کد خبر: ۱۳۳۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 06
انجمن تغذیه و رژیم‌های غذایی آمریکا می‌گوید رژیم‌های گیاهی برای افراد در همه مراحل زندگی و نیز برای محیط‌زیست مناسب هستند.
شفا آنلاین:بررسی‌ها نشان می‌دهند که گیاه‌خواران عموما در معرض خطر کمتر دچار شدن به چاقی و بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و برخی از انواع سرطان‌ها هستند.

به گزارش شفا آنلاین: این سودمندی‌ها برای گیاه‌خواران مطلق که علاوه بر گوشت و ماهی سایر فرآورده‌های حیوانی مانند لبنیات را هم نمی‌خورند، وجود دارد. بر اساس این گزارش در راس سودمندی‌های رژیم‌های غذایی گیاهی، سودمندی آن‌ها برای محیط زیست است. برای مثال، برای تولید یک کیلوگرم لوبیای چشم‌ بلبلی نسبت به تولید یک کیلوگرم گوشت گاو منابع کمتری شامل زمین، آب، سوخت و کود مصرف می‌شود.
سوزان لوین یکی از نویسندگان این گزارش و رئیس بخش آموزش تغذیه در سازمان غیرانتفاعی «کمیته پزشکان برای پزشکی مسئول» در واشنگتن دی سی گفت: «رژیم‌های غذایی گیاه‌خواران ردپای کربن کمتری ایجاد می‌کنند.»
به گفته لوین، گرچه تخصص این انجمن در تغذیه است، اما تصمیم گرفت جنبه زیست‌محیطی را هم در گزارش خود بگنجاند، زیرا شواهد فزاینده‌ای در این باره وجود دارد که رژیم‌های غذایی گیاهی آسیب کمتری به سیاره زمین می‌زنند. او گفت: «شواهد دراین‌باره آن‌قدر زیاد است که مشکل بتوان آن‌ها را نادیده گرفت.»
گیاه‌خواری در هر سنی مناسب است
این گزارش که در شماره ماه دسامبر ژورنال انجمن تغذیه و رژیم غذایی آمریکا منتشر شده است، همچنین بر نکته دیگری تاکید کرده است: رژیم‌های غذایی گیاه‌خواری می‌توانند برای افراد در هر سنی سالم باشند.
به گفته لوین، بررسی‌های علمی مدت‌ها است که این نتیجه‌گیری را تایید کرده‌اند؛ اما هنوز سوءبرداشت رایجی وجود دارد که رژیم‌های غذایی بر اساس گیاهان برای کودکان نامناسب هستند.
لوین گفت: «تردیدی وجود ندارد که رژیم‌های غذایی گیاه‌خواری برای همه مراحل زندگی، ازجمله نوزادی، کودکی و نوجوانی سالم هستند.»
او افزود که درواقع بررسی‌ها نشان می‌دهند که کودکان دارای رژیم غذایی گیاه‌خواری بیشتر میوه و سبزی و کمتر شیرینی و میان وعده‌های نمکی می‌خورند. این کودکان با احتمال کمتری ممکن است دچار اضافه‌وزن یا چاقی شوند.
این انجمن همچنین یادآور شد که رژیم‌های غذایی گیاه‌خواری و گیاه‌خواری مطلق می‌توانند در طول دوره بارداری و شیردهی هم ایمن باشند. بر اساس این گزارش، این رژیم‌های غذایی برای ورزشکاران و سالمندان هم مناسب هستند. یک متخصص تغذیه که این گزارش را بازبینی کرده است، موافق است که رژیم‌های غذایی بر اساس گیاهان از لحاظ تغذیه‌ای مناسب هستند و این رژیم‌ها اکنون به گزینه‌ای رایج بدل شده‌اند.
کانی دیکمن، رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس آخرین راهنمای تغذیه‌ای دولت آمریکا رژیم غذایی گیاه‌خواری را به عنوان یکی از سه نمونه یک برنامه غذایی سالم معرفی کرده است.
انتخاب‌ درست غذاها ضروری است
با این وجود، هر رژیم غذایی تا جایی خوب است که انتخاب‌های غذاها به وسیله شخص درست باشد. لوین اشاره کرد که اگر شما فقط برنج سفید بخورید، از لحاظ فنی گیاه‌خوار هستید، اما این رژیم غذایی مغذی نیست.
بنابراین به گفته او مهم است که انواع گوناگون غذا را خورد، ازجمله طیفی از غذاها شامل غلات کامل، حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌ها و مغزها و تخمه‌های خوراکی.
دیکمن همچنین گفت که افراد گیاه‌خوار و گیاه‌خوار مطلق باید نسبت به دریافت مقدار کافی برخی از مواد مغذی مانند ویتامین B12 که فقط در فرآورده‌های حیوانی یافت می‌شوند، هشیار باشند. بر اساس گزارش انجمن تغذیه و رژیم‌های غذایی، گیاه خوران مطلق باید مکمل‌های ویتامین B12 مصرف کنند. به گفته این انجمن گیاه‌خواران هم معمولا نیاز به غذاهای غنی‌شده با ویتامین B12 دارند- چراکه لبنیات ممکن است مقدارهای کافی این ماده مغذی را برای آنان فراهم نکند. لوین گفت که ویتامین B12 تنها مکملی است که گیاه‌خواران مطلق به آن نیاز دارند. آنان می‌توانند سایر مواد مغذی را از غذاها به دست آورند.
البته این گزارش تاکید کرده است که افراد گیاه‌خوار باید خردمندانه غذاها را انتخاب کنند: کلسیم موجود در گیاهانی مانند کلم کیل، برگ شلغم و باک چوی (کلم برگ چینی) بسیار بهتر از کلسیم گیاهان دارای اکسالات زیاد مانند اسفناج یا چغندر برگی جذب می‌شود.
سودمندی‌های گیاه‌خواری به گفته دیکمن، افرادی که می‌خواهند گیاه‌خوار شوند می‌توانند از یک متخصص تغذیه برای روی آوردن به یک شیوه جدید غذا خوردن کمک بگیرند. به گفته او، برای افرادی که نمی‌خواهند خوردن گوشت را کنار بگذارند، مصرف مقدار بیشتری غذاهای گیاهی اقدامی سالم است. لوین به نکته دیگری هم اشاره می‌کند: رژیم‌های غذایی گیاه‌خواری به عنوان رژیم غذایی طبقات ممتاز شهرت پیدا کرده‌اند؛ اما به گفته او این رژیم‌های غذایی می‌توانند ارزان‌قیمت و بر اساس فرآورده‌هایی باشند که در خواروبار فروشی محلی یافت می‌شوند. از لحاظ منافع بالقوه بهداشتی رژیم غذایی گیاه‌خواری، بررسی‌ها نشان داده‌اند که افراد گیاه‌خوار و گیاه‌خوار مطلق نسبت به افراد همه‌چیزخوار وزن کمتر و میزان‌های پایین‌تر کلسترول دارند. این افراد همچنین کمتر در معرض خطر دچار شدن به بیماری فشارخون بالا، بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و برخی از انواع سرطان‌ها مانند سرطان‌های پروستات و مجرای گوارش هستند.
لوین می‌گوید: «اگر قرصی وجود داشت که همه این سودمندی‌ها را ایجاد می‌کرد، هرکسی آن را می‌خورد.»
HealthDay
سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: