کد خبر: ۱۳۳۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 11
ممکن است این سوال را از خود بپرسید که آیا کودکتان آماده استفاده از تلفن همراه هست یا خیر.
   شفا آنلاین:  بسیاری از والدین مهم‌ترین دلیل اجازه استفاده از تلفن همراه را این می‌دانند که با دادن آن به کودک خود می‌توانند همواره به او دسترسی داشته باشند و امنیت او را تضمین کنند. این والدین می‌خواهند که در هر زمان موردنیاز توانایی دسترسی به کودک خود را داشته باشند.


به گزارش شفا آنلاین:اجازه دادن برای استفاده از تلفن همراه در مواقعی که کودک شما در خانه تنها است و زمانی که کودک شما به‌تنهایی از مدرسه به خانه برمی‌گردد، قابل‌درک است.

       کودکانی که پدر و مادرشان جدا از هم زندگی می‌کنند برای دسترسی به هر یک از والدین خود غالبا از همان سنین پایین اجازه استفاده از تلفن همراه را دارند. اما در اکثر موارد دیگر لزومی ندارد به کودک شش‌هفت‌ساله اجازه استفاده از تلفن همراه را بدهید.

       اگر کودک شما یک گوشی هوشمند داشته باشد می‌تواند به وب‌سایت‌هایی دسترسی داشته باشد که مناسب او نیستند. او ممکن است با مطالب خشونت‌آمیز و همچنین مطالب مرتبط با مرگ و امور جنسی در وب‌سایت‌ها مواجه شود.

       علاوه بر این، استفاده از گوشی‌های هوشمند ممکن است موجب محرومیت از خواب در کودکان شود. کودکان دارای گوشی هوشمند دچار این وسوسه می‌شوند که شب‌ها تا دیروقت بیدار بمانند و بازی‌های موبایلی انجام دهند و به دوستان خود پیام بفرستند.

       علاوه بر این، تلفن‌های همراه می‌توانند خطر زورگیری (باج‌گیری) سایبری (Cyber Bullying) را موجب شوند. وقتی‌که کودک وارد خانه خود می‌شود از قلدری دیگران در امان است، اما با دسترسی به تلفن همراه و رسانه اجتماعی هیچ کودکی از قلدری در امان نیست.

        کودکان دارای تلفن همراه ممکن است از نظر اجتماعی منزوی شوند. پیامک زدن بیش‌ازاندازه و صرف زمان بیش‌ازاندازه در رسانه اجتماعی به معنای صرف زمان کمتر در برقراری ارتباط رودررو با دوستان است.

       بعضی از والدین بیش‌ازاندازه مراقب فرزندان خود هستند، به طوری که می‌خواهند به‌طور مداوم با آن‌ها در ارتباط باشند و متوجه نیستند که این رفتار آن‌ها ممکن است خطرات احتمالی نیز داشته باشد. کودکان دارای تلفن همراه می‌توانند اطلاعات خود را به افراد نادرست و ناشناس بدهند. علاوه بر این، این رفتار والدین می‌تواند خطر وابستگی کودکان به والدین را نیز افزایش دهد.

       اگر در سنین پایین به کودک خود تلفن همراه دهید، این امکان وجود دارد که در آینده کودک شما برای هر موضوع، حتی یک موضوع پیش‌پاافتاده با شما تماس بگیرد. علاوه بر این، استفاده کودک شما از یک تلفن همراه باعث می‌شود که هزینه‌هایی را نیز متحمل شوید، چون جست‌وجو در اینترنت و خود خرید تلفن همراه هزینه‌هایی را در بردارد.

       کودک شما زمانی برای استفاده از تلفن همراه آماده است که برای استفاده از تلفن همراه در کنار شما بنشینید و در مورد نحوه و میزان استفاده از تلفن همراه با شما صحبت کند و به‌طورکلی در مورداستفاده از تلفن همراه برنامه‌ای را به کمک شما تدارک ببیند. اگر کودک شما در مورد نحوه و میزان استفاده از تلفن همراه تمایلی به گفت‌وگو و مشورت با شما نداشته باشد به این معنا است که هنوز آماده استفاده از تلفن همراه نیست.

        اکثر کودکان از سن حدود 12 یا 13 سالگی استفاده از تلفن همراه را شروع می‌کنند و این سنین زمانی است که امکان دارد کودک تلفن همراهی را به عنوان هدیه از جانب پدر یا مادربزرگ یا دوستان خود دریافت کند و در این زمان است که والدین باید دراین‌باره تصمیم بگیرند.

       در این زمان باید از خودتان بپرسید که آیا کودک شما قادر به قضاوت و تصمیم‌گیری درست و منطقی است؟ اگر کودک خود را نابالغ یافتید و فکر می‌کنید که همچنان تصمیمات بدی می‌گیرید به این معنا است که کودک شما آماده استفاده از تلفن همراه نیست. به عبارت دیگر، باید صلاحیت کودک خود در استفاده از تلفن همراه را بررسی کنید. باید در نظر بگیرید که کودک شما به چه دلیل خواهان استفاده از تلفن همراه است؟ آیا می‌خواهد به دوستان خود پیام دهد؟ آیا می‌خواهد وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک سپری کند؟ آیا به این دلیل خواهان تلفن همراه است که خواهر یا برادر بزرگ‌تر یا پسر عمه‌اش یک تلفن همراه دارد؟

       به قابلیت‌های شناختی کودک خود در توانایی استفاده مناسب از تلفن همراه توجه کنید و مهم‌تر از همه در نظر داشته باشید که آیا کودک شما از نظر هیجانی یا احساسی آماده استفاده از تلفن همراه هست یا خیر؟

       سعی کنید با بررسی رفتارهای کودک خود همچون انجام وظیفه‌اش در تمیز نگه‌داشتن اتاق خود و انجام تکالیفش میزان بلوغ و پختگی او را بسنجید. کودکانی که به پختگی لازم رسیده‌اند و قدرت تصمیم‌گیری مطلوب دارند در سن 8،9 یا 10 سالگی توانایی استفاده مناسب از تلفن همراه را دارند و اگر کودکی چنین ویژگی‌هایی را نداشته باشد ممکن است حتی تا مقطع دبیرستان آماده استفاده از تلفن همراه نباشد.

توصیه‌هایی برای استفاده سالم از تلفن همراه
• اپلیکیشن‌هایی را در تلفن همراه کودک خود نصب کنید که دسترسی به بعضی از سایت‌ها و همچنین میزان گفتگوی تلفنی و پیامک دادن را محدود می‌کنند.
• اجازه دانلود کردن بازی‌های ویدئویی و اپلیکیشن‌ها را به کودک خود ندهید.
• سعی کنید که کودک خود را محدود به استفاده از گوشی‌های غیر هوشمند کنید.
• سعی کنید که با استفاده درست از تلفن همراه خود به عنوان الگوی مطلوبی برای کودک خود در استفاده از تلفن همراه باشید.
• محدودیت‌هایی را برای صفحه نمایش تلفن همراه کودک خود اعمال کنید.
• به کودک خود بگویید که به دقت نحوه استفاده او از تلفن همراه را کنترل خواهید کرد.
• رمز تلفن همراه کودک خود را بدانید.
• حداقل یک ساعت قبل از خواب تلفن همراه کودک خود را از او بگیرید و در اتاقی به غیر از اتاق‌خواب کودک آن را شارژ کنید.
• در مورد خطرات رد و بدل کردن تصاویر و پیام‌های نامناسب با کودک خود صحبت کنید.سپید
منبع:WebMD


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: