کد خبر: ۱۳۳۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 08
درابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید و شروع برنامه تحول سلامت، نگاه اصلی و اولویت دار در نظام سلامت، عمدتا معطوف به حیطه درمان و سپس بهداشت بود.

شفا آنلاین:وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درپیامی به نشست معاونان آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی گفت: تحول درآموزش سلامت رکن اساسی در ارتقای پاسخگویی حوزه های بهداشت و درمان خواهد بود و تدوین و اجرای برنامه تحول در آمورش سلامت قابل تحسین است.

 به گزارش شفا آنلاین، دکترسیدحسن هاشمی دراین پیام آورده است: درابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید و شروع برنامه تحول سلامت، نگاه اصلی و اولویت دار در نظام سلامت، عمدتا معطوف به حیطه درمان و سپس بهداشت بود.
وی ادامه داد: چرا که به نظر می رسید نتایج آن برای عموم جامعه ملموس تر بوده و مشکلات موجود در این دو حوزه نیازمند اقدام عاجل بود، اما با گذشت حدود یک سال از تحولات بهداشت و درمان و استقرار تیم جدید مدیریتی حوزه آموزش، حوزه آموزش عالی سلامت در مرکز توجه وزارت بهداشت به منظور تحول قرار گرفت.
وزیربهداشت گفته است: چرا که تحول دراین بخش، رکن اساسی در ارتقای پاسخگویی حوزه های بهداشت و درمان خواهد بود و با این هدف ماموریت مهمی برعهده مدیران حوزه آموزش قرارگرفت که انصافا مجموعه مدیریتی این حوزه در فاصله زمانی کوتاهی موفق به تدوین یک برنامه تحول قابل اجرا و عملیاتی در دانشگاههای علوم پزشکی شدند.
وی اضافه کرد: از آن زمان به بعد تقریبا همه توان حوزه معاونت آموزشی و همچنین حمایت های سایر حوزه ها، صرف این شد که این برنامه تحول به خوبی در محیط پیش برود.
هاشمی تاکیدکرد: امروز که حدود دو سال از ابلاغ این برنامه می گذرد شاهد دستاوردها و برکات این برنامه تحول در دانشگاه ها هستیم که مهمترین آن، ایجاد گفتمان تحول در آموزش است.
وی ادامه داد: استقرار این گفتمان یکی از مهمترین این دستاوردها است که می تواند اجرای آن را در سال های آتی نیز ضمانت کند، خوشبختانه تدوین این برنامه تحولی، مقارن با تصویب سندآمایش سرزمینی آموزش علوم پزشکی شد و این تقارن کمک کرد تا از ظرفیت های بومی و منطقه ای برای پیشبرد اهداف این برنامه تحولی حداکثر استفاده بشود.
وزیربهداشت گفت: اجرای سند آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت در همین زمان کوتاه اجرا تا حدی موفق بود که در گزارش اخیر به شورای عالی انقلاب فرهنگی تحسین همگان و از جمله شخص رئیس جمهور را برانگیخت و به عنوان یک مدل قابل تعمیم برای وزارت علوم نیز مورد استفاده قرارگرفت، تا آنجا که امروز شاهدیم شاکله اصلی سند آمایش آموزش عالی کشور، برگرفته از سند آمایش وزارت بهداشت است.
وی اعلام کرد: البته باید پذیرفت که استقرار چنین برنامه تحولی درعرصه ملی، همواره با چالش هایی همراه است، از جمله مهمترین این چالش ها، چالش های زیرساختی و اعتباری است.
هاشمی گفت: فاصله نسبت استاد به دانشجو در کشور ما هر چند نسبت به سند چشم انداز جلو است، اما با دانشگاه های مطرح دنیا فاصله دارد، لذا به نظر میرسد 18 هزار عضو هیات علمی برای تحقق این برنامه های تحولی در دانشگاه ها تعداد زیادی نیست بلکه باید آن را ارتقا داد.
وی ادامه داد: اعتبارات حوزه آموزش نیازمند ارتقا است تا تکافوی برنامه های تحولی را داشته باشد.
وزیربهداشت خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از تجهیزات و فضای آموزشی در حوزه وزارت بهداشت، فرسوده است که نیازمند ارتقا می باشدو67درصد تخت های بیمارستانی کشور فرسوده اند که 16هزار تخت از این میزان، عمر بالاتر از 50 سال دارند و بخش عمده این تخت های بیمارستانی، آموزشی هستند که نیاز به نوسازی دارند.
وی تصریح کرد: هنوز ظرفیت های کشور برای حضور اساتید و دانشجویان بین المللی به طور کامل شکوفا نشده است که لازم است دراین باره با سرعت بیشتری پیش برویم.
هاشمی ادامه داد: خوشبختانه مجموعه وزارت بهداشت، امروز حمایت ویژه ای را از برنامه تحول در آموزش دارد که امید است با رایزنی ها و هماهنگی های فرابخشی، بتوانیم حمایت های بیشتری را برای ارتقای این بخش فراهم کنیم.
هاشمی گفت:اما جنبه مهم دیگری که در سال آخر دولت باید مورد توجه قرارگیرد، مقوله ارزیابی و مستندسازی برنامه ها به منظور ماندگاری در حافظه سازمانی نظام سلامت است. وی اضافه کرد:ما تجربیات ارزشمندی را در حوزه های مختلف داشته ایم که چون ارزیابی دقیقی از اثربخشی آنها به عمل نیامده، قابلیت تعمیم در دوره های دیگر را نداشته اند، لذا ضروری است در این مدت باقیمانده از فرصت دولت حتما ارزیابی دقیقی از اثربخشی برنامه ها در حوزه های مختلف داشته باشید.
وی تاکید کرد: البته باید به این نکته توجه کافی مبذول داشت که ارزیابی برنامه ها هم وظیفه ستادی است و هم وظیفه محیطی. لذا مقتضی است دانشگاه های علوم پزشکی و کلان مناطق آمایشی در یک برنامه منسجم نسبت به ارزیابی روند اجرای برنامه تحول آموزش اقدام کنند.
هاشمی بیان کرد:همچنین مناسب است نتایج این ارزیابی ها پس از تایید از سوی حوزه معاونت آموزشی، با زبانی قابل فهم به مردم و اقشار مختلف جامعه نیز منعکس شود تا کشور نتیجه زحمات مسئولان این حوزه را ببیند.
وزیربهداشت گفت: امیدوارم حضورمعاونان و مدیران حوزه آموزش دانشگاه های علوم پزشکی در این نشست که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درحال برگزاری است، منشاء آثار و برکات فراوانی برای نظام آموزش عالی سلامت کشور باشد.
نشست معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور درحاشیه همایش بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی در روز گذشته در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آغاز و تا امروز (پنجشنبه) نیزادامه داشت
برچسب ها: بهداشت ، درمان ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: