کد خبر: ۱۳۳۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 06
مطالعات پژوهشگران نشان می دهد پیروی از رژیم های غذائی غربی که عموما دارای میزان زیادی قند هستند ، احتمال ابتلا به سرطان پستان را در زنان افزایش داده و خطر گسترش این سرطان به بافت ریه را نیز تقویت می کنند .
شفا آنلاین:در همین رابطه پی یینگ یانگ ،استاد یار دانشگاه تگزاس و مرکز مطالعات سرطان ام . دی اندرسون در ایالات متحده آمریکا که از اعضای این تیم تحقیقاتی است، اعلام کرد: ما در مطالعات خود دریافتیم که خطر ظهور غده ها و تومورهای سرطانی در موش هایی که با استفاده از رژیم غذائی سرشار از قندهای ساکروز تغذیه می شوند بیشتر از سایر موش هایی است که با رژیم معمولی و مبتنی بر نشاسته و مواد غیر قندی تغذیه شده اند .

به گزارش شفا آنلاین: در این تحقیقات همچنین مشخص شد رژیم غذائی سرشار از مواد قندی ، خطر متاستاز یا گسترش بافت های سرطانی به سایر اعضای بدن را نیز افزایش می دهد .

پژوهشگران در این مطالعات ، وجود و افزایش ترشح نوعی آنزیم ویژه در بدن افراد که مرتبط با اسیدهای چرب است  را دلیل اصلی افزایش ریسک سرطان پستان در رژیم غذائی غربی سرشار از قند  دانسته و تاکید کردند این رژیم غذائی برای سلامت انسان ها مضر است .

پژوهشگران در این مطالعات ، وجود و افزایش ترشح نوعی آنزیم ویژه در بدن افراد که مرتبط با اسیدهای چرب است  را دلیل اصلی افزایش ریسک سرطان پستان در رژیم غذائی غربی سرشار از قند  دانسته و تاکید کردند این رژیم غذائی برای سلامت انسان ها مضر است .

 دکتر یانگ در توضیح این مساله اعلام کرد : این نوع رژیم غذائی سبب افزایش ترشح آنزیم 12-LOX در بدن میشود.همچنین میزان اسیدهای چرب موسوم به 12-HETE نیز در افراد مصرف کننده مواد قندی بسیار بیشتر از سایر افراد است .

گفتنی است بر اساس مطالعات پیشین ، دانشمندان احتمال می دادند افزایش خطر سرطان پستان در رژیم غذائی سرشار از قند به دلیل بالا رفتن میزان التهاب بدن است در حالی که در مطالعات جدید ،اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آمده است .

در همین رابطه پروفسور لورنزو کوهن ، سرپرست این تیم تحقیقاتی و استاد دانشگاه تگزاس و مرکز مطالعات سرطان ام . دی اندرسون اعلام کرد :  نقش مستقیم مصرف مواد قندی بر افزایش احتمال تشکیل غدد سرطانی در پستان ها شناسائی شده و این روند در موش های آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار گرفته است . ما همچنین در بررسی های خود موفق به شناسائی مکانیزم دقیق بروز این غده های سرطانی شده ایم .

وی در ادامه توضیحاتش افزود : ما به طور دقیق به عملکرد مخرب قندهای فروکتوز پی برده و همچنین نقش مضر مواد غذائی مانند شربت ذرت را که در بسیاری از غذهای رژیم غذائی غربی وجود دارد ، شناسائی کرده ایم . اسید های چرب 12-HETE  عامل اصلی بروز سرطان پستان محسوب شده و  این مواد قندی موجب گسترش سرطان از بافت های پستان به ریه ها می شوند .

گفتنی است پژوهشگران در این دوره از مطالعات خود ، موش های مختلفی را به صورت تصادفی انتخاب کرده و با رژیم های غذائی گوناگونی مورد بررسی قرار داده اند . در ادامه مطالعات و پس از شش ماه تداوم تغذیه ویژه موش ها ، مشخص شد که بیش از سی درصد موش هایی که با رژیم غذائی دارای  نشاسته تغذیه شده اند ، دارای سرطان پستان هستند . در حالی که این رقم در موش های تغذیه شده با رژیم غذائی سرشار از قند ، بین 50 تا 58 درصد بود . در این مطالعات همچنین مشخص شد تداوم این رژیم غذائی در موش های دارای سرطان پستان ، سبب گسترش بافت های سرطانی به ریه ِآن ها شده است .

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: