کد خبر: ۱۳۳۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 16
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان درگفتگو با شفاآنلاین:
شفاآنلاین: سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان گفت: در مورد اهداء کلیه برای پیوند، خلأ قانونی احساس می شود و ما می‌توانیم یک روزه این کار را ممنوع کنیم ولی باید ابتدا با حضور کارشناس ها همه ی جوانب بررسی شود و شتاب زده عمل نکنیم.

دکتر نعیم امینی فرد،درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: خرید و فروش کلیه در واقع درپوشش اهداء است ولی چیزی که ما می‌دانیم عملا خرید و فروش است.

وی افزود: ما خلا قانونی قابل توجهی در ارتباط با اهداء عضو داشتیم که در مورد بخشی از آن وزارت بهداشت تدبیر کرد و شکل اهداء عضو فرد ایرانی به غیر ایرانی ممنوع شد. چون قبل از آن ما با این موضوع مواجه بودیم که اتباع کشورهای خارجی می‌آمدند در کشور و پیوند کلیه می شدند که این صورت خوبی برای ما نداشت و قضیه فروش به صورت خیلی بدتری اجرا می شد.

دکتر امینی فرد تصریح کرد: فعلاً اهداء عضو ایرانی به ایرانی ممنوع نیست وبابت وجه پرداختی به دهنده ی کلیه توجیهاتی هم آورده می شود که مدتی فرد دچار مشکل می شود و نمی تواند سر کارش برود و وجه پرداختی به وی جبران هزینه ها عنوان می شود که البته یک مقداری از آن واقعیت است. چون فردی که اهداءعضو می کند علاوه بر آن آسیب احتمالی که خواهد داشت مدت‌ها دوران نقاهتش را طی می کند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ما یک صحبت مقدماتی هم در این مورد در کمیسیون بهداشت و درمان و با حضور دکتر نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان داشته ایم.

وی اضافه کرد: ما می توایم یک روزه پیوند کلیه از غریبه را ممنوع کنیم و این کار به راحتی انجام پذیر است ولی باید جوانب مختلف کاررا بررسی کنیم.

امینی فرد گفت: کمیسیون به عنوان یک مرجع سیاست گذار است و در ارتباط با این مسئله لزوم آن حس می‌شود که یک جلسه مشترک با اعضاء وزارت بهداشت و کارشناسان مجامع علمی برگزار شود تا اگر در مورد پیوند کلیه خلا قانونی وجود  داشت تدابیری اندیشیده شود.

وی عنوان کرد: باید مطمئن شویم که پیوند کلیه از مرگ مغزی تا حد قابل توجهی  تأمین کننده نیازهای پیوند کلیه است یا خیر و در این مورد باید هر دو طرف موافق و مخالف این موضوع بیایند و استدلال های علمی شان را بیان کنند تا نتیجه نهایی حاصل شود.

وی تأکید کرد: اگر مشکلی در ارتباط با تهیه ی کلیه نداشته باشیم من فکر می کنم برای حفظ مصالح انسانی بهتر است که حتماً این خلا قانونی را با ممنوعیت خرید و فروش حتماً جبران کنیم.

دکتر امینی فرد اظهار کرد:ما باید برآورد دقیقی از تعداد افرادی که در لیست انتظار پیوند کلیه هستند به علاوه ی میزان مرگ مغزی وهمچنین خانواده های افراد مرگ مغزی که اجازه ی پیوند را می‌دهند، داشته باشیم. چون مسئله فقط تعداد مرگ مغزی نیست بلکه عده ای از خانواده های افراد مرگ مغزی راضی به اهداء نمی شوند و حاضر به تکمیل فرم های پیوند نمی شوند و به همین دلیل جوانب مختلف این موضوع باید بررسی شود و به طور شتاب زده در این مورد اقدام نشود.

وی در پایان گفت:ما تمایل داریم که به هر حال در این مورد بیشتر بحث و بررسی شود و نظارت علمی را حتماً در گروه های تخصصی داشته باشیم ولی در کل زیر بنای این مشکل این است که شاخص فقر و فلاکت به حدی است که طرف حاضر به اهداء عضو می شود و این را باید مد نظر قرار دهیم.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
بهروزبرومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
0
0
نگرانی های یادشده بسیار شایسته و بایسته است. یادآوری میکنم آنچه آزار دهنده و دور از اخلاق است خرید و فروش اندام میباشد خواه از بستگان خواه از غریبه ها. خود فروشی به هیچ روی پسندیده نمی باشد. باید هرچه زودتر گفته شود خودفروشی آبرو ریزی و گناه است و باید نگذاشت کسی اندام خود را بفروشد چه فامیل چه غریبه. آیا یاید برای فروش همه اندام های بدن جداگانه قانون تصویب شود؟ درست است که این شاخص فقر و فلاکت است، آیا تهی دستی میتواند خودفروشی و دزدی را آزاد نماید؟همواره هم این گناهکارها فقیر نمیباشند، دلال های محبت که خود فروشی را ترتیب میدهن بسیار هم پولدارند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
0
0
با تشکر از دکتر برومند عزیز و رهنمودهای داهیانه شان.
براستی "کالا سازی" اعضای بدن امری است ناشایست که باید هر چه زودتر برچیده شود.
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
0
0
تازمانی که راه خرید وفروش اعضا در ایران باز باشد ،مردم به طور جدی درباره پیوند از مرگ مغزی فکر نخواهند کرد وآن را جدی نمی گیرند.
آیا امروزه کسی به فکرش میرسد که در ایران خون خرید وفروش شود؟در حالی که در گذشته این کار انجام میشده که با تشکیل سازمان انتقال خون وفرهنگ سازی ،این عمل زشت برای همیسه منسوخ شد. چرا در مورد سایر اعضا نتوانیم این کار را بکنیم؟هرگاه دلالان عضو از حمایت قانون محروم شوند خود به خود نصف کار انجام شده ومهمترین گام برای حفظ مصالح انسانی برداشته شده و گام بعدی یعنی فرهنگ سازی برای پیوند از مرگ مغزی را بسیار آسان میکند
دكتر فيروز فصيحى
|
Denmark
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
0
0
کاملا درست است ، مجلس میتواند یک روزه قضیه را حل کند ولی متاسفانه که برخی از همکارانکه نان شهرت شان از همین راه تامین میشود
با اعمال نفوذ و انگولک قانون جلوی اینکار را میگیرند
زهرامیرحسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
0
0
با درود
خرید وفروش اعضای بدن بسیار ناشایست است .امید است با حمایت اساتید بزرگوار و دولت این کار متوقف شود .اهدا عضو از زنده بجزدر موارد خاص قابل انجام نباشد .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: