کد خبر: ۱۳۲۳۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 26
داروخانه‌ها در سراسر مصر دچار کمبود دارو، ازجمله برخی از داروهای ضروری حافظ حیات، شده‌اند که ناشی از سقوط ارزش پوند مصری در همراهی با کنترل سقف قیمت‌ها به وسیله دولت شده‌اند که باعث شده است واردات یا تولید بسیاری از فراورده‌های دارویی سودآور نباشد.
شفا آنلاین:این کمبودها شامل برخی از داروهای سرطان و نیز اقلام پایه‌ای مانند انسولین، واکسن کزاز و قرص‌های پیشگیری از بارداری است.

به گزارش شفا آنلاین: کارخانه‌های داروسازی می‌گویند درحالی‌که نمی‌توانند قیمت‌ها را بالاتر از سطوح تعیین‌شده به وسیله وزارت بهداشت بالا ببرند، اکنون حدود دو برابر بیشتر برای واردات داروها یا اجزای فعالشان پول می‌پردازند؛ بنابراین مجبور شده‌اند برای اینکه کسب‌وکارشان را ادامه دهند تولید یا واردات برخی داروها را کنار بگذارند. سعید ابراهیم، مدیر کارخانه در شرکت EIPICO، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های داروسازی مصر، گفت: «ما خیریه نیستیم. ما مخارجی داریم و باید هزینه‌های تولید را بپردازیم و اگر شرکت سودآور نباشد، مجبور خواهد شد، تولید را متوقف کند.»

بیماران مستاصل
اما این گفته‌ها مشکلات داروخانه‌داران و مصری‌های بیمار را حل نمی‌کند.
       علی اتمان، داروخانه‌داری در قاهره که هفته‌ها است ذخیره انسولینش تمام شده است، گفت: «اخیراً مجبور شده است در یک روز هشت بیمار دیابتی را جواب کند.» اتمان گفت: «بیمارانی که به دنبال انسولین می‌آیند، از من می‌پرسند: «چه کار باید بکنم؟ بمیرم؟» و من نمی‌دانم به آنان چه بگویم. من داروهای ضروری آنان را ندارم.» مصر از روز ۳ نوامبر ارزش را به حالت شناور در آورد، نرخ تثبیت‌شده یک دلار معادل 8/8 پوند مصری را کنار گذاشت و اجازه داد تا روز سه‌شنبه قیمت پوند مصری نصف شود و به یک دلار به ازای هر 50/17 پوند مصری برسد.

       این شناور شدن به دولت مصر که دچار کمبود نقدینگی است، امکان داد تا یک وام ۱۲ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول بگیرد؛ به این امید که پس از دوره‌ای از عدم ثبات سیاسی به دنبال قیام سال ۲۰۱۱ که به سقوط رئیس‌جمهور حسنی مبارک انجامید، موانع سرمایه‌گذاری را برطرف و رشد اقتصادی را احیا کند. اما کمبود داروها فشار فزاینده‌ای را بر دولت رئیس‌جمهور ژنرال فتاح السیسی وارد می‌کند. السیسی در تلاش بوده است به مردم مصر که از قبل با تورم دورقمی و کمبودهای متناوب روبرو بوده‌اند، اطمینان دهد که آنان را در برابر عوارض ناشی از اصلاحات اقتصادی محافظت خواهد کرد. صحبت درباره چشم‌انداز بحران در مراقبت‌های بهداشتی به موضوع اصلی میزگردهای تلویزیونی بدل شده است و پزشکان شب‌ها به این برنامه‌ها فراخوانده می‌شوند تا درباره خالی شدن سریع انبارهای دارویی و پذیرفته نشدن بیماران در بیمارستان‌ها به علت کمبود اقلام دارویی گزارش دهند. وزارت بهداشت مسئول این وضعیت را احتکار داروها به وسیله مردم نگران می‌داند و می‌گوید قیمت‌ها را بالا نخواهد برد.

تاثیر مشکلات اقتصادی بر دارو
       کمبود دارو موضوع جدیدی در مصر نیست. کمبود شدید دلار در بانک‌ها و ناتوانی شرکت‌های داروسازی برای پرداخت پول برای واردات اقلام ضروری از ابتدای امسال باعث شد که از قبل داروهای بیشتری از قفسه‌های داروخانه‌ها ناپدید شود. مصر از هنگام قیام سال ۲۰۱۱ که باعث فرار سرمایه‌گذاران خارجی و توریست‌ها شد، در به دست آوردن دلار کافی دچار اشکال بوده است و بانک مرکزی ذخایرش را صرف دفاع از نرخ برابری ارز کرد.

       وزارت بهداشت در سال ۲۰۱۲ برای به حداقل رساندن تاثیر این بحران اقتصادی بر داروها یک گروه کمبود دارو تشکیل داد تا جایگزین‌های مناسبی برای داروهای ناموجود معرفی کنند. اما وضعیت از آن هنگام فقط بدتر شده است.

       معاون رئیس EIPICO گفت حدود ۱۶۰۰ دارو در ماه‌های اخیر کمیاب شده‌اند، ازجمله ۳۵ دارو که برایشان هیچ جایگزینی وجود ندارد و در صورتی که سقف قیمتشان برداشته نشود، از بازار ناپدید خواهند شد.

       اتمان گفت: «اکنون توزیع‌کنندگان به داروخانه‌ها می‌گویند هیچ داروی وارداتی در دسترس نیست. این مشکل مدتی است که به وجود آمده است، اما فقط در هفته‌های اخیر به بحران بدل شده است.»

وضعیت بدتر می‌شود
        ۴۰ درصد بازار داروهای مصر در اختیار شرکت‌های چندملیتی- تولیدکنندگان بزرگی شامل فایزر، نوارتریس، گلاکسواسمیت‌کلاین و سانوفی، و ۴۰ درصد آن در اختیار تولیدکنندگان محلی است.

       احمد العزبی، رئیس بخش صنعت دارویی در فدراسیون صنایع مصر گفت مصر هر سال حدود ۶۰۰ میلیون دلار داروی ساخته‌شده و ۱.۸ میلیارد دلار اجزای فعال دارویی وارد می‌کند. مقامات شرکت‌های چندملیتی می‌گویند نگران بدتر شدن وضعیت هستند. یک منبع دراین‌باره گفت این شرکت‌ها اکنون در حال مذاکره با وزیران مصری درباره امکان بازگشت برخی از قیمت‌ها به سطوح پیش از ۳ نوامبر از لحاظ دلاری هستند تا تامین ضروری‌ترین داروها تضمین شود. شرکت‌های چندملیتی کارخانه‌های محلی هم دارند، اما ۱۵ تا ۲۰ درصد از داروها وارد می‌شوند، و ۸۰ تا ۸۵ درصد داروها به‌طور محلی تولید می‌شوند. حدود ۷۰ درصد همه داروها در مصر ژنریک هستند و در داخل تولید می‌شوند.

       یک سخنگوی سانوفی گفت که این شرکت فرانسوی «به‌طور فعال در حال مذاکره با مقامات محلی است تا یک سازوکار پایدار تعیین قیمت را تعریف کند. پیش از شناور کردن نرخ ارز، کمبود دلار در مصر باعث شده بود که سال گذشته کالاهای وارداتی از تجهیزات الکترونیکی گرفته تا شکر برای مدت مختصری از قفسه‌های فروشگاه ناپدید شوند. بانک مرکزی مصر عرضه دلار را از طریق فروش‌های هفتگی سهمیه‌بندی کرده بودند، و مقدار اندک دلاری را که داشت برای اقلام اساسی مانند دارو اختصاص داده بود.

       از هنگامی شناورسازی نرخ ارز انجام شده است، مشکل کمبود دلار حل شده است، اما اکنون هزینه خرید دلار برای شرکت‌هایی که می‌خواهند اجزای فعال دارویی را برای ساختن داروهای ژنریک وارد کنند، بالا رفته است.

       دولت که قبلاً قیمت‌های مجموعه از داروها را در سال جاری بالا برده بود، اکنون تحت فشار است تا قیمت داروها برای میلیون‌ها نفر مصری فقیر را ارزان نگه دارد.سپید
منبع: Reuters
برچسب ها: کمبود دارو ، مصر ، انسولین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: