کد خبر: ۱۳۲۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 27
منظور از بلوک مفاصل فاست، تزریق ماده‌ بی‌حس کننده‌ موضعی درون یک یا تعداد بیشتری از مفاصل فاست واقع در ناحیه پایینی کمر است
شفا آنلاین:مفاصل فاست، مفاصل کوچکی هستند که در دو طرف هر یک از مهره‌های ستون فقرات قرار دارند. بسته به این که چه تعداد از مفاصل درگیر هستند و موجب درد بیمار شده‌اند، ممکن است یک یا چند تزریق انجام شود. تزریق بلوک فاست معمولا برای افرادی تجویز می‌شود که به علت ابتلا به آرتروز ستون فقرات، تغییراتی در مفاصل فاست آنها ایجاد شده یا افرادی که به کمر درد مکانیکی مبتلا هستند.

به گزارش شفا آنلاین:تزریق بلوک مفاصل فاست ممکن است به منظور تشخیص علت درد بیمار (آزمایش کردن این موضوع که درد بیمار ناشی از این ناحیه است یا خیر) و یا به منظور درمان و تسکین درد بیمار انجام شود.

بعد از تزریق
       ممکن است بلافاصله بعد از انجام تزریق بلوک فاست، درد بیمار تسکین پیدا کند. این موضوع بسیار اهمیت دارد که میزان درد بیمار، طی 24 ساعت بعد از تزریق به دقت بررسی شود. معمولا از بیمار خواسته می‌شود که حرکت کند و فعالیت‌های روزانه قبلی خود را دوباره انجام دهد، البته در صورتی که این فعالیت‌ها بیش‌ازحد پر فشار نباشند. بسیار مهم است که در این زمان بیمار، میزان درد خود را ارزیابی و ثبت کند و همچنین این موضوع را در نظر بگیرد که بهبودی و تسکین درد او چه مدت زمان ادامه داشته است.

بلوک شاخه‌ عصبی چیست؟
       در روش بلوک شاخه عصبی، با استفاده از تصاویر اشعه‌ ایکس، ماده‌ بی‌حس کننده و همچنین استروئید در محل خروج شاخه‌های عصبی از ستون فقرات تزریق می‌شوند. بلوک شاخه عصبی معمولا در مواردی تجویز می‌شود که شخص دچار درد منتشر شونده در دست یا پا شده که این درد در واقع نشان‌دهنده‌ یک مسیر عصبی در دست یا پا است که به ستون فقرات ختم می‌شود.

       تزریق بلوک عصبی ممکن است به منظور تشخیص (برای تعیین منشاء درد بیمار) یا درمان (تسکین درد بیمار) انجام شود. درصورتی‌که انجام تزریق، کاهش درد پایداری را برای بیمار به همراه داشته باشد، ممکن است در آینده تزریق بلوک عصبی مجددا تکرار شود. در برخی موارد تزریق بلوک عصبی به این منظور انجام می‌شود که پزشک بتواند تشخیص دهد که انجام عمل بسته دیسک کمر برای بیمار مفید خواهد بود یا خیر و این که جراحی بسته دیسک کمر در چه سطحی باید انجام شود تا بهترین نتایج را به دنبال داشته باشد.

بعد از تزریق
       احتمالا به خاطر تاثیر ماده بی‌حس کننده، درد بیمار بلافاصله بعد از تزریق تسکین پیدا می‌کند. اما تاثیرگذاری داروی استروئیدی معمولا در اکثر افراد، دو تا سه روز طول می‌کشد و این زمان ممکن است در برخی افراد تا دو هفته نیز باشد. ممکن است بیمار تا چند روز پس از تزریق، در محل مورد نظر حساسیت به لمس داشته باشد. می‌توان با سه یا چهار بار استفاده از کیسه آب سرد در روز، به برطرف کردن این حالت کمک کرد. بیمار می‌تواند بعد از انجام تزریق، داروهای مسکن قبلی خود را مانند گذشته مصرف کند. بسیار مهم است که در این زمان بیمار، میزان درد خود را ارزیابی و ثبت کند و همچنین این موضوع را در نظر بگیرد که بهبودی و تسکین درد او چه مدت زمان ادامه داشته است.سپید
منبع: painacademy
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: