کد خبر: ۱۳۲۰۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 23
دیابت و فشار خون شایع‌ترین علل نارسایی و از دست دادن کلیه در کشور است. حدود 10 میلیون ایرانی به نارسایی کلیه مبتلا هستند.
شفا آنلاین>سلامت>دبیر علمی کنگره سالانه مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران از شیوع نارسایی کلیه در میان 10 میلیون ایرانی خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین،محمدتقی نجفی دبیر علمی دوازدهمین کنگره سالانه مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران که امروز صبح در تالار امام بیمارستان امام خمینی تهران برگزار شد، با اشاره به میزان شیوع نارسایی کلیه در بین ایرانیان گفت: برخی داروها، بیماری‌ها و اختلالات ژنتیکی منجر به نارسایی کلیه می شود. دیابت و فشار خون شایع‌ترین علل نارسایی و از دست دادن کلیه در کشور است. حدود 10 میلیون ایرانی به نارسایی کلیه مبتلا هستند.

وی ادامه داد: از این 10 میلیون نفر مبتلا به نارسایی کلیه که بیماری آنها بین خفیف تا شدید طبقه‌بندی می‌شود در نارسایی حاد کلیه حدود 50 تا 60 هزار نفر در کشور وجود دارند که حدود 27 هزار نفر دیالیزی و 25 هزار نفر پیوند کلیه شده‌اند. 

دبیر علمی دوازدهمین کنگره سالانه مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: بیماری کلیه و نارسایی آن در واقع بیماری خاموش بوده و علائم خاصی ندارد. برخی علائم مانند بی‌حالی، ضعف، سرگیجه و خارش بدن نیز وجود دارند که با سایر بیماری‌ها علامتی مشترک محسوب می‌شود به همین دلیل تشخیص آن دشوار بوده و برای پیشگیری از نارسایی کامل کلیه و دیالیزی شدن باید سالیانه با آزمایش غربالگری انجام شود.

نجفی با اشاره به عنوان انتخاب شده و موضوع مورد بررسی در دوازدهمین کنگره سالانه مرکز تحقیقات نفرولوژی اظهار داشت: این سمینار به تازه‌های بیماری‌های توبولواینترستیشیال کلیوی می‌پردازد زیرا توبول‌های کلیه یکی از بافت‌های مهم در بروز بیماری کلیوی است. روزانه 180 لیتر مایع وارد مجاری ادراری شده اما تنها 2 لیتر آن با ادرار از بدن دفع می‌شود و 178 لیتر باقیمانده به وسیله توبول‌های کلیه بازجذب می‌شود. اگر این بافت کلیه با مشکل مواجه شود عملکرد این عضو حیاتی به هم خورده و با اختلال تنظیم آب و نمک در بدن مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به کارگاه‌هایی که در کنار سخنرانی‌‌های اصلی در این کنگره ترتیب داده شده گفت: کارگاه‌هایی برای پرستاران در دیالیز صفاقی و خونی و کارگاهی به منظور معرفی و کار با دستگاه جدیدی که برای نخستین بار در ایران از آن استفاده می‌شود، در این سه روز برگزار می‌شود. علاوه بر این در کنار متخصصان ایرانی پزشکانی از انجمن جهانی نفرولوژی در این کنگره حضور پیدا کرده و به تبادل اطلاعات با متخصصان ایرانی می‌پردازند.

در ادامه فرزانه سادات مینو دبیر اجرایی دوازدهمین کنگره سالیانه مرکز تحقیقات نفرولوژی با اشاره به اینکه بیش از 50 سخنرانی در سه روز این کنگره برگزار می‌شود، گفت: این سخنرانی‌ها بعد از تلاش‌های بسیار و بررسی ده‌ها مقاله تهیه و تنظیم شده است. به همین دلیل مطالب بسیار مهم و مفیدی را در اختیار پزشکان نفرولوژیست کشور قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: این سمینار به بیماری‌های توبولواینترستیشیال پرداخته زیرا این بافت مهم کلیه در صورتی که آسیب دیده و آسیب دیدگی آن زود تشخیص داده نشود به نارسایی کلیه و دیالیز بیمار منجر می‌شود.

مینو ادامه داد: ‌این بیماری‌ها ممکن است به صورت مادرزادی و به دلیل اختلال در کانال‌های موجود سلول‌های کلیوی یا به صورت ثانویه و در اثر بیماری‌های عفونی و غیرعفونی ایجاد شود.

دبیر اجرایی این کنگره با بیان اینکه علاوه بر سخنرانی‌ها 2 جلد کتاب شامل آخرین تحقیقات روز دنیا در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد، گفت: پزشکان و پرستاران در کنار هم در این کنگره شرکت می‌کنند تا بتوان به بهترین شکل درمان دست پیدا کرد.

وی یادآور شد: پنج کارگاه جانبی دیالیز صفاقی و دیالیز خونی، کم خونی در بیماران مزمن کلیه، کارگاه پلاسمافرزیس و کارگاه دیو انپدان در این کنگره برگزار می‌شود و همچنین شرکت‌های مختلف دارویی در غرفه‌های جانبی به ارائه و معرفی محصولات جدید می‌پردازند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: