کد خبر: ۱۳۲۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 26
معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه نمی‌گذاریم کار در همینجا ختم شود و تلاش خود را ادامه می‌دهیم، اظهار کرد: اگرچه نسبت به قبل از این اتفاق، کار سخت‌تر شده ولی غیرممکن نشده است.
شفا آنلاین>سلامت>معاون پرستاری وزارت بهداشت در واکنش به مخالفت سازمان‌های بیمه‌گر با تصویب تعرفه‌های پرستاری در منزل، تاکید کرد: تصمیم بیمه‌ها در مخالفت با تعرفه‌های پرستاری کار اشتباهی است و آنها درقبال مردم، منافع و رفاه آنها اشتباه محض کردند و باید از این تصمیم بازگردند.

به گزارش شفا آنلاین،محمد میرزابیگی ضمن ابراز تاسف از مخالفت بیمه‌ها باتصویب تعرفه‌های پرستاری در منزل، تاکید کرد: این مخالفت غلط است و نباید صورت می‌گرفت. ما تلاش خود را برای جلب نظر موافق اعضای شورایعالی بیمه انجام می‌دهیم، اما در عین حال دوستان از همین نمونه کار باید درس بگیرند و بدانند که هر امری، ورزیدگی و تجربه مختص به خود را می‌خواهد. همچنین باید این را هم بدانند که وقتی موضوعی درنظام سلامت به منافع عموم مردم تعلق می‌گیرد، همه باید کنار هم باشیم؛ نه به بهانه‌های واهی و ساختگی درمقابل هم.

وی ادامه داد: این تعرفه‌ها اگر پوشش بیمه‌ای داشته باشند، مردم می‌توانند در منازل خود بسیار راحت و با هزینه و گرفتاری کمتری نسبت به بیمارستان‌ها خدمت دریافت کنند. تصویب این تعرفه‌ها برای بیمارانی چون بیماران سرطانی، بیماری‌های مزمن قلبی، کلیوی، دیابتی همچنین سالمندان، کودکان و ...که بیشتر به مراقبت نیاز دارند اقدامی ضروری و بسیار ارزشمند است و نباید بیمه‌ها چنین تصمیمی می‌گرفتند ...

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه نمی‌گذاریم کار در همینجا ختم شود و تلاش خود را ادامه می‌دهیم، اظهار کرد: اگرچه نسبت به قبل از این اتفاق، کار سخت‌تر شده ولی غیرممکن نشده است. این اتفاق نشان داد وقتی صحبت از مسائلی مانند سلامت، درمان، مراقبت‌ها و هزینه مردم می‌شود، وزارت بهداشت، کمیسیون بهداشت و سازمان‌های نظام پزشکی و پرستاری، همه باید کنار یکدیگر قرار گیرند نه روبروی هم.

میرزابیگی همچنین تاکید کرد: تصمیم بیمه‌ها درمخالفت با تعرفه های پرستاری کار غلطی است. آنها درقبال مردم، منافع و رفاه آنها اشتباه محض کردند و بایداز این تصمیم بازگردند. رفتار وزارت رفاه و بیمه‌ها با جامعه پرستاری نیز رفتار مناسبی نیست و در این تصمیم آخر، علی رغم استفاده سیاسی وحساب شده از برخی عناوین سیاسی و صنفی پرستاری، این را نشان دادند که درحق عموم جامعه پرستاری جفا کردند.

وی اضافه کرد: باید ازبیمه‌ها پرسید که این تعرفه‌ها را با چه میزان برآورد بار مالی رد کرده‌اند؟ اگر مردم به بیمارستان نروند و خدمت بگیرند هزینه کمتری دارند؟ یا اینکه در بیمارستان بستری شوند؟ مشخص است که صد در صد کمتر از بستری شدن در بیمارستان‌ها هزینه دارند. در بیمارستان، حداقل هزینه‌ای که بیمار می‌پردازد بابت اقامت تخت و هتلینگ است. در کنار آن، هزینه تجهیزات، دارو، درمان، مراقبت و ٠٠٠ نیز حساب می‌شود. از همه مهم‌تر آسایش روحی و روانی است که خدمت رسانی در منزل برای بیمار فراهم می‌کند.

میرزابیگی با بیان اینکه تصویب این تعرفه‌ها به صرف مردم و بیمارستان‌هاست، افزود: در تصمیم بیمه‌ها قطعا باید تجدید نظر شود. امیدواریم با رایزنی مناسب آن رابازگردانیم، البته قول قطعی نمی‌توان داد؛ چون وزارت بهداشت یک رای دارد، اما با همین یک رای تلاش می کنیم حقوق مردم و پرستاران احیا شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در ادامه، اقدام اخیر بیمه ها مبنی بر رد تعرفه های پرستاری در منزل را تجربه‌ای سنگین برای برخی افراد دانست و تصریح کرد: آیا تقابل و تهییج بی‌دلیل کافی نیست؟ فرصت‌های طلایی سوختند. وزارت بهداشت دراین دوره سه بار، در تاریخ‌های چهارم مرداد ۹۴، هفتم آذر ۹۴ و ۱۶ دی ماه ۹۴، تعرفه‌های پرستاری را به صورت کامل و با جمع بندی نظر صاحب نظران حوزه پرستاری به وزارت رفاه و شورای عالی بیمه فرستاد. این اقدامات، جدید نیستند؛ بلکه در سال‌های ٩٣ و ٩٤ هم انجام شدند، اما مدعیان پیگیری مطالبات پرستاری به موقع از این فرصت های طلایی استفاده نکردند که قطعا حیف شد و کسانی که این فرصت‌ها را سوزاندند در پیشگاه خدا، تاریخ و پرستاران عزیز و مظلوم ما مسئول هستند.

وی ادامه داد: در سال۹۳ و ۹۴ با پیگیری معاونت پرستاری و حمایت وزیر بهداشت، این تعرفه‌ها به شورای عالی بیمه رفت و لازم بود که دوستان ما نیز از هر گروهی که به دنبال تعرفه‌ها بودند، به جای تقابل بی‌دلیل با وزارت بهداشت، با رویکردی کاملا علمی، فنی و کارشناسی وقت می‌گذاشتند و با شورای عالی بیمه، وزارت رفاه، بیمه‌ها و هر ٩ گروه دارای حق رای در وزارت رفاه و شورای مذکور و با مشی و مرامی دوستانه، رایزنی می‌کردند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه پیگیری از وزارت بهداشت آن هم با روش تهییج افکار پرستاران علیه این وزارت در طول این مدت در این مورد اشتباه محض بود، بیان کرد: چیزی در وزارت برای پیگیری باقی نمانده بود که بخواهد از این طریق پیگیری شود. ما این مسئله را بارها به دوستان‌مان در نظام پرستاری گفتیم، ولی برخی از مسئولین اجرایی در آن سازمان طوری وانمود کردند که گویی وزارت بهداشت به تازگی و در همین روزها، تعرفه ها را به وزارت رفاه ارسال کرده است.

به گفته میرزابیگی، در آخرین جلسه‌ای که در یکی از کمیسیون‌های فرعی کمیسیون اجتماعی دولت تشکیل شد، فقط همان اسناد و مدارک دوباره ارائه شد. دوستان نیز باید در مدت یکی دو سال گذشته با بیمه‌های پایه، تکمیلی و اعضای شورای عالی بیمه رایزنی می‌کردند. وزارت بهداشت مدت‌هاست با ارسال تعرفه‌ها به وزارت رفاه در این موضوع همراهی و دلسوزی خودش را نسبت به پرستاران اثبات کرده‌است؛ به طوری که در یکی از اسناد ارسالی تاکید شده‌ است که این تعرفه‌ها به قید فوریت در دستور کار شورای عالی بیمه قرار گیرد.

وی با بیان به اینکه برخی از دوستان مدعی تعرفه‌ها، نه تنها کار را از شورای عالی بیمه پیگیری نکردند بلکه با تبلیغات غیر واقعی این ذهنیت را در بخشی از جامعه پرستاری به غلط ایجاد کردند که گویا این وزارت بهداشت است که تعرفه‌ها را به شورای عالی بیمه نمی‌فرستد، اضافه کرد: با این روش هم به وزیر بهداشت وهم به امثال من حقیر که عمرمان را در راه پرستاری و پرستاران صرف کردیم بی‌مهری کردند.

وی افزود: همچنین زمان طلایی زیادی را از بین بردند که بعید می دانم قابل جبران باشد. مهر سال ٩٣، دکتر آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کردند ما حاضر هستیم به صورت آزمایشی تعرفه‌ها را دربرخی از بیمارستان‌های کشور اجرا کنیم تا نتیجه آن را ببینیم. حتی کمیته اجرایی هم در این زمینه شکل گرفت، اما به هر دلیلی که نمی‌خواهم فعلا به آنها بپردازم، توسط همین دوستان مدعی امروز، نه تنها پیگیری‌های لازم در این رابطه انجام نشد بلکه مخالفت‌هایی هم صورت گرفت که اگر لازم دیدم در فرصتی دیگر با پرستاران بیشتر در این خصوص صحبت خواهم کرد.

میرزابیگی همچنین ادامه داد: از سال ۹۴ در مورد تعرفه‌ها دیگر کاری در وزارت بهداشت باقی نمانده بود و همه چیز در اختیار وزارت رفاه بود. در وقایعی مانند بحث تجمیع بیمه‌ها نیز انتظار بدیهی و عاقلانه از نهادهای صنفی آن است که وقت خود را صرف مسائل فنی و صنفی خودشان کنند. این موضوع کاملا شفاف و مشخص بود که تعرفه‌ها حتما در کمیسیون‌های شورای عالی بیمه مطرح و رسیدگی می‌شود. دوستان باید اوقات طلایی که گذشت و غیرقابل جبران است را صرف پیگیری امور و رایزنی بین اعضای شورای بیمه و کمیسیون‌های تخصصی آن می‌کردند تا اینطور با مخالفت دو بیمه اصلی و کلان کشور که بیمه‌های پایه نیز هستند مواجه نشوند.




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: