کد خبر: ۱۳۲۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 28
طی گفت‌وگوهای انجام شده و هماهنگی‌های انجمن سرطان قرار شده است تا با همکاری سازمان بهداشت جهانی، انجمن مقابله با سرطان غرب آسیا در ایران تشکیل شود.
 طبق جلساتی که انجمن علمی سرطان با کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس داشته و با همکاری سازمان بهداشت جهانی قرار شده است یک مجمع غیردولتی آسیایی به نام جامعه مبارزه با سرطان غرب آسیا تشکیل شود. این مجمع با رعایت مسیر قانونی و اخلاقی و همچنین رعایت همه مصادیق علمی با هدف بسیج کردن سایر کشورها در برخورد و مقابله با سرطان از طریق برنامه متحد و با همکاری سازمان بهداشت جهانی تشکیل خواهد شد.

کنفرانس بین‌المللی مربوط به همین انجمن با موضوع سرطان و مفاهیم علمی در خصوص علوم پایه، پیشگیری و درمان این بیماری برگزار خواهد شد. در حال حاضر در سازمان بهداشت جهانی بیش از 260 نوع کد سرطان ثبت شده است که میزان موفقیت در درمان سرطان هرکدام از این انواع بستگی به شرایط فرد و مرحله بیماری دارد. بنابراین می‌توان گفت سرطان یک بیماری نیست بلکه مجموعه‌ای از بیمار‌ی‌ها با حالت‌ها و مراحل گوناگون است. در طول سه دهه اخیر میزان شیوع سرطان در کشورهای در حال توسعه افزایش پیدا کرده است، به طوری که بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی در سال 2030 هفتاد درصد از سرطان‌های جهان در کشورهای در حال توسعه بروز می‌کند. در جامعه ما بسیار پیش آمده است که در برخی از اخبار انگیزه‌های مالی، سیاسی و یارکشی کمرنگ و پررنگ‌تر از آنچه هست جلوه داده می‌شود و گاهی پزشکان مورد هجمه قرار می‌گیرند.

 این در حالی است که در هر شغل امکان خطا وجود دارد. همچنین نسبت سرانه متخصصین در ایران بالاتر از اکثریت کشورهای آسیایی حتی چین بوده و خوشبختانه نیروی انسانی در کشور ما بیشتر بوده و کیفی‌تر است. در مورد میزان موفقیت درمان سرطان‌ها در کشور باید اشاره کرد پیش از این فقط 10 تا 20 درصد سرطان‌ها منجر به بهبودی کامل می‌شد، ولی این رقم به تدریج افزایش پیدا کرد. باید توجه داشت که این مسئله در هر حالتی به شرایط فرد و مرحله سرطان بستگی دارد. به طور مثال سرطان معده و پستان در مراحل اولیه کاملاً قابل درمان است و در مراحل پیشرفته فقط حالت‌های تسکینی انجام می‌شود. بنابراین درمان سرطان بسته به شرایط فرد و مرحله سرطان دارد.سپید
فرهاد سمیعی
دبیر انجمن علمی سرطان-عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: