کد خبر: ۱۳۲۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 29
سوزش سر دل یا همان ترش کردن یک مشکل بسیار شایع و بسیار ناخوشایند است.
شفا آنلاین:  سوزش سر دل زمانی رخ می‌دهد که اسید معده به مری برمی‌گردد و باعث می‌شود سوزشی از سر دل تا گردن خود احساس کنید. بعضی از داروها می‌توانند باعث تسکین این سوزش شوند. درمان‌های طبیعی و تغییرات سبک زندگی نیز می‌توانند موثر باشند.

  به گزارش شفا آنلاین:     یکی از درمان‌های به اصطلاح طبیعی رایج برای سوزش سر دل کلسیم است. کلسیم ماده فعال در اکثر داروهای غیر تجویزی ضدترش کردن یا آنتی‌اسید هم هست. اگر مجبورید آنتی‌اسید را به‌طور مرتب مصرف کنید و در طول هفته بیش از چند بار دچار سوزش سر دل می‌شوید و اگر از آنتی‌اسیدها بیش از دو هفته استفاده کرده‌اید، وقت مراجعه به پزشک فرا رسیده است، چراکه ممکن است به بیماری ریفلاکس یا بازگشت اسید معده به مری (GERD) مبتلا باشید. ریفلاکس مکرر اسید معده می‌تواند موجب التهاب و تنگی و در موارد نادری حتی می‌تواند باعث سرطان شود. اما متوقف ساختن ریفلاکس می‌تواند از عارضه‌های آتی جلوگیری کند.

آیا درمان‌های گیاهی کارایی دارند؟
       در مورد تاثیر درمان‌های گیاهی در تسکین سوزش سر دل تحقیقات زیادی انجام نگرفته است. در اکثر تحقیق‌های انجام‌گرفته تمرکز روی محصولی به نام ایبروگاست (Iberogast) بوده است. این محصول از 9 گیاه دارویی مختلف ساخته می‌شود که شامل سنبل ختایی، زیره سیاه، گیاه خردل، بابونه آلمانی، مامیران کبیر، بادرنجبویه، شیرین‌بیان، خار مریم و نعناع است. در بعضی از تحقیق‌ها نشان داده‌شده است که ایبروگاست می‌تواند باعث کاهش و تسکین سوزش سر دل شود. باوجوداین، هنوز مشخص نیست که کدام‌یک از گیاه‌های دارویی موجود در این محصول باعث تسکین علائم سوزش سر دل می‌شود.

سایر درمان‌های طبیعی
        برای تسکین سوزش سر دل ملاتونین (مکمل مفید در بهبود خواب) نیز پیشنهاد می‌شود. اما تحقیقات انجام‌گرفته در مورد تاثیر ملاتونین در تسکین سوزش سر دل متناقض هستند. به‌طورکلی، توصیه می‌شود که پیش از مصرف هر داروی گیاهی یا مکمل ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. بعضی از مکمل‌ها عوارض جانبی دارند و می‌توانند در تاثیر داروهای مصرفی شما اختلال ایجاد کنند.

نوشیدن شیر
       شاید شنیده باشید که نوشیدن یک لیوان شیر می‌تواند باعث تسکین سوزش سر دل شود. اما حقیقت این است که اگرچه شیر می‌تواند به‌طور موقت به کاهش تاثیر اسید معده کمک کند، اما مواد مغذی موجود در شیر، مخصوصا چربی، می‌توانند باعث تحریک معده در تولید اسید بیشتر شوند.

        در هر حال شیر سرشار از کلسیم استخوان ساز است. توصیه می‌شود که شیر کم‌چرب بنوشید و در مصرف آن نیز زیاده‌روی نکنید. بهتر است که هر بار (برای مثال به عنوان یک میان وعده در بین وعده‌های غذایی اصلی) بیش از ۲۵۰ میلی‌لیتر شیر کم‌چرب ننوشید. نوشیدن بیش‌ازحد شیر می‌تواند منجر به افزایش سوزش سر دل شود.

جویدن آدامس
       شاید به نظرتان عجیب باشد، اما آدامس می‌تواند باعث برانگیختن تولید بزاق شود که یک بافر است و در مقابل اسید محافظت ایجاد می‌کند. علاوه بر این، جویدن آدامس باعث می‌شود که عمل بلعیدن را بیشتر انجام دهید که می‌تواند به خارج ساختن اسید تحریک‌کننده از مری کمک کند. از آدامس‌های بدون قند استفاده کنید تا به دندان‌ها آسیب نرسد.

در خانه چه کار می‌توان کرد
       چند راهکار ساده می‌تواند به تسکین سوزش سر دل یا همان ترش کردن معده شما کمک کند:

        مراقب نوع غذای مصرفی خود باشید. از خوردن غذاهایی که باعث تحریک سوزش سر دل می‌شوند خودداری کنید. به‌طورکلی، در مصرف نعناع، کافئین، نوشیدنی‌های گازدار، شکلات، مرکبات، گوجه‌فرنگی، پیاز و غذاهای پرچرب احتیاط را رعایت کنید، چون این غذاها از غذاهایی هستند که باعث سوزش سر دل می‌شوند. فیبرهای غذایی بیشتری بخورید. علاوه بر این، در هر وعده میزان غذای مصرفی خود را کاهش دهید. توصیه می‌شود که در طول روز به جای خوردن سه وعده غذایی بزرگ پنج تا شش وعده غذایی کوچک بخورید. خوردن غذای بیش‌ازاندازه در یک وعده یکی از عوامل مهم در ایجاد سوزش سر دل است.

        مراقب زمان خوردن غذاها باشید. حداقل دو تا سه ساعت پیش از رفتن به رخت خواب هیچ غذایی نخورید تا معده شما این فرصت را داشته باشد که پیش از دراز کشیدن شما خود را خالی کند.

        مراقب نحوه خوردن غذاها باشید. به‌آرامی غذا بخورید و لقمه‌های کوچکی بردارید.

        وزن خود را کاهش دهید. چربی شکمی اضافی می‌تواند به معده شما فشار بیاورد و درنتیجه اسید معده را به سمت مری هدایت کند. از یک رژیم غذایی و برنامه ورزشی پیروی کنید که باعث کاهش وزن شما می‌شوند.

        یادداشت روزانه بنویسید. اسم غذاهایی را که می‌خورید و زمان رخ دادن علائم سوزش سر دل را در یک دفترچه یادداشت کنید تا دریابید که چه غذایی باعث سوزش سر دل شما شده است و درنتیجه مصرف آن را محدود کنید.

        سیگار را کنار بگذارید. سیگار کشیدن می‌تواند از کارایی عضله حلقوی که مانع بازگشت اسید معده به مری می‌شود، بکاهد. بنابراین، بهترین توصیه این است که سیگار را ترک کنید.

        کمربند خود را شل کنید. از پوشیدن شلوارهای جین تنگ خودداری کنید و کمربند خود را سفت نبندید. لباس‌های تنگ می‌توانند فشار زیادی به شکم وارد کنند.

        سر خود را به بالا خم کنید. توصیه می‌شود زیر تشک خود (در قسمتی که بالش شما روی آن است) بلوک‌های چوبی قرار دهید تا به هنگام خوابیدن سر شما ۱۵ سانتی‌متر بالا بیاید. باوجوداین، استفاده از چند بالش روی هم هیچ تاثیری در تسکین سوزش سر دل ندارد.سپید

منبع: WebMD
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: