کد خبر: ۱۳۳۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 04
طبق آمار جهانی، الگوی جنسی مبتلایان به بیماری ایدز در زنان و مردان به یک نسبت مساوی است.

شفا آنلاین>سلامت>مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: 70 درصد از مبتلایان به ایدز از بیماری خود اطلاعی ندارند.

به گزارش شفا آنلاین، مهدی شفیعی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته اطلاع‌رسانی مبارزه با ایدز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق آمار جهانی، الگوی جنسی مبتلایان به بیماری ایدز در زنان و مردان به یک نسبت مساوی است.

وی بیان داشت: در ایران از میان افراد شناسایی شده مبتلا به بیماری ایدز، شامل 84 درصد مردان و 16 درصد زنان است، اما آیا این آمار نشان‌دهنده تفاوت بیماری در کشور ما نسبت به دنیاست.

شفیعی عنوان کرد: از ابتدای امر شناسایی مبتلایان به ایدز در استان کرمان تاکنون آنچه در چرخه مراقبتی قرار گرفتند، 32 هزار نفر است.

وی ابراز داشت: در سال گذشته تعداد موارد جدید شناسایی شده شامل 66 درصد مرد و 34 درصد زن است که در مقایسه با آمار تجمعی مبتلایان به بیماری تا بهار امسال نشان‌دهنده رشد دو برابر زنان مبتلاست.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: طبق آمار تجمعی، راه‌های انتقال بیماری ایدز 68.2 درصد اعتیاد تزریقی، 18.5 درصد روابط جنسی، 1.5 درصد انتقال مادر به کودک، 11 درصد نامشخص است.

شفیعی با بیان اینکه کشور ما به لحاظ بیماری ایدز از دیگر کشورها تافته‌ای جدا بافته نیست، بیان داشت: راه‌های انتقال بیماری ایدز و الوی جنسی در کشور ما نیز همانند دنیاست، پس برای کنترل آن باید تجربه‌های سال‌های متمادی کشورهای دیگر را مدنظر داشت.

وی افزود: راه انتقال ایدز در ایران متفاوت شده و به سمت روابط جنسی تغییر کرده است، تعداد زیادی از مبتلایان به ایدز از بیماری خود اطلاع ندارند و این مسئله نگران‌کننده است.

شفیعی عنوان کرد: ما کمتر از 20 درصد موارد ابتلا به بیماری ایدز را شناسایی کرده‌ایم و مابقی افراد ناشناس هستند، پس با رفتارهای پرخطر خود، دیگران را در معرض ابتلا قرار می‌دهند.

وی بر شناسایی افراد مبتلا و توجه به مناطق پرخطر و جمعیت پرخطر خاطرنشان کرد: رسیدن به هدف 90-90-90 تا سال 2020 در دستور کار است، یعنی 90 درصد افراد مبتلا به ایدز شناسایی شده، 90 درصد آنها تحت مراقبت قرار گیرند و بیماری 90 درصد مراقبت‌ شده‌ها کنترل شود.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: گروه‌های کلیدی که بر روی آنها تاکید داریم، شامل مصرف‌کننده‌های تزریقی و شرکای جنسی آنها، زنان تن‌فروش، زندانیان، مردان آسیب‌پذیر، کودکان خیابانی، بی‌خانمان‌ها، افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی هستند.

وی ابراز داشت: برآورد‌های به عمل آمده در استان کرمان نشان می‌دهد که حدود 3 هزار و 500 زن کار جنسی انجام می‌دهند و جمعیت تزریقی‌ها 7 هزار و 650 نفر و تعداد مردان آسیب‌پذیر 13 هزار نفر است.

شفیعی اظهار داشت: از جمله راه‌های مقابله‌ای با بیماری ایدز این است که جمعیت عمومی را مورد آموزش و آگاهی از راه‌های انتقال این بیماری قرار دهیم.

وی افزود: بحث انگ و تبعیض ایدز در جامعه باید شکسته شود تا افراد مبتلا به این بیماری برای درمان به مراکز مشاوره‌ای مراجعه کرده و با اطمینان خاطر تحت مراقبت قرار گیرند.

شفیعی ادامه داد: گروه‌های پرخطر علاوه بر اینکه باید نسبت به بیماری خود اطلاع یابند، باید شرایطی فراهم شود که رفتار پرخطر خود را کنار گذاشته و مراقبت کنند.

وی عنوان کرد: انتظار ما از رسانه‌ها و صدا و سیما این است که روی جمعیت عمومی و آموزش و آگاهی‌بخشی آنها نسبت به بیماری و راه‌های انتقال آن تمرکز کنند.

شفیعی با اشاره به راه‌اندازی کارناوال ملی سلامت گفت: برای آموزش بهتر به مردم از ابزار هنر استفاده کردیم و با گروهی از جوانان کرمانی در ارتباط هستیم که در زمینه آموزش و فرهنگ‌سازی پیشگیری از ایدز در قالب نمایش خیابانی اقدام کنند.

وی ابراز داشت: این گروه از کرمان به سمت تهران حرکت کرده و در شهرهای یزد، اصفهان، کاشان و رفسنجان و تهران نمایش اجرا کرده‌اند و از این فعالیت به عنوان یک تجربه موفق یاد شده و قرار است به سطح کشور تعمیم داده شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: