کد خبر: ۱۳۲۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 04
عضو کمیسون بهداشت و درمان مجلس درگفتگو با شفاآنلاین تشریح کرد:
شفاآنلاین :عضو کمیسون بهداشت و درمان مجلس با تشریح علل درخواست تحقیق وتفحص ازسازمان غذا و دارو گفت:چندسال قبل شاید بیش از دو سوم نیاز دارویی بیماران باید خارج از بیمارستان تهیه می شد ولی امروزه این روند خوشبختانه به رقم خیلی پایینی رسیده است به گونه ای که شاید 2 تا 3 درصد موارد دارویی بیمار، از خارج از بیمارستان تهیه می شود.

دکتر بهروزبنیادی،در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین با بیان این مطلب اظهار کرد: طرح تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو با حضور وزیر بهداشت،رئیس سازمان غذا و دارو و اعضای کمیسیون بهداشت مطرح و قرارشد کمیته ای با حضور درخواست کنندگان طرح و تعدادی از اعضاء کمیسیون بهداشت و درمان دراین باره تشکیل شود

وی بیان کرد: ابتدا گزارشات و اطلاعات لازم جمع آوری می شود و سپس با حضور درخواست کنندگان مسایل بررسی شده ودرپایان تصمیم نهایی اتخاذ می شود که آیا طرح وارد صحن شود یا خیر.

فوق تخصص بیماری های اطفال گفت: اطلاعات دوستانی که خواستار تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو بودند اطلاعاتی نبود که شائبه ایجاد کند و دکتر دیناروند هم پاسخ هایی که به سوال ها دادند پاسخ های متقنی بود. ضمن اینکه اکثریت اعضای کمیسیون به صحت کار ایشان و اینکه از نخبگان کشور می باشند اذعان داشتند.

وی درپاسخ به این سوال که آیا با اجرایی شدن طرح تحقیق وتفحص موافق هستند یا مخالف گفت: من به عنوان کسی که به تازگی وارد مجلس و کمیسیون شده ام با این سرعت نمی توانم اظهار نظر کنم.

وی متذکر شد: سازمان غذا و دارو تأمین کننده ی بخش مهم سلامت کشور می باشد که یکی از آن مسولیت ها، تهیه داروهای مختلف و کمیاب است که بایستی در همه جای کشور با قیمت مناسب و در دسترس همه ی مردم باشد که اینکار انجام شده است.

نماینده ی مردم کاشمر گفت: سازمان غذا و دارو باید تلاشش را در جهت خود کفایی و عدم وابستگی دارویی به کشورهای دیگر انجام دهد و امروزه اقلام دارویی که از خارج از کشور وارد می کنیم تنها 30 قلم است .اما در مورد برخی از لوازم و تجهیزات پزشکی هنوز وابسته هستیم ولی در مورد دارو گامهای خوبی برداشته شده است.


دکتر بنیادی تصریح کرد: امروزه شرکت های تولید کننده ی دارویی به خوبی تولید را انجام میدهند ضمن اینکه واردات دارویی ما طبق آمار ارائه شده بیش از 40 درصد در همین مدت دو ساله کاهش پیدا کرده و همه ی این موارد نشان دهنده ی این است که سازمان مسیر خوبی را در پیش گرفته است.

وی افزود: همچنین سازمان غذا و دارو چندین شرکت دانش بنیان را پایه گذاری کرده که کارهای تحقیقاتی خوبی را نیز به عهده گرفته و مشغول انجام آن هستند.

وی گفت: شرکت هایی که مواد غذایی تولید می کنند باید بر استاندارد های آنها از نظر نوع مواد مصرفی، بحث های بهداشتی، سلامت مواد غذایی و ... نظارت کامل باشد؛ گرچه سازمان استاندارد هم در این زمینه کارهایی را انجام می دهد و در برخی از موارد یک تداخل وظایف پیش می آید که امیدواریم برای حل این مسئله هم هر چه زود تر یک قانونی نوشته شود. تا برخی از کارخانه های تولید مواد غذایی ما بین سازمان استاندارد، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو سرگردان نشوند و هر چه زودتر به یک قانون واحدی برسیم که به تولید کنندگان ما هم آسیبی نرسد.

وی خاطر نشان کرد:مشکل خاص دیگری در زمینه ی دارو در سطح کشور نداریم .همیشه در تهران یا نقاطی از شهرستان ها دارو های قاچاق به قیمت های گزافی فروخته می‌شد که غیر استاندارد بود و مشخص نبود که در کجا تولید می شود .ولی امروزه درصد داروهای قاچاق بسیار کم شده و دارو در خود بیمارستان ها در اختیار بیمار قرار می گیرد.

وی تأکید کرد: در چند سال قبل شاید بیش از دو سوم نیاز دارویی بیمار باید خارج از بیمارستان تهیه می شد ولی امروزه خوشبختانه به رقم خیلی پایینی رسیده شاید 2 تا 3 درصد موارد دارویی بیمار، از خارج از بیمارستان تهیه می شود.

عضو کمیسون بهداشت و درمان مجلس گفت: باید همه، تلاش کنیم که از طرح تحول سلامت حمایت شود و به خوبی برنامه ریزی شود تا دوباره به زمان گذشته و مشکلات درمانی بسیاری که برای مردم وجود داشت باز نگردیم.

وی در مورد علل مطرح شدن طرح تحقیق و تفحص در مجلس اظهار کرد: آنچه که در مجموع در خواست کنندگان طرح تحقیق و تفحص حس کرده بودند و در جلسه مطرح شد این بود که شاید سازمان غذا و دارو در بحث واردات، فروش داروها و تأمین مواد اولیه ی دارویی با بعضی از شرکت ها تبانی کرده باشد یا شرکتی را به شرکت دیگر اولویت داده باشند و یا شرکت های خارجی را به شرکت های داخلی اولویت داده باشند و یا شرکت هایی را نام می بردند که اعضاء سازمان غذا و دارو در آن سهم دارند و ذی نفع هستند. در حالی که در پاسخ ها چنین چیزی نبود و همه ی این موارد، بخشهایی بود که در کمیسیون توسط آقای قاضی پور و آقای ذوالنور مطرح شد.

دکتر بنیادی گفت: تشکیل کمیته هم به سبب این است که پاسخ هایی که دکتر دیناروند به سوالات دادند بررسی شود تا کذب و صدق آن مشخص شود و در صورتی که تحقیق و تفحص کنندگان بعد از این بررسی ها قانع نشوند موضوع به صحن علنی مجلس خواهد رفت و در هر صورت این کمیته یک ماه فرصت بررسی دارد.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: