم افراد مبتلا به بیماری‌‌های خودایمنی با مصرف روکسولیتینیب، موهایشان به میزان قابل توجهی دوباره رشد می‌‌کند. دانشمندان معتقدند این دارو، که در حال حاضر برای درمان بدخیمی‌‌های مغز استخوان استفاده می‌‌شود، می‌‌تواند برای هزاران نفر در دنیا نویدبخش باشد.

       این دارو با مهار آنزیم‌‌های مخصوصی که در افراد طاس به فولیکول‌‌های مو حمله می‌‌کند، عمل می‌‌نماید و به رشد مجدد مو کمک می‌‌کند.

       این دارو، با نام مهارکننده JAK، با مصرف دوره 4 ماهه به طور متوسط باعث رشد مجدد مو در 92 درصد بیماران شده‌‌است.

       پژوهشگر سرپرست، دکتر Julia- Machay-Wigga- از مرکز طب دانشگاه کلمبیا اذعان داشت که گرچه مطالعه‌‌‌‌مان کوچک بود، شواهد مهمی را نشان داد که مهارکننده‌‌های JAK ممکن است اولین درمان موثری را برای افراد مبتلا به طاسی منطقه‌‌ای به وجود آورد: «این خبر برای بیمارانی که با اثرات فیزیکی و احساسی بیمار خودایمنی‌‌شان دست‌‌وپنجه نرم می‌‌کنند، دلگرم کننده است».

       وی ادامه داد: «یافته‌‌های ما نشان می‌‌دهد که درمان اولیه باعث نرخ بالایی از کاهش طاسی در بیماران مبتلا به طاسی منطقه‌‌ای متوسط تا شدید می‌‌‌شود، اما به درمان نگهدارنده ممکن است نیاز باشد.»

       طاسی منطقه‌‌ای، دومین شکل شایع طاسی، در هر سنی می‌‌تواند ایجاد شود و در زن و مرد به یک اندازه رخ می‌‌دهد.

       در حال حاضر، هیچ درمان شناخته‌‌شده‌‌ای که موها را به طور کامل بازگرداند، وجود ندارد.

       پژوهشگران این دارو را روی 12 بیمار مبتلا به طاسی متوسط تا شدید، یعنی ریزش موی بیش از 30 درصد، آزمایش کردند. به همه بیماران در طول 3 تا 6 ماه، 20 میلی‌‌گرم روکسولیتینیب خوراکی، روزانه دوبار، داده شد. سپس شرکت‌‌کننده‌‌ها به مدت 3 ماه دیگر برای بررسی دوام درمان پیگیری شدند.

       محققان در نهایت دریافتند که 9 بیمار به اندازه 50 درصد یا بیشتر موهایشان مجدد رشد کرده‌‌است. با پایان دوره درمان، 77 درصد از آنهایی که به درمان پاسخ داده بودند، بیش از 90 درصد موهایشان رشد کرد. اما یک‌‌سوم بیمارانی که پاسخ داده بودند، بعد از توقف مصرف دارو در دروه پیگیری مبتلا به ریزش موی شدید شدند. گرچه پژوهشگران گفتند که میزان ریزش موی آنها به سطح قبل درمان نرسید.

       همچنین، بیوپسی‌‌های انجام شده از پوست قبل، بعد و حین درمان نشان داد که پاسخ التهابی در پاسخ‌‌دهنده‌‌ها کاهش یافته‌‌است. همچنین در این افراد کراتین مو، که نشان دهنده رشد مو است، مشابه افراد نرمال بود.

       پروفسور Angela Christiano دیگر نویسنده مقاله، گفت: «در مورد استفاده از مارکرهای زیستی برای پیگیری پاسخ بیماران به این درمان بسیار هیجان‌‌زده هستیم. این کار به ما اجازه کنترل بهبودی را در علامت‌‌های بیان ژن، حتی قبل از اینکه مو رشد کند، می‌‌دهد.»

       پژوهشگران دریافتند که این دارو در تمام بیماران، بدون عوارض جانبی جدی به خوبی تحمل می‌‌شود. البته عوارض جانبی که رخ دادند فراوانی کمی داشتند و شامل عفونت‌‌های پوستی باکتریال، علائم آلرژی پوستی، و کاهش سطح هموگلوبین می‌‌شدند. این علایم با تنظیم دوز به خوبی از بین می‌‌رفتند.

       این یافته‌‌ها در ژورنال پژوهش/ فهم بالینی منتشر شده ‌‌است.

طاسی منطقه‌‌ای (آلوپسی آره‌آتا) چیست؟
       طاسی منطقه‌‌ای نواحی بی‌‌مویی به اندازه حدودا یک سکه بزرگ است. این طاسی معمولا در سر رخ می‌‌دهد ولی ممکن است در هر جایی از بدن دیده شود. این بیماری در هر سنی به وجود می‌‌آید، اما بیشتر در افراد جوان و نوجوان دیده می‌‌شود و در انگلیس در 1 یا 2 نفر در هر 1000 نفر رخ می‌‌دهد. در اکثر موارد طاسی منطقه‌‌ای، رشد مو بعد از چند ماه شروع می‌‌شود.

       در ابتدا، مویی که رشد می‌‌کند ظریف و سفید است و بعد از مدتی باید ضخیم شود و رنگ طبیعی خودش را به دست آورد.

       طاسی منطقه‌‌ای به دلیل مشکلاتی در سیستم ایمنی به وجود می‌‌آید (دفاع ذاتی بدن در مقابل عفونت و بیماری). این بیماری در بیماران مبتلا به بیماری‌‌های خودایمنی مثل تیروئید بیش از حد فعال (هیپرتیروئیدی)، دیابتی‌‌ها یا سندرم دوان شایع‌‌تر است.

       همچنین، اعتقاد بر این است که ژن‌‌های برخی افراد، آنها را برای طاسی منطقه‌‌ای مستعدتر می‌‌کند، به طوری که یک‌‌پنجم افراد مبتلا، سابقه خانوادگی این نوع طاسی را دارند.سپید
Columbia University Medica- Center
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
United States
|
۰۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
0
0
من ریزش مو ارثی دارم ایا با این دارو موهام ب اول برمیگردد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: