کد خبر: ۱۳۳۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 06
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درگفتگو با شفاآنلاین:
شفاآنلاین: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت:بیمه ها در حمایت از تولیدکنندگان دارو باید تقویت شوند ضمن اینکه نظارت بر اثر بخشی داروها هم باید افزایش یابد تا تولید کنندگان داخلی بتوانند با تولید کننده های خارجی در زمینه صادرات دارو رقابت کنند.

دکتر حسینعلی شهریاری درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین یکی از چالش های سازمان غذا و دارو را مربوط به مشکلات حمایتی بیمه ها در تولید دارو دانست و گفت: دولت با توجه به مشکلاتی که مردم از لحاظ معیشتی دارند قیمت دارو را پایین نگه می دارد .به همین دلیل شرکت های داخلی تولید کننده ی دارو از لحاظ کیفیت محصولاتی که تولید می کنند نمی توانند با شرکت های خارجی رقابت کنند.

  وی گفت: ما اگر بخواهیم با کشورهای خارجی رقابت کنیم و صادرات داشته باشیم باید به سمتی برویم که در مورد داروهای تولید داخل، قیمت گذاری واقعی انجام دهیم.

 فوق تخصص چشم بیان کرد: اگر قرار است تا سال 1404 کشور اول منطقه باشیم پس در زمینه  صادرات دارو هم باید اولین منطقه باشیم و این موضوع می طلبد که در این زمینه قدم های جدی برداریم.

دکتر شهریاری افزود: اگر بخواهیم صادرات داشته باشیم معنی اش این است که کارخانه های تولید داروی ما بتوانند با کشورهای اروپایی هم رقابت کنند. ولی با  فشاری که روی کارخانه های تولید دارو است و بیمه ها هم متأسفانه حمایت جدی نمی کنند و منابع مالی هم ندارند، امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: بیمه های ما هم اکثراً به صورت صندوق هستند و قیمت های داروها را هم نمی پذیرند پس تولید کنندگان دارو مجبور می شوند با حداقل قیمت، دارو تولید کنند. بنابراین تحت فشار قرار می گیرند و شاید نتوانند با تولید کنندگان و برند های خارجی رقابت کنند تا صادراتشان را توسعه بدهند و این یکی از مشکلات جدی در حوزه دارو است.

وی اضافه کرد: ما معتقدیم که باید بیمه ها از تولید دارو حمایت کنند و نظارت برای اثر بخشی داروها بیشتر شود تا آنها بتوانند با تولید کننده های خارجی در جهت صادرات دارو رقابت کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: