کد خبر: ۱۳۲۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 30
علت ایجاد یبوست در همه افراد یکسان نیست و نتیجتا درمان در همه افراد یکسان نیست و باید از درمانهای غلط رایج اجتناب کرد ، لذا راهکارهای اولیه برای جلوگیری و درمان یبوست و سپس راههای تشخیص علت یبوست مورد بحث قرار میگیرد.
شفا آنلاین:اولین و ساده ترین راهکار در مورد یبوست تغییر در روش زندگی است . اغلب اوقات این تغییر که شامل خوردن صبحانه و مصرف مایعات کافی و زمان گذاشتن برای دفع مدفوع است منجر به رفع مشکل میشود.


١به گزارش شفا آنلاین:- با توجه به فیزیولوژی بدن و احساس دفع پس از خوردن غذا وخصوصا صبحانه بدلیل تحریک رفلکس طبیعی حرکات عضلات جدار لوله گوارشی ، بهتر است صبحانه با فرصت کافی میل شود. یکی از دلایل مهم یبوست در جوامع صنعتی امروزه عجله در رفتن به کار در هنگام صبح و نخوردن صبحانه وعدم ایجاد رفلکس دفع بدنبال ان است . پس زودتر از خواب برخیزیم و با صرف صبحانه با ارامش و مصرف مایعات گرم به جلوگیری از پیدایش یبوست کمک کنید.

٢- پس از صبحانه معمولا رفلکس طبیعی حرکات گوارشی شروع شده و احساس دفع ایجاد می شود. پس بجای سرکوب کردن این احساس بدلیل عجله برای رفتن سرکار ، با فرصت کافی به توالت رفته و زمان کافی برای دفع صرف کنید، معمولا توالت فرنگی بعلت نشستن راحت و خسته نشدن از نشستن طولانی ارجح است.

٣- از زور زدن بیجا و عجله در دفع خودداری کنید زیرا موجب پیدایش اشکالاتی در عضلات و رگهای خونی شده و عوارضی همچون همورویید ( بواسیر) ، شقاق و حتی عوارض قلبی در افراد مسن خواهد شد.

٤- مایعات به میزان کافی مصرف کنید تا از خشک شدن مدفوع داخل روده جلوگیری شود ، مگر انکه بدلایل کلیوی ، قلبی و یا سایر موارد توسط پزشک از مصرف مایعات زیاد منع شده باشید.

٥- مصرف مواد حاوی فیبر: فیبر ها موادی هستند که هم در داخل مواد غذایی وجود دارند و هم بطور مصنوعی وجود دارند . این مواد فیبری در داخل دستگاه گوارش قابل هضم نیستند لذا اولا حجم مدفوع را زیاد میکنند و وموجب تحریک حرکات در روده ها میشوند و هم با جذب اب به خود حرکت مدفوع را در روده ها اسان تر میکنند.

فیبرها در چه موادی وجود دارند ؟
گندم، جو، میوه ها ، سبزیجات حاوی فیبر طبیعی هستند لذا مصرف نان سبوس دار ، میوه هایی مثل الو، انجیر، سبزیهای مختلف بسیار مفیدند به شرطی که بمیزان کافی استفاده شوند. توصیه شده که در شبانه روز پنج نوبت سبزی و میوه مصرف شود نوعی فیبر دیگر تخم اسفرزه یا پسیلیوم است که میتواند منبع خوبی برای فیبر و کمک به رفع ببوست شود.

نکات مهمی در مورد مصرف فیبر وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. اول انکه مصرف فیبر موجب رفع سریع یبوست نمی شود و ممکن است چند هفته نیاز باشد تا اثرات مفید ان ظاهر شود. نکته بعدی انکه فیبرهای مختلف در افراد مختلف اثرات یکسان ندارند و حتی در یک فرد هم ممکن است در زمانهای مختلف اثرات یکسان نداشته باشد.

مشکل مهم در مورد فیبرها اینکه معمولا باعث ایجاد نفخ میشوند زیرا فیبرها مواد غیر قابل هضم هستند و توسط باکتریهای موجود در روده تخمیر می شوند و گاز ایجاد می کنند و میزان گاز ایجاد شده درافراد مختلف متفاوت است لذا بهتر است انواع مختلف فیبر مورد استفاده قرار گیرد و بهتر است از مقدار کم شروع شده و بتدریج مقدار مصرف اضافه شود و دیده شده که در طول زمان بتدریج میزان گاز تولید شده توسط این مواد فیبری و نفخ ان در طول زمان کاهش می یابد گرچه ممکن است در همه افراد یکسان نباشد.

وقتی مقدار فیبر زیادتری مورد استفاده قرار میگیرد بهتر است مایعات بیشتری هم مورد استفاده قرار گیرد تا از سفت و سخت شدن ان در داخل روده جلوگیری بعمل اید. افرادیکه بدلایل مختلف تنگی در مجرای روده ها دارند و یا بدلایل جراحی و غیره مبتلا به جسبندگی ناشی از اعمال جراحی هستند بهتر است در مورد مصرف فیبر زیاد با پزشک معالج مشورت کنند. بعضی فیبرها هم حاوی مواد قندی هستند که در افراد دیابتی باید مورد توجه قرار گیرد. در قسمتهای بعدی در مورد مواد و روشهای دیگر صحبت خواهیم کرد

پزشک آنلاین

دکتر عباسعلی محرابیان [ فوق تخصص بیماریهای گوارش ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: