کد خبر: ۱۳۳۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 05
عضو کمیسیون بهداشت و درمام مجلس درگفتگو با شفاآنلاین اعلام کرد:
شفاآنلاین: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت : در حال حاضر در اغلب کشورهای دنیا بیش از 90 درصد پیوندها از مرگ مغزی صورت می گیرد.

 دکترسیامک مره صدق،در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: به طور کل خرید و فروش فرایند های زیستی و بخش های بدن افراد ممنوع است و به هر شکلی که خرید و فروش شود با اصول اخلاقی و اخلاق پزشکی ناسازگار است .

وی اظهارداشت :به همین خاطر در دنیا، شرایط به سمتی می‌رود که در کل از فرد زنده به عنوان دهنده ی عضو استفاده نکنند، به جز اقوام درجه یک که می توانند به سبب مسائل عاطفی اقدام به اهداء عضو کنند.

دکتر مره صدق عنوان کرد: در قانون ما هم تا آنجایی که اطلاع دارم جایی ذکر نشده که خرید و فروش کلیه آزاد است .

وی تصریح کرد:اگر قرار باشد روی عضو بدن یک فرد زنده قیمت گذاشت به نظرمن ارزش یک کلیه از ده ها میلیارد تومان هم بیشتر است. چون هیچ چیزی در دنیا به عظمت و پیچیدگی بدن انسان نیست و تمام خلقت و شعور در آن برای آفرینش به بهترین وجه به کار گرفته شده است. بنابراین وجهی هم که به صورت قانونی ازسوی بیمار  به فرد اهدا کننده پرداخت می‌شود به هیچ عنوان بهای آن عضو نیست بلکه جبران خسارتی است که فرد اهدا کننده به خاطر عدم امکان اشتغال در مدتی که وقتش را صرف پیوند می‌کند به وی پرداخت می شود.

وی در واکنش به خبر جوانی که به واسطه فروختن کلیه به اکبر عبدی از کار افتاده شده گفت:اصلاً شایسته نیست که واژه ی خرید و فروش را در این مورد به کار برد و دوباره تکرار می کنم که این کار نامش اهدا است و وجه پرداختی به دهنده نیز و جه جبرانی بابت مدت زمانی است که صرف این کار می‌کند و نمی تواند به کارش بپردازد.

وی گفت: مگر می‌شود برای بدن قیمت تعیین کرد؟مگر میشود برای عضو و بافت زنده قیمت تعیین کرد؟ این جوان دچار سوء تفاهم شده که کلیه اش را می فروشد و نه اینکه اهدا می کند.

وی در مورد از کار افتادن این جوان 24 ساله بعد از  اهداء کلیه گفت: هر عمل جراحی ممکن است یک سری عوارض داشته باشد منتهی اینکه اهداء کلیه باعث از کار افتادن فردی شود هیچ توجیه علمی ندارد و باید این مورد به وسیله متخصص کاملاً بررسی شود تا ببینیم علتش چه بوده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان کرد: باید دید که چه کسی تشخیص داده که این هموطن عزیز ما از کار افتاده شده.چراکه از کار افتادگی از نظر پزشکی و حقوقی یک اصطلاح مشخص است با یک بار حقوقی مشخص و تا آنجایی که اطلاعات بنده می رسد، در اهداء کلیه، اگر ضوابط مربوطه در آن رعایت شده باشد، سبب از کارافتادگی نمی‌شود و من مطمئن هستم که در تمامی مراکز پیوند ما، استاندارد های حداقلی حتماً رعایت می‌شود.

وی افزود: اگر این جوان به این مسئله تأکید دارد باید مدارکش را ارائه کند و بررسی شود که دقیقاً علت مشکل چه بوده است و برای حل مشکلشان هم حتماً می شود  اقدامات لازم را به عمل آوردو

وی به خبرنگار شفاآنلاین گفت: اگر به ایشان دسترسی دارید، بخواهید مدارک از کار افتادگی را برای بنده ارسال کنند تا به آن رسیدگی کنم و برای حل مشکل ایشان حتماً کمک خواهم کرد.

دکتر مره صدق در واکنش به عمل پیوند کلیه برای پیرمرد آمریکایی_ایرانی تبار نیزگفت: به واسطه ی داشتن شناسنامه ی ایرانی این فرد ایرانی محسوب می‌شود و کار غیر قانونی صورت نگرفته است .ولی باید بررسی شود که آیا این فرد در نوبت بوده یا بدون نوبت این عمل انجام شده.و اگر بدون نوبت بوده، ضرورت اورژانسی در میان بوده و یا خیر؟ که همه ی این مسائل با کارشناسی قابل تشخیص است.

وی درواکشن به اظهارات برخی ازبزرگان پیوند اعضا درکشوربه این پیوند نیزگفت: من مشکلی در سن دهنده نمی بینم چون دهنده باید جوان باشد ودر سن بالا ریسک عمل برای دهنده بالا می رود. ولی اینکه یک فرد 78 ساله نیاز به پیوند کلیه داشته یا خیر باید بررسی شود.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بهروزبرومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
0
0
آنچه انسانی نیست و زیبنده نمیباشد خرید و فروش کلیه است که در هر شکل خودفروشی ناشایست است.بی شک پیوند از مرگ مغزی زمینه را برای سوداگری از میان برمیدارد.بایسته است که پیوند از دهنده مرگ مغزی را آسان کنیم.وخرید و فروش غیرقانونی شود.باید پذیرفت که هر کاری که غیر قانونی نیست الزماآ درست نمیباشد. وگرنه قانون های تازه وضع نمیشد.
حاجیکلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
0
0
دو اهدای عضو از دو مرگ مغزی در یک شهر در کمتر از یک ماه، آیا یک اتفاق است ؟!

موافقت خانواده پرستار قائمشهری برای اهدای اعضای بدن دخترشان نه یک حادثه ساده که یک فرهنگ در حال شکل گیری است که در امتداد همان حرکتی زیبایی است که دیگر خانواده فداکار از همین شهرستان در کمتر از یک ماه پیش، به انجام آن مبادرت ورزیدند.
پدر این پرستار در مورد این مرگ زندگی بخش به رسانه ها گفته است که وقتی پزشکان جوابمان کردند و دیگر هیچ امیدی به زنده بودن فرزندمان نداشتیم ، تصمیم گرفتیم اعضای بدنش را به بیمارانی که در انتظار دریافت عضو هستند ، اهدا کنیم.
حال جان سخن اینجاست که :
براستی آیا فرهنگ اهدای عضو در شهرستانی به مانند قائمشهر در استان مازندران، نهادینه شده است !
و اگر اینگونه است آیا نمی توان این حرکت ارزشمند را به دیگر شهر ها تعمیم داد؟
آیا نیاز به حمایت و فرهنگ سازی از سوی رسانه ها در مورد این اقدام انسان دوستانه ، احساس نمی شود ؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: