کد خبر: ۱۳۲۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 29
به دلیل شباهت ظاهری دانه سویا به لوبیا آن را لوبیای روغنی و یا لوبیایی چینی نیز می نامند.

شفا آنلاین>تغذیه>یک دکترای تخصصی داروسازی سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان, خواص دانه سویا از منظر طب سنتی را تشریح کرد.

به گزارش شفا آنلاین، راحله زارعشاهی دکترای تخصصی داروسازی سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان, درباره سویا اظهار داشت: به دلیل شباهت ظاهری دانه سویا به لوبیا آن را لوبیای روغنی و یا لوبیایی چینی نیز می نامند.

به گفته وی در سرزمین چین بسیار زیاد از آن مصرف می شده و از نظر ترکیبات شیمیایى و ویتامین‌ها و مواد معدنى، دانه رسیده سویا نیز مانند سایر حبوبات داراى مقدار کمى کاروتن است و از نظر ویتامین B کمپلکس غنى است و داراى مقدار کمى ویتامین نیز C است. در سویا ویتامین‌هاى D, E و K نیز یافت شده است.

این دکترای تخصصی داروسازی سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان داشت: مصرف منظم و درازمدت فرآورده‏‌هاى سویا به میزان محسوسى وضع خون اشخاصى را که مبتلا به کلسترول زیاد هستند اصلاح مى‏‌کند و در برخى موارد حتى مقدارى از آسیب‌هایى که در اثر کلسترول به رگ‌هاى خونى وارد شده است را رفع و ترمیم می‌کند، نشانه‏‌هاى علمى دیگرى در دست است که سویا در تنظیم سطح انسولین قند خون و فعالیت روده‌‏ها براى دفع منظم کمک مى‌کند و براى پیشگیرى از انواع سرطان بخصوص سرطان معده بسیار مؤثر است. سویا مانند تمام گیاهان هم خانواده خود براى سلامت کولون و تنظیم تخلیه و دفع بسیار مفید است.

زارعشاهی ادامه داد: این گیاه سرشار از پروتئین و روغن است و به خاطر وجود ترکیبات شبه استروژنی می تواند جایگیزین مناسبی برای تامین استروژن در زنان یائسه و همچنین پیشگیری از سرطان سینه در زنان جوان باشد. سویا در رژیم غذایی  مردم چین و ژاپن جایگاه مهمی دارد و همین مسئله باعث کاهش بروز سرطان سینه و پروستات و تصلب شرایین در بین مردم این کشورها شده و به افزایش حافظه هم کمک می‌کند.

وی بیان داشت: دانه‌های لوبیایی شکل سویا بعد از روغن کشی تغییر شکل می دهد و به اشتباه تفاله نامیده می‌شود در حالی که دست کمی از دانه کامل آن ندارد. می‌توانید سویا را مانند آجیل مصرف کنید و یا جایگزین بخشی از گوشت مصرفی روزانه خود کرد.

برچسب ها: سویا ، کلسترول ، سرطان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: