کد خبر: ۱۳۲۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 29
اگر موادغذایی سالم بخورید و بهداشت را نیز رعایت کنید، ناخنهای سالمی خواهید داشت و فراموش نکنید که سلامت ناخنها از نشانه های سلامت کلی بدن است.
شفا آنلاین: به آسانی با مصرف مواد مغذی به خصوص ویتامینهای ضروری می توان ناخن هایی سالم داشت.


ویتامین های ضروری
به گزارش شفا آنلاین:یک پروتئین قوی و مفید که بنام کراتین شناخته می شود توسط سلول هایی از اپیدرم ترشح می شود که بخش عمده ای از ناخن می باشد. این پروتئین از بافت ناخن ها ، رنگ و نوک انگشتان محافظت می کند. ویتامین ها نقش مهمی در تولید کراتین ایفا می کنند. کمبود ویتامین و دیگر مواد مغذی می تواند مشکلات بسیاری از جمله شکنندگی ، تشکیل خط ، خشکی و تغییر رنگ را برای ناخن ایجاد کند.

ـ ویتامین A ( رتینول ) :
نقش مهمی در سنتز کراتین در بدن ایفا می کند که برای حفظ قدرت و یکپارچگی ناخن ها لازم است.همچنین در رشد ناخن ها موثر می باشد و از خشکی آنها جلوگیری می کند.این ویتامین را می توان در هویج ، کدو تنبل ، پاپایا ، سیب زمینی شیرین ، گوجه فرنگی ، اسفناج ، زردآلو ، سبزیجات برگ سبز ، تخم مرغ و محصولات لبنی یافت.

ـ ویتامین های گروه B :
به حفظ بافت ناخن ها و محافظت از آنها در برابر عفونت های باکتریایی و قارچی کمک می کند. کمبود ویتامین B باعث ایجاد خطوط افقی و عمودی بر روی ناخن می شود که در نتیجه شکنندگی آنها را به دنبال خواهد داشت. کمبود ویتامین B12 می تواند سبب تیرگی ناخن ها شده و حالتی منحنی شکل به آنها بدهد.بیوتین یک نوع از ویتامین ها B است که برای رشد ناخن ها ضروری است.این ویتامین را می توان در غلات ، فلفل ، حبوبات ، شیر ، پنیر ، تخم مرغ ، ماهی و گوشت جستجو کرد.

ـ ویتامین C ( اسیداسکوربیک ) :
تضمین می کند که ناخن های شما هیدراته باقی می مانند. کمبود ویتامین C باعث شکنندگی ناخن ها شده که ظاهری زشت و خشک خواهند داشت.همچنین ممکن است سبب تورم بافت های اطراف ناخن ها شود.با مصرف لیمو ، پرتقال ، گوجه فرنگی ، کلم ، گل کلم ، کلم بروکلی ، جعفری و مارچوبه می توان ویتامین C موردنیاز بدن را بدست آورد.

ـ ویتامین D :
تولید کراتین را تنظیم می کند که این امر باعث تقویت ناخن ها شده و از شکستن آنها جلوگیری می کند.با مصرف ماهی ، گوشت گاو و زرده تخم مرغ و پنیر می توان به میزان کافی ویتامین D به دست آورد.

ـ ویتامین E :
بافت ناخن را بهبود بخشیده و سبب تقویت آنها می شود.این ویتامین را می توان در مواد غذایی نظیر غلات ، سبزیجات برگ سبز ، بادام ، دانه آفتابگردان ، فندق و بادام زمینی یافت.

ـ ویتامین K :
برای جلوگیری از شکنندگی و ترک خوردگی ناخن ضروری است.با مصرف سبزیجات برگ سبز ، چغندر ، آلو و خیار و نخود می توان ویتامین K مورد نیاز بدن را تامین کرد.

پزشک آنلاین

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: