کد خبر: ۱۳۲۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 28
دانشمندان با بررسی بقایای استخوانی انسان های متعلق به قرون وسطی ، دریافتند که در بدن این افراد ، سطح بالائی از فلزات سنگین از جمله سرب و جیوه وجود دارد که دلیل اصلی آن ، سبک زندگی و مواد مصرفی این افراد محسوب می شود .
شفا آنلاین:پژوهشگران دانشگاه جنوب دانمارک University of Southern Denmark طی یک پروژه مطالعاتی به بررسی و اندازه گیری میزان سرب و جیوه موجود در بقایای 200 اسکلت کشف شده از قرون وسطی که در مناطق مرکزی دانمارک و بخش هایی از آلمان به دست آمده اند ، اقدام کردند .

به گزارش شفا آنلاین:این پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند افراد ثروتمند و کسانی که در قرون وسطی در شهرها زندگی می کردند ، دارای سطح بالائی از فلزات سنگین در بدن خود بودند .

به گفته کارشناسان جیوه در قرون وسطی برای تزئین و رنگ آمیزی شنگرف و سولفور سیماب استفاده می شده و در هنرهایی مانند تذهیب کاری کاربرد داشت . از این ماده همچنین به عنوان یک دارو و روش درمانی برای مقابله با بیماری هائی مانند سیفلیس و جزام نیز استفاده می شد که در آن روزگار از جمله بیماری های رایج و همه گیر محسوب می شدند .

مطالعات پژوهشگران همچنین نشان می دهد که مردم قرون وسطی و به ویژه افراد ثروتمند برای مصرف غذا از ظروفی استفاده می کردند که سطح آن با سرب صیقل داده شده بود و به همین دلیل این افراد دارای سطح بالائی از ماده سمی سرب در بدن خود بودند که از طریق غذا وارد بدن آن ها می شد .

در همین زمینه کاره لوند راسموسن Kaare Lund Rasmussen از اعضای این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : " در قرون وسطی شما نمی توانستید از وارد شدن سرب به بدنتان ممانعت کنید ، به ویژه اگر شما جز افراد ثروتمند بوده و یا در شهر ها زندگی می کردید . باید در نظر داشت که وجود این ماده سمی در بدن ، سبب پائین آمدن بهره هوشی کودکان می شده است . "

گفتنی است در این دوران از سرب علاوه بر موارد فوق ، برای ساخت و ضرب سکه ، صنعت شیشه سازی ، کفپوش های منازل و کاشی های کف وسقف استفاده می شد . در بسیاری از مواقع آب باران از سقف خانه ها به منابع آب هدایت شده و منبع آشامیدن به شمار می رفت که این موضوع نیز در ورود سرب به بدن انسان ها تاثیر گذار بوده است .

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: