کد خبر: ۱۳۳۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 07
روز گذشته، پنجاه و پنجمین همایش میان‌دوره‌ای جامعه جراحان ایران در بیمارستان قائم مشهد آغاز به کار کرد.
شفا آنلاین:در این همایش سه‌روزه، 600 نفر از جراحان سراسر کشور حضور دارند تا درباره جدیدترین روش‌های جراحی گفتگو و تبادل‌نظر کنند.

   به گزارش شفا آنلاین: اما بخش مهمی از این همایش، سخنان افتتاحیه آن بود که با حضور هیئت‌مدیره جامعه جراحان برگزار شد و در آن ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان سخنان مهمی در نقد طرح تحول سلامت، وضعیت فعلی رابطه بیمار و پزشک، امنیت حرفه‌ای پزشکان و انتخابات پیش روی نظام پزشکی بیان کرد. خبرنگار اعزامی سپید به مشهد، این همایش را پوشش داده، بخشی از گزارش این همایش و پنل‌هایش را در شماره امروز می‌خوانید و ادامه آن را در روزهای بعد به اطلاع مخاطبان خواهیم رساند.

       مباحث این همایش به دو بخش عمومی و تخصصی تقسیم‌شده است که در بخش تخصصی نقش اخلاق حرفه‌ای در جراحی، کنترل درد و روش‌های نوین در جراحی مغز و اعصاب، ارتوپد و زنان و زایمان، داخلی و گوش و حلق و بینی از مباحث این همایش است. ارائه 100 عنوان سخنرانی، تشکیل 20پنل تخصصی و اجرای هفت عمل جراحی زنده از برنامه‌های این همایش است.

       رئیس جامعه جراحان ایران در کنگره میان‌دوره‌ای جامعه جراحان ایران شاخه خراسان و کنگره جراحی خراسان گفت: «بیمه‌ها باید مستقل، قوی و علمی و با منابع مالی زیاد فعالیت کنند تا بتوانند راه خود را ادامه دهند. امیدواریم با تلاشی که در مجلس و به‌خصوص کمیسیون بهداشت و درمان در حال انجام است و یکی از دوستان قدیمی جامعه پزشکی دکتر نوبخت عزیز هم ریاست آن را به عهده دارد، بتوانیم برخی از این معضلات را حل کنیم.»

نوک حمله هستیم
       فاضل بابیان اینکه یکی دیگر از چالش‌های ما، مسائل اجتماعی است و چه بخواهیم چه نخواهیم نوک حمله هستیم، اظهار کرد: «در طول هشت سال جنگ تحمیلی جامعه پزشکی بزرگ‌ترین امتحان خودش را پس داد. این‌قدر این برگ زرین است که باید درمورد آن کتاب‌ها نوشت. کاری که شما در 8سال جنگ برای این مملکت کردید باعث شد که سربازان ما هیچ‌گاه نگرانی از تیم پزشکی همراه و دلسوزشان نداشتند. ما همیشه در جبهه بودیم و می‌رفتیم و هرگز جبهه‌های ما خالی نبود. این کار شوخی نیست.»

       فاضل ادامه داد: «بزرگ‌ترین دغدغه گردانندگان یک جنگ این است که تیم پزشکی را چگونه تامین کنند، چون کسی حاضر نمی‌شود که برود. اما اینجا کسی حاضر نمی‌شد که نرود و 8 سال چه در پشت خط آتش، چه در بیمارستان‌های جبهه، چه در بیمارستان‌های شهری گروه سرافراز پزشکی ایستادند و مجروحان را تیمار کردند. ما این افتخار را پشت سرمان داریم. این کاری که پزشکان کردند را در طبق اخلاص ارائه کردیم و کمتر هم نظیر و نمونه دارد.»

چرا این کار را برای مشاغل دیگر نمی‌کنند؟
       رئیس جامعه جراحان گفت: «نمی‌دانم شاید همه به ما حسادت می‌کنند. یک خبر کوچک را بزرگ می‌کنند و هرروز موضوع تازه‌ای درست می‌کنند. عده‌ای از دوستان ما معتقدند که یک جریان سازمان‌یافته‌ای این کار را انجام می‌دهد. ما هم این مشکلات را داریم اما مگر زیرمیزی فقط در میان این قشر رواج دارد؟ مگر در دادگاه‌های ما زیرمیزی نیست؟ چرا کسی یک کلمه راجع به آن حرف نمی‌زند؟ چرا فقط جامعه پزشکی را نوک حمله قرار می‌دهند؟ آنچه ما نباید فراموش کنیم این است که مردم و بیماران، ‌ما را دوست دارند.»

       فاضل تصریح کرد: «پزشک مورد اعتماد، اطمینان، اتکا و احترام مردم است و شما فقط باید به این نکته توجه کنید. بنابراین کاری که باید بکنیم این است که گلزار جامعه پزشکی را از رشد علف‌های هرز محافظت کنیم. علف‌های هرز را بکنیم و دور بیندازیم تا این گل‌ها بتوانند شاداب رشد کنند. این کار خود ماست.»

       رئیس جامعه جراحان عنوان کرد: «یکی از موضوعاتی که برای من بی‌نهایت آزاردهنده بود این بود که در ابتدای طرح تحول بنرهایی مقابل بیمارستان‌های خصوصی و دولتی نصب‌شده بود و محتوای آن براین اساس بود که اگر فردی از شما مبلغی بیش از میزان قانونی دریافت کرد، حتما به این شماره تلفن تماس بگیرید.»

       فاضل اظهار کرد: «آیا رئیس قوه قضائیه جلوی تمامی دادگاه‌های خود چنین بنری نصب می‌کند که اگر در این دادگاه شما دچار مشکل مالی شدید با این شماره تماس بگیرید؟ قطعا چنین کاری نمی‌کند، چون روش‌های دیگری برای کنترل این موضوع دارند. این کار خوبی نبود. اصلا کار خوبی نبود. همان اول هم پیشنهاد کردیم که ما به‌عنوان جامعه پزشکی، به همراه مسئولان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی کمیته‌ای شش نفره تشکیل دهیم و افراد معدودی که این مشکلات را ایجاد می‌کنند شناسایی کرده و با همان افراد صحبت کنیم نه اینکه تمام حرفه را محکوم کنیم.

ای‌کاش این کار را نمی‌کردیم. به‌هرحال این اتفاق افتاده و ما با شرایط خاصی روبرو هستیم که باید آن را سامان‌دهی کنیم. مجلس هم باید به ما کمک کند تا طرح تحول با رفع مشکلات و حفظ سودی که برای مردم دارد به‌خوبی ادامه پیدا کند.» فاضل در بخش دیگری از سخنانش به موضوع قدیمی تعرفه‌ها اشاره کرد و گفت: «تعرفه‌ تمام حرفه‌ها معمولا از سوی پیشکسوتان همان حرفه تعیین می‌شود. در پزشکی این حق را از جامعه پزشکی گرفتند. همچنین این حق را از سازمان نظام پزشکی هم گرفتند. یکی از موضوعاتی که جامعه پزشکی با کمیسیون بهداشت مجلس آن را پیگیری می‌کند همین موضوع واگذاری حق تعرفه گذاری به سازمان نظام پزشکی است.» به گفته فاضل، دخالت پزشکی قانونی در پرونده‌های پزشکی یکی دیگر از موارد آزاردهنده‌ای است که با آن روبروییم. رئیس مجمع عمومی انجمن‌های علمی تخصصی گروه پزشکی گفت: «پزشکی قانونی وظیفه دارد دلیل مرگ افراد را بررسی کند و به این سوال پاسخ دهد که آیا این فرد به مرگ طبیعی مرده است یا نه. کیفیت خدمات پزشکی مطلقا وظیفه پزشکی قانونی نیست. یک تشکیلات موازی ذیل آن سازمان ایجادشده که فقط مزاحمت ایجاد می‌کند. این موضوع هم باید با کمک مجلس حل شود تا بررسی پرونده‌های پزشکان تنها در نظام پزشکی متمرکز شود.»

«ما» ضربه ناپذیر است
       همه صحبت‌های فاضل در مورد دفاع از پزشکان نبود. او در پایان سخنانش گفت: «نکته آخری که با شرمندگی عرض می‌کنم این است که ما نمی‌توانیم نسبت به بداخلاقی‌هایی که از سوی تعداد کمی از پزشکان صورت می‌گیرد، بی‌تفاوت باشیم. خودمان باید این موضوع را اصلاح کنیم. غبار ناشی از این موضوع بر سر همه می‌نشیند. ما نیاز داریم که اعتماد مردم را به خودمان محفوظ نگه‌داریم. امروز بیش از هر زمان دیگری به اتحاد نیاز داریم. من ناچیزم و یک روز از بین می‌روم اما «ما» ضربه ناپذیر می‌شود.»

       فاضل پزشکان را به شرکت در انتخابات نظام‌پزشکی دعوت کرد و گفت: «یک نمونه از اتحاد حضور در انتخابات نظام پزشکی است. این سازمان بزرگ‌ترین مجموعه رسمی است که می‌تواند مدافع حقوق جامعه پزشکی و بیماران باشد. چهار سال یک‌بار تنها دو ساعت زمان نیاز است که رای بدهیم. اما چند نفر از ما رای می‌دهیم؟ این چه نظام پزشکی است بیش از 200 هزار پزشک دارد اما فقط از 6 هزار رای‌دهنده در انتخابات شرکت می‌کنند.»

 فاضل ادامه داد: «برای حرفه خود در طول 4 سال، تنها دو ساعت وقت بگذاریم تا نظام پزشکی قوی و پرقدرت ایجاد کنیم تا خواسته‌های بحق و درست جامعه پزشکی را پیش ببرد. همه باهم کمک کنیم اگر جامعه پزشکی سامان پیدا کند، جامعه سامان پیدا می‌کند. کار ما خدمت به آحاد مردم است و ساماندهی است.»سپید
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سارا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
0
0
چراسلبریتیهای بیسوادبادستمزدهای نجومی مالیات نمیدهند وکسی هم درمورداین موضوع حرفی نمیزند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: