کد خبر: ۱۳۳۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 06
قرار گرفتن تغذیه در سبد بیمه پایه می تواند ره آوردهای موثری به دنبال داشته باشد تا با مداخلات مناسب، شرایط امروز جامعه را تغییر دهیم.

شفا آنلاین:مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با استقبال از پوشش هزینه های تغذیه ای بیماران بدحال در بیمارستان ها گفت: امیدواریم با کمک انستیتو تغذیه حرکتی را شروع کنیم تا مستنداتی در این زمینه برای شورای عالی بیمه فراهم شود.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمد جواد کبیر روز سه شنبه در هفدهمین کنگره بین المللی تغذیه انترال و پرنترال آسیا در هتل المپیک افزود: قرار گرفتن تغذیه در سبد بیمه پایه می تواند ره آوردهای موثری به دنبال داشته باشد تا با مداخلات مناسب، شرایط امروز جامعه را تغییر دهیم.
وی خاطرنشان کرد: بیماری های متابولیک سندروم (مجموعه ای از شرایط و بیماری ها مانند فشارخون بالا و چربی انباشته در شکم) ، دیابت ، کبد چرب و چاقی باید در بسته بیمه پایه مورد توجه قرار گیرند که برای این کار به شواهد راهبردی جهت تدوین پروتکل اجرایی نیاز داریم .
وی ادامه داد: در حال حاضر نیاز داریم تا کلینیک های تغذیه تخصصی وریدی در کلینیک های تخصصی خود تعریف کنیم.اگر نیازمند تغییر سبک زندگی مردم هستیم حتما به تغییرات کلینیکی نیاز داریم .

**بیمه ها باید اثربخشی خدمات را مدنظر قرار دهند
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: یکی از مشکلات نظام بیمه ای کشور این است که رویکرد بیمه ها به «کارآیی» نیست بلکه به دنبال هزینه هستند یعنی آنکه ما با چه مبلغی چه خدمتی ارائه می کنند.
کبیر افزود: در حالیکه در این خدمات باید شاخص دالی (مجموع سال های ازدست رفته در نتیجه مرگ زودرس یا سپری شده با معلولیت یا ناتوانی) و اثربخشی خدمت را نیز در نظر گرفت. سازمان های بیمه گر باید خدماتی را تحت پوشش دهند که تاثیر مناسبی در کشور داشته باشد و ما با توجه به سرانه تولید ناخالص ملی کشور مجاز نیستیم دست به اقداماتی بزنیم که هزینه های سلامت را افزایش دهد.
وی یادآور شد: از سال 1391 ، سازمان بیمه خدمات درمانی به بیمه سلامت تبدیل شد و اساسنامه آن ، سطوح مختلف ماموریت های پیشگیرانه را پیش بینی کرده است و در این راستا اصلاح ساختاری بیمه سلامت آغاز را آغاز کردیم که دارای یک برنامه راهبردی با 11 محور است.
وی ، حفاظت مالی مردم در هزینه های درمانی ، پوشش حفاظتی بیمه به صورت بیمه همگانی ، فراهم آوردن دسترسی یکسان به خدمات درمانی ، برخورداری عادلانه از خدمات سلامت و تضمین لازم برای کیفیت خدمات سلامت از طریق خرید راهبردی را از جمله ماموریت های سازمان بیمه سلامت عنوان کرد.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: طی 30 سال گذشته ، سیمای مرگ و بیماری ها در کشور تغییرات و تحولات زیادی داشته و خدمات سلامت در سه حیطه اصلی فرد و خانواده شامل چهارگروه سنی نوزادان، کودکان و نوجوانان، جوانان و میانسالان و سالمندان، محیط های عمومی مانند محیط های عرضه کننده مواد غذایی و محیط های تجمعی مانند مدارس و پادگان های نظامی ، ارائه شده است.
کبیر گفت: با توجه به وضعیت گروه های مختلف سنی در جامعه ، شرایط شیوع و بروز بیماری ها در گروه های مختلف ، متفاوت است بنابراین باید مهم ترین شکایات گروه های سنی در این زمینه ، میزان بروز و شیوع بیماری ها و عوامل منتسب به مرگ و ناتوانی در اولویت بسته خدمات بیمه پایه قرار گیرد.
وی ادامه داد: با توجه به تولید ناخالص داخلی GDP - که حدود دو هزار و 200 دلار است- و سرانه تولید ناخالص داخلی PPP -که حدود هفت هزار دلار است - و منابع ملی کشور ، باید نسبتی بین منابع و مصارف کشور برقرار شود.
کبیر اضافه کرد: تجارب سه دهه گذشته در نظام مراقبت کشور نشان می دهد که با استفاده از طرح مراقبت های بهداشتی اولیه و بومی سازی خدمات بهداشتی، گام های رو به جلویی در زمینه دسترسی مردم به خدمات سلامت برداشته شده است اما طی همین مدت سیمای جمعیت کشور تغییر کرده بطوریکه هم اکنون 70 درصد جمعیت کشور شهرنشین بوده و 30 درصد آنان نیز در مناطق روستایی زندگی می کنند بنابراین باید آرایش نظام خدمات سلامت کشور ، اصلاح شود.

**گم شدن سلامت محوری در لایه های صنفی
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: پوشش بیمه خدمات پایه باید براساس آرایش جمعیت و نوع مداخلات باشد، امروز وظیفه داریم که کارکرد اصلی نظام مراقبتی کشور را بر پایه «سلامت محوری» تشکیل دهیم.
کبیر تصریح کرد: متاسفانه در طرح تحول سلامت برغم دستاوردهای ارزشمند ، موضوع «سلامت محوری» در لایه های مختلف صنفی گم شد. امروز باید از منابع کشور استفاده بهینه داشته باشیم.

**خدمات غیراثربخش را پوشش نمی دهیم
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نیز در حاشیه این کنگره گفت: خدمات بهداشتی و درمانی غیراثربخش را پوشش نمی دهیم و در ورود و خروج یک خدمت به بیمه سلامت باید شواهد و مستندات آن وجود داشته باشد.
دکتر محمد جواد کبیر در جمع خبرنگاران افزود: 95 درصد منابع بیمه سلامت از سوی دولت تامین می شود و اگر قرار است مداخلات جدیدی به بسته های این سازمان وارد شود ، ابتدا باید منابع آن نیز در نظر گرفته شود.
وی خاطرنشان کرد: هرچه خدمات پیشگیرانه در بسته های بیمه ای پایه تقویت شود ، میزان کیفیت شرایط سلامت مردم هم بهتر می شود اما باید منابع آن تامین شود.
هفدهمین کنگره بین المللی تغذیه انترال و پرنترال آسیا از امروز با حضور مهمانانی از کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، لهستان، چک ، تایلند، بلژیک ، اندونزی و هلند در هتل المپیک تهران آغاز شده و تا سه روز ادامه دارد.
آخرین دستاوردها در زمینه تغذیه در بیماران بدحال و بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه و سایر بخش های درمانی به منظور کاهش میزان سوء تغذیه و مرگ و میر در این کنگره ارائه می شود
برچسب ها: تغذیه ، سرطان ، سندرم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: