کد خبر: ۱۳۴۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 13
باید درخصوص ایدز کار شود، علت آن هم این است که بسیاری از کشورهای جهان در بیانیه‌های خود اعلام کرده اند که بروز موارد جدید ایدز را به صفر رسانده اند و ما هم باید یکی از کشورهایی باشیم که با توجه به تعهدی که به سازمان جهانی بهداشت دادیم، روند روبه کاهش ایدز را در کشور شاهد باشیم.
شفا آنلاین:   مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی  درخصوص آمار ایدز و تغییر الگوی آن در جهان می‌گوید که در ادامه می‌خوانید.


به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید درخصوص آمار ایدز و مرگ و میر آن در ایران و جهان توضیح بفرمایید؟

       باید درخصوص ایدز کار شود، علت آن هم این است که بسیاری از کشورهای جهان در بیانیه‌های خود اعلام کرده اند که بروز موارد جدید ایدز را به صفر رسانده اند و ما هم باید یکی از کشورهایی باشیم که با توجه به تعهدی که به سازمان جهانی بهداشت دادیم، روند روبه کاهش ایدز را در کشور شاهد باشیم. 7/36 میلیون نفر در دنیا با ایدز زندگی می‌کنند، این آمار تا پایان سال 2015 است. 35 میلیون نفر از این بیماری فوت کرده‌اند، یعنی درمجموع تقریبا 72 میلیون نفر در این کره خاکی با این ویروس دست و پنجه نرم کرده‌اند. در سال 2015 تقریبا 1/2 مورد جدید HIV به سازمان جهانی بهداشت گزارش شده است، در همین سال 2015، 3/1 میلیون نفر از این بیماری فوت کردند و این موضوع نشان‌دهنده آن است که علیرغم اینکه کنترل‌های خوبی برای این بیماری به وجود آمده است، هنوز ابتلا و مرگ و میر ایجاد می‌کند.

منظور از کنترل داروهای جدید است؟
       با داروهای جدید امیدهای زیادی در دنیا ایجاد شده است. این داروها قادر هستند، سطح ویروس را در بدن انسان به صفر برسانند و از اینکه ویروس به فرد دیگری منتقل شود، مانعی جدی محسوب می شوند. امید است، هم در کشورما و هم در دیگر کشورهای دنیا بیماری ایدز جدیدی، حداقل به دنبال تماس با مواردی که موجود است، نداشته باشیم. برای همین تجویز داروهای ضدایدز را انقلابی در پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز می‌دانند. دانشمندان می‌گویند: چنانچه تا سال 2030 روند روبه تزاید استفاده از داروهای آنتی‌رنتوویتال که داروهای ضد بیماری ایدز است، روز به روز افزایش پیدا کند، می‌توان از 21 میلیون مرگ جلوگیری کرد. حتی این امید است که از 28 میلیون موارد جدید تا سال 2030 جلوگیری شود. بنابراین سازمان جهانی بهداشت می‌گوید:«باید تلاش خود را براین موضوع متمرکز کنیم که برای هر فردی با بیماری ایدز و هر میزان CD4، با هر وضعیتی هرچه سریع‌تر درمان را آغاز کنیم.»

آیا درمان سریع با تشخیص زودرس رابطه مستقیمی ندارد؟ بیماریابی چگونه صورت می‌گیرد؟
       استراتژی دیگری که در دنیا روی آن تمرکز می‌شود، مساله HIV تست سلفینگ است. یعنی فرد بدون اینکه کسی را در جریان بگذارد، می‌تواند با تست‌های ساده خود را چکاب کند. نیازی هم نیست، فرد دیگری بداند. اگر هر شخصی خودجوش برای تست HIV مراجعه کند و تست‌ بگیرد و درمان خود را آغاز کند، از روند روبه رشد ایدز جلوگیری می‌شود. چراکه درمان را سریع آغاز کرده و داروهای جدید مانع از انتقال ویروس خواهند شد. روش‌هایی از قببل رپیدHIV‌‌تست به معنای تست سریع HIV در تمام دنیا و در ایران در بیمارستان‌ها و مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری وجود دارد. با گرفتن یک قطره خون از نوک انگشت فرد، و آزمایش آن در عرض بیست دقیقه با اطمینان بالای 95 درصد می‌گویند که دچار ایدز است یا نه. اگر تست مثبت بود، آزمایشات تکمیلی گرفته می‌شود، تا اطمینان به صددرصد برسد. روش دیگری که در خصوص HIV تست سلفینگ وجود دارد، استفاده از بزاق دهان است. یعنی با استفاده از بزاق دهان تشخیص داده می‌شود که فرد ایدز دارد یا نه. این روش در اکثر کشورهای جهان وجود دارد، اما در ایران هنوز نیست.
 درحال حاضر چند نفر تحت درمان ایدز هستند؟
       تمام این کوشش‌های برای این است که HIV سریع تشخص داده شود، درحال حاضر 18 میلیون نفر در دنیا وجود دارند که درمان ضدایدز را دریافت می‎کنند. متاسفانه 18 میلیون نفر دیگر HIV مثبت هستند که یا پول درمان ایدز را ندارند یا اینکه نمی‌خواهند خود را درمان کنند. این 18 میلیون نفر مشکلات ما را چندبرابر می‌کنند، چراکه اگر این افراد با کسی رابطه داشته یا تماس پرخطر داشته باشند، بیماری را منتقل خواهند کرد.

در ایران وضعیت چگونه است؟
       در ایران براساس یافته‌های مرکز مدیریت داده‌‌های الکترونیک HIV‌ایدز ایران تا پایان خردادماه 95 اعلام کرده، حدود 32670 نفر مبتلا به HIV شدند. آمار جدیدتر اعلام کرده این تعداد به 33233 نفر افزایش پیدا کرده است. از این تعداد 84 درصد مرد و 16 درصد زن هستند. متاسفانه 54 درصد موارد ثبت شده در ایران بین گروه سنی 21 تا 35 سال است. یعنی ایدز جوانان را هدف قرار داده است. لذا باید در جهت اطلاع‌رسانی جوانان کوشش‌های بیشتری درپیش بگیریم. براساس همین نظام گزارش‌دهی تاکنون 8311 نفر از یبماری ‌ایدز فوت کردند و 11694 نفر وارد مرحله پیشرفته HIV و ایدز در ایران شدند.

سپید: علل ابتلا به ایدز در ایران چیست؟
       علل ابتلا به HIV دربین کل مواردی که هست، از سال 1365 تاکنون، به ترتیب استفاده از سرنگ مشترک در بین مصرف‌کنندگان مواد مخدر تزریقی 2/68 درصد، رابطه جنسی 5/18 درصد و انتقال مادر به کودک یک و نیم درصد بوده و 11 درصد موارد راه انتقال مشخص نبوده است. لازم به ذکر است که راه انتقال فرآورده‌های خونی 8/0 درصد کل موارد را تشکیل می‌دهد و اینکه تمام افرادی که از این راه ایدز گرفتند، قبل از سیاست پالایش صددرصدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون گرفتار شدند. در 5-6 سال اخیر موردی به دنبال فرآورده‌های خونی نداشتیم. خبر بد این است که در سال‌های اخیر الگوی انتقال ایدز و درصد زنان و مردان در کشور تغییر کرده است. الگوی اپیدمیولوژیک انقال ویروس ایدز ازاعیتاد تزریقی به مقاربت جنسی تبدیل شده است. در سه ماهه اول سال جاری، 34 درصد موارد ثبت شده زنان و 66 درصد مردان بودند. رقم 34 درصد زنان، قبلا 2 تا 3 درصد بود. یعنی میزان ابتلای زنان 30 برابر افزایش پیدا کرده است. راه احتمالی انتقال در 34 درصد اعتیاد تزریقی و در 66 درصد موارد، رابطه جنسی است و 3 درصد ابتلا به HIV از راه مادر به نوزاد بوده است.

چالش‌هایی که درخصوص بیماری ایدز وجود دارد، چیست؟
       وقتی می‌گوییم، 33 هزار بیمار HIV ثبت شده داریم، به این معنی نیست که تمام بیماران ما همین 33 هزارتا بوده و 8 هزارنفر هم فوت کردند، پس درمجموع 25 هزار بیمار HIV داریم! آمار سازمان جهانی بهداشت و آنچه مرکز مطالعات اپیدمیولوژیک HIV‌ایدز مرکز تحقیقات کرمان اعلام کرده، ثابت شده که بین 80 تا 90 هزار مورد بیمار مبتلا به ایدز در کشور داریم. از این تعداد فقط 33 هزار مورد ثبت شده، اما 60 تا 70 هزارنفر هنوز ناشناخته هستند. فردی که ایدز می‌گیرد، از زمان ابتلا تا 10 سال هیچ علامتی ندارد. لذا متوجه حضور این ویروس نشده و افراد زیادی را آلوده می‌کند.

70 درصد مبتلایان کشور ما از بیماری خود آگاهی ندارند. این موارد باید کشف شوند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: