کد خبر: ۱۳۴۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 13
هزینه تهیه داروهای سرطان همواره از بزرگ‌ترین مشکلاتی بوده که خانواده‌ها با آن روبه‌رو بوده‌اند و هزینه‌های کمرشکن این بیماری بسیاری از خانواده‌ها را به زیرخط فقر می‌کشد
شفا آنلاین:. بیماری سرطان به‌عنوان سومین عامل مرگ‌ومیر ایرانیان، روند افزایشی داشته و سالانه حدود 40هزارنفر در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند که پیش بینی می‌شود در آینده نه چندان دور به جایگاه دوم برسد.

به گزارش شفا آنلاین: این در حالی است که برخی از شرکت‌های تولید دارو در ایران تلاش کرده‌اند، داروهای سرطان را باقیمتی پایین‌تر و با کیفیت مشابه نمونه‌های خارجی آن در کشور تولید کنند.

       نوید نوایی، مدیر فنی شرکت داروسازی سبحان آنکولوژی با اشاره اینکه تبدیل فرمول به دارو بسیار هزینه‌بر و سخت است، می‌گوید: «هزینه داروهای سرطانی خانواده‌ها را گرفتار می‌کند، بنابراین تولید داروهای هم‌طراز کیفیت داروی اروپایی به‌مانند داروهای سرطانی با این هدف است.»

       نوایی با اشاره به اینکه شرکت داروسازی سبحان آنکولوژی زیرمجموعه بنیاد برکت، تحت حمایت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) است که از اواخر دهه 80 کار خود را برای تولید داروهای ضد سرطانی شروع کرده است، می‌گوید: «داروهای ضد سرطان داروهای بسیار گران‌قیمتی هستند و اهداف این شرکت داروسازی ایرانی نیز برای شکستن هزینه‌های دارویی بوده است. به‌واقع هزینه‌های داروهای بیماری سرطان آن‌قدر بالا است که همه اعضای خانواده بیمار را نیز درگیر می‌کند، می‌توان با تولید داروهای ایرانی با بهره‌گیری از استانداردها و GMP بین‌المللی و با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های جهان این داروها را باقیمت‌های بسیار نازل در اختیار بیماران قرارداد. مثلاً دارویی که باقیمت 30 میلیون تومان برای یک دوره درمان هزینه می‌شود در این شرکت با تولید آن، هزینه آن دارو یک پنجم کاهش می‌یابد.»

       نوایی با بیان اینکه شرکت‌های دارویی اساساً مواد اولیه ساز دارو نیستند و مواد اولیه در یک شرکت دیگر تولید می‌شود، می‌گوید: «مثلاً داروهای ما از شرکت فرانسوی تهیه می‌شود و برخی مواد داروساز نیز از شرکت‌های مواد ساز ایرانی تهیه می‌شود. بیشتر مواقع تولید دارو بسیار مهم و دشوارتر از ساخت تولید فرمول دارویی است زیرا تبدیل فرمول به دارو کار بسیار سختی است، مثلاً شرکت‌های دانش‌بنیان بسیاری درزمینه تولید فرمول دارویی فعالیت می‌کنند ولی مهم‌ترین بخش بحث تبدیل فرمول به دارو است که هزینه‌بر بوده و و فعالیت‌های 24 ساعته و سخت می‌طلبد.»

       مدیر فنی این شرکت دارویی نسبت تولید دارو با مواد اولیه را شبیه به نسبت نفت و مشتقات آن دانسته و می‌گوید: «بسیاری از کشورهایی که نفت دارند ازنظر اقتصادی وضعیت مناسبی ندارند اما کشورهایی که مشتقات نفتی را تولید می‌کنند، ارزش‌افزوده بیشتری دارند. تولید دارو از مواد اولیه نیز همین‌گونه است. اگر بخواهیم دارویی را که در کشور تولید می‌کنیم از اروپا وارد کنیم قیمت آن ده برابر خواهد بود. این نقش مهمی است که شرکت‌های تولیدی دارو دارند. قیمت تمام‌شده دارو در ایران بر اساس نیروی کار ایرانی، انرژی و...که در کشور وجود دارد، بوده و به همین دلیل بسیار پایین‌تر از کشورهای اروپایی است. به‌ویژه که علاوه بر نیروی کار و انرژی، در رشت منابع آب مناسب نیز وجود دارد، چون تولید دارو نیازمند آب فراوان است. میزان اثرگذاری داروهای سرطانی که در شرکت سبحان آنکولوژی تولید می‌شود، هیچ تفاوتی با اروپایی آن ندارد.»

       وی می‌افزاید: «هرچند که مواد اولیه وارداتی است اما در تولید یک دارو مواد اولیه شاید ده درصد سهم داشته باشد. مواد اولیه‌ای که در ایران مورداستفاده قرار می‌گیرد نیز همان موادی است که شرکت‌های اروپایی استفاده می‌کنند. داروهایی که در شرکت سبحان آنکولوژی تولید می‌شود، کیفیتی کاملاً برابر با شرکت‌های اروپایی دارد.

       نوایی  درباره نحوه کنترل کیفیت داروهای این شرکت می‌گوید:«تولید دارو در شرکت سبحان آنکولوژی به‌شدت کنترل می‌شود. درزمینه تولید دارو باید از مواد اولیه، شرایط تولید دارو و محصول اطمینان وجود داشته باشد. این افتخار شرکت ما است که توانسته‌اند به این سطح از کیفیت تولید دارو برسند. کارخانه از سیستم BMS و EMS برخوردار است که تمامی شرایط تولید را به‌صورت شبانه‌روزی کنترل و ثبت می‌کنند. شرکت سانوفی سالی دو بار شرکت سبحان آنکولوژی را ممیزی کرده و بر تولیدات آن صحه می‌گذارد. تصور نمی‌کنم هیچ صنعت دیگری چنین سطحی از ممیزی را داشته باشد. چون این شرکت دارویی را با برند خودش در شرکت ما تولید می‌کند، یعنی خط تولید ما را در حد خط تولیدهای خودشان می‌بینند. شرکت‌هایی که می‌خواهند داروهای ضد سرطان تولید کنند حتماً باید کلاس A باشند. سطح A نیز نیازمند ایزولاتور است و تحریم‌ها نیز موجب می‌شد شرکت‌ها نتوانند این دستگاه‌ها را به‌سادگی وارد کنند.»

       سبحان آنکولوژی اولین شرکت تولیدکننده فرآورده‌های تزریقی ضد سرطان در خاورمیانه بوده که تجهیز و راه‌اندازی خط تولید پیچیده این شرکت نیازمند سرمایه‌گذاری‌های سنگین بوده است. این عامل شرکت سبحان آنکولوژی را قادر می‌سازد تا خود را به‌عنوان نخستین ارائه‌دهنده و تولیدکننده داروهای ضد سرطان تزریقی در ایران و منطقه معرفی نماید.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: