کد خبر: ۱۳۳۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 06
اختلال پر‌خوری افراطی یک اختلال جدی مربوط به غذا خوردن است که در آن شما خیلی از اوقات، به طور غیرعادی و فوق‌العاده، مقدار زیادی مواد غذایی، مصرف می‌کنید.
شفا آنلاین:تقریبا برای هر فردی پیش می‌آید که در بعضی مواقع، مثلا در روزهای تعطیل، در خوردن زیاده‌روی کند، اما در مورد بعضی از افراد، افراط در غذا خوردن، مصادف است با اختلال پرخوری افراطی که تبدیل به امری عادی و همیشگی برای فرد می‌شود که معمولا نیز در خفا انجام می‌شود.


به گزارش شفا آنلاین:وقتی شما مبتلا به این اختلال هستید، ممکن است عمیقا از این پرخوری و با حرص و ولع غذا خوردن، احساس خجالت و شرمساری کرده و به خود قول دهید که آن را متوقف کنید اما چنان احساس اجبار می‌کنید که نمی‌توانید در مقابل میل و انگیزه خود مقاومت کنید و همچنان به خوردن با حرص و ولع ادامه می‌دهید. در صورت ابتلا به این عارضه، درمان می‌تواند کمک‌کننده باشد.
نشانه‌ها
در صورت ابتلا به اختلال پرخوری افراطی، ممکن است هیچ علامت و نشانه جسمانی و فیزیکی مشخص و آشکاری نداشته باشید. این امکان وجود دارد که چاق بوده یا دچار اضافه وزن باشید، یا اینکه ممکن است وزن طبیعی و نرمال داشته باشید. هرچند ممکن است تعداد زیادی علائم و نشانه‌‍‌های رفتاری و احساسی شامل موارد زیر را داشته باشید:
 به طور غیرعادی مقدار زیادی مواد غذایی مصرف می‌کنید.
 حتی وقتی که سیر هستید یا احساس گرسنگی نمی‌کنید، به غذا خوردن ادامه می‌دهید.
 در طول دوره‌های پرخوری، تند و به‌سرعت غذا می‌خورید.
 غذا خوردن را تا جایی ادامه می‌دهید که به طور ناخوشایندی احساس سیری و پری می‌کنید.
 بیشتر اوقات به صورت انفرادی و تنها غذا می‌خورید.
 این احساس را دارید که رفتارهای تغذیه‌ای شما، خارج از کنترل‌تان است.
 احساس افسردگی، تنفر، خجالت و شرمساری، گناه یا ناراحتی و آشفتگی در مورد غذا خوردن خود دارید.
 تجربه افسردگی، نگرانی و اضطراب دارید.
 احساس تنهایی کردن، و مشکل در بیان احساسات خود با دیگران دارید.
 رژیم‌‎های غذایی مکرر را تجربه کرده‌اید، که شاید اصلا با کاهش وزن نیز همراه نبوده باشد.
 لاغر و چاق شدن‌های مکرر برای شما رخ داده، که «پدیده یویو» نیز نامیده می‌شود.
بعد از یک دوره پرخوری، این امکان وجود دارد که شما سعی بر گرفتن رژیم غذایی یا خوردن وعد‌های غذایی به‌طور طبیعی داشته باشید، اما همین محدودیت در غذاخوردن، ممکن است درحقیقت منجر به غذاخوردن بیشتر و حرص و ولع بیشتر شود که درنهایت موجب ایجاد یک سیکل و چرخه معیوب می‌شود.
علت
علل و عوامل بروز اختلال پر‌خوری افراطی، ناشناخته است اما سابقه خانوادگی، عوامل بیولوژیکی، رژیم‌های غذایی طولانی‌مدت و مسائل روانی و روانشناختی احتمال خطر ابتلاء را افزایش می‌دهند.
عوامل خطر
عواملی که احتمال خطر ابتلاء را به اختلال پرخوری افراطی افزایش می‌دهد، شامل موارد زیر است:
 سابقه خانوادگی و عوامل بیولوژیکی: اگر والدین یا خواهر و برادر شما مبتلا به اختلالات مربوط به غذاخوردن هستند یا بوده‌اند، احتمال بیشتری جهت ابتلا به این اختلالات تغذیه‌ای برای شما وجود دارد. بعضی از افراد مبتلا به اختلال پر‌خوری افراطی، ژن‌هایی را که آنها را جهت ابتلا به این اختلال مستعدتر می‌سازد، به ارث می‌برند یا ممکن است مواد شیمیایی موجود در مغز آنها تغییراتی کرده باشد.
 مسائل روانشناختی: بیشتر افراد مبتلا به اختلال پر‌خوری افراطی، دچار اضافه وزن هستند، و به شدت مراقب وضعیت ظاهری خود بوده و درمورد آن احساس بدی دارند. وقتی شما مبتلا به اختلال پر‌خوری افراطی هستید، ممکن است که بدون اراده عمل کنید و حس کنید نمی‌توانید رفتار خود را تحت کنترل داشته باشید. این امکان هست که سابقه افسردگی، مصرف مواد مخدر یا سوءاستفاده از مواد را داشته باشید یا اینکه در فائق آمدن بر استرس، نگرانی، خشم، ناراحتی، و خستگی، مشکل داشته باشید.
 رژیم گرفتن: بسیاری از افراد مبتلا به اختلال پر‌خوری افراطی، سابقه گرفتن انواع رژیم‌ها را دارند. سابقه رژیم گرفتن خیلی از آنها به زمان خیلی قبل، مثلا به دوران کودکی بازمی‌گردد. این امکان وجود دارد که رژیم گرفتن میل و انگیزه خوردن را با حرص و ولع زیاد و زیاده‌خوری شعله‌ور کند، به‌خصوص اگر اعتماد به‌نفس پایینی داشته باشید یا نشانه‌های افسردگی در شما دیده شود.
 سن: گرچه افراد در هر سنی، می‌توانند به این اختلال دچار شوند، اغلب این اختلال در اواخر سن نوجوانی یا نزدیک 20 سالگی شروع می‌شود.
عوارض
این امکان وجود دارد که مشکلات جسمانی و روانی در ارتباط با اختلال پر‌خوری افراطی در شما ایجاد شود. بعضی از این عوارض ناشی از اضافه‌وزنی است که به علت خوردن بیش از حد و مکرر رخ می‌دهد. سایر عوارض هم ممکن است به علت عادات ناسالم پدیده یویو، اینکه در زمانی مقدار زیادی غذا خورده شود و به دنبال آن، رژیم‌های سخت و شدید گرفته شود، رخ دهد. علاوه بر این، مواد غذایی مصرف شده در طول مدتی که زیاده‌خوری و پرخوری افراطی رخ می‌دهد، اغلب غنی از چربی و از لحاظ محتوای پروتئینی و سایر مواد مغذی، پایین است که می‌تواند منجر به بروز مشکلات مربوط به سلامتی شود.
عوارضی که ممکن است در ارتباط با اختلال پر‌خوری افراطی به وجود آید یا با آن در ارتباط باشد، شامل موارد زیر است:
 افسردگی
 افکار وابسته به خودکشی
 بی‌خوابی
 چاقی
 فشارخون بالا
 دیابت نوع 2
 کلسترول بالا
 بیماری کیسه صفرا و سایر مشکلات گوارشی
 بیماری قلبی
 بعضی از انواع سرطان
 درد مفاصل
 درد ماهیچه
 سردرد
 مشکلات وابسته به عادات ماهانه

پزشک متخصص تغذیه و متابولیسم،فلوشیپ چاقی و دیابت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: