کد خبر: ۱۳۳۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 03
سرتونین , نورادرنالین و دوپامین جزو انتقال دهنده های عصبی مغز هستند که نقش مهمی ایفا می کنند.
شفا آنلاین:مطابق آخرین تحقیقات انجام شده در حوزه روان شناسی استفاده از درمان بوسیله نور به تنهایی یا به همراه دارو های ضد افسردگی برای درمان کسانی که به افسردگی مبتلا هستند بسیار موثر است.

به گزارش شفا آنلاین:طبق مطالعاتی که طی 8 هفته روی 122 نفر از افرادی که مبتلا به افسردگی حاد بودند انجام شد محققان دریافتند که استفاده از نور به میزان زیاد یا متوسط به همراه دارو های ضد افسردگی کمک بسیار زیادی به افراد مبتلا به افسردگی می کند و علائم بیماری آن ها را به میزان چشم گیری کاهش می دهد. اما در مقابل افرادی که تنها از داروهای ضد افسردگی (بدون کمک و استفاده از نور و روشنایی) استفاده می کردند با هیچ پیشرفتی در روند بهبودی خود مواجه نشدند.

به گفته دکتر ریمند لام از دانشگاه بریتیش کلمبیای شهر ونکوور اینکه استفاده از داروهای ضد افسردگی  به تنهایی در مقایسه با مصرف شبه دارو ها اثرگذاری کمتری دارند چندان عجیب به نظر نمی رسد. گفتنی است مراجعه افراد افسرده به کلینیک ها و قرار گرفتن تحت درمان های جایگزین و در تماس بودن با مشاوران و پزشکان مربوطه به وضوح تاثیر بیشتری دارد. تماس با مشاوران و شرکت در جلسه های مشاوره شرایط موجود بیمار را بهبود بخشیده و کمک به درمان وی می کند.

بنابراین،این حقیقت که در تحقیقات ما درمان بوسیله نور اثر گذارتر از مصرف شبه داروها و حتی داروی پروزاک که مخصوص درمان افسردگی است نشان دهنده اثر گذاری این گونه درمان هاست.

محققان دریافتند استفاده از نور به میزان زیاد و یا متوسط به همراه دارو های ضد افسردگی کمک بسیار زیادی به افراد مبتلا به افسردگی می کند و علائم بیماری آن ها را به میزان چشم گیری کاهش می دهد. 

محققان در تحقیقات 8 هفته ای خود 122 نفر شرکت کننده را در 4 گروه مختلف دسته بندی کردند. به افراد گروه اول مکعب نورانی از فلوئوروسنت داده شد تا هر روز به مدت 30 دقیقه بعد از بیدار شدن از خواب آن را روشن نگاه دارند همچنین به این گروه داروی ضد افسردگی فلوکستین ( پروزاک ) تجویز شد. به افراد گروه دوم همان مکعب نورانی داده شد اما به جای پروزاک یک شبه دارو تجویز شد. به گروه سوم داروی ضد افسردگی و به جای مکعب نورانی دستگاه تولید یون که در واقعیت غیر فعال بود و هیچ گونه یونی تولید نمی کرد داده شد اما این دستگاه به گونه ای دستکاری شده بود تا در صورت  روشن شدن اینطور به نظر برسد که در حال تولید یون است. اما به آخرین گروه هم شبه دارو تجویز و هم دستگاه تولید یون داده شد تا به این شکل مطالعات به روی گروه های مختلف آغاز شود.

طبق نسخه چاپ شده این تحقیق در مجله جاما برای پنهان ساختن اهداف اصلی این آزمایش به شرکت کنندگان گفته شده بود که محققان با انجام این آزمایش ها در حال بررسی و مقایسه دستگاه تولید نور و تولید یون هستند.

محققان شدت افسردگی افراد و پارامتر های مختلف آن را در ابتدا و انتهای آزمایش مورد ارزیابی و اندازه گیری های دقیق قرار دادند.

آن ها دریافتند که 76 درصد شرکت کنندگانی که تحت درمان بوسیله مکعب نورانی قرار گرفته بودند و همچنین از دارو های ضد افسردگی نیز استفاده می کردند با بیش از 50 درصد بهبودی در روند درمان خود رو به رو شدند. اما همین اندازه پیشرفت تنها در 50 درصد افرادی که از مکعب نورانی و شبه دارو ها استفاده کردند مشاهده شد.  گفتنی است در 33 درصد افرادی که دستگاه تولید یون و شبه دارو به آن ها تجویز شده بود و همچنین در 29 درصد افرادی که از دستگاه تولید یون و داروی ضد افسردگی استفاده می کردند چنین پیشرفتی در پایان آزمایش ها ملاحظه و رویت شد.

همچنین به گفته محققان تعدادی از بیماران بعد از پایان این تحقیقات بهبودی کامل خود را بدست آوردند که مجددا بیشتر آن ها متعلق به گروهی بودند که تحت درمان با مکعب نوری و داروی ضد افسردگی قرار داشتند. این دقیقا اتفاقی بود که برای 59 درصد از افراد متعلق به این گروه روی داده بود. بهبودی در میان 49 درصد افرادی که از مکعب نورانی و شبه دارو ها استفاده کرده بودند نیز اتفاق افتاد گفتنی است که درمان کامل در میان 30 درصد افرادی که تحت درمان با دستگاه تولید یون  و شبه دارو قرار داشتند و همچنین 19 درصد افرادی که از دستگاه تولید یون و داروی ضد افسردگی استفاده کرده بودند نیز به وقوع پیوست.

به گفته دکتر لام برای تایید درمان بوسیله جعبه های نورانی به تحقیقات بیشتری لازم است و افراد نباید به طور خود سرانه از این جعبه ها استفاده کنند. بیماران باید به طور مداوم تحت نظر پزشک معالج خود بوده و هرگونه درمانی باید با نظر وی آغاز شود.

اینکه چرا استفاده از جعبه های نورانی برای افراد مبتلا به افسردگی مناسب بوده و باعث بهبودی آن ها می شود همچنان نا معلوم است اما تحقیقات پیشین نشان می دهند که این جعبه ها در درمان افراد مبتلا به اختلالات خلقی فصلی موثر است و به اعتقاد پزشکان در این افراد نور باعث تصحیح مشکلی در ساعت بیولوژیکی بدن آن ها می شود که به آهنگ (ریتم) شبانه روزی معروف است.

تئوری دیگری درباره همین موضوع بیان می کند که نور , انتقال دهنده های عصبی مغز همانند سرتونین , نورادرنالین و دوپامین را تحت تاثیر قرار می دهد. که این انتقال دهنده ها همان انتقال دهنده هایی هستند که با مصرف دارو های ضد افسردگی بهبود می یابند.

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: