کد خبر: ۱۳۲۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 23
سرطان پروستات و ریه در بین مردان و سرطان های تخمدان و سینه در بین زنان از شیوع بالایی برخوردار است ولی سرطان های دستگاه گوارش هر دو جنس را یکسان درگیر می‌کند.
شفا آنلاین:معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت گفت: حدود 75 درصد از مردم ایران با کمبود ویتامین D دست و پنجه نرم می کنند.
به گزارش شفا آنلاین،در سومین کنگره سرطان‌های دستگاه گوارش که صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، سعید نمکی معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور بیان کرد: خوشبختانه در زمینه کنترل 6 بیماری واگیر دار مانند سرخک و حصبه در 23 کشور شرق مدیترانه مقام اول را کسب کردیم. 
  
معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور عنوان کرد: سرطان پروستات و ریه در بین مردان و سرطان های تخمدان و سینه در بین زنان از شیوع بالایی برخوردار است ولی سرطان های دستگاه گوارش هر دو جنس را یکسان درگیر می‌کند. 
 
نمکی با اشاره به اینکه آموزش قوی ترین رکن را در درمان بیماریهای غیر واگیر ایفا می کند یادآور شد: رژیم های پر چرب و حاوی مقایر زیاد نمک و مصرف غذاهای آماده تاثیر زیادی در ابتلا به سرطان دستگاه گوارش دارد که برای کاهش میزان ابتلا به این سرطان ها تغییر سبک زندگی و پیروی از زندگی سالم و کاهش تنش و استرس های روحی و روانی ضروری است. 
 
وی افزود: غربالگری های زودهنگام می توان کمک چشمگیری در افزایش طول عمر مبتلایان به سرطان داشته باشد برای مثال با انجام یک کولونوسکوپی و برداشتن پولیپ می توان بروز سرطان گوارش را 5 سال به تاخیر انداخت.

در ادامه این مراسم اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان تصریح کرد: تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین داده‌های ملی در سرطان گوارش در ایران و کشورهای مختلف جهان وجود دارد و طبق آخرین آمارها سرطان معده و مری جزو 10 بیماری کشنده مردم ایران محسوب می‌شوند. 
 
وی بیان کرد: سرطان معده جزو 10 سرطان اول در کشور شمرده می‌شود این سرطان  میزان شیوع بیشتری در مردان دارد، متاسفانه در سالهای اخیر میزان ابتلا به سرطان کولورکتال در ایران افزایش پیدا کرده است. ایران جایگاه چهارم را در بین کشورهای مختلف دنیا از نظر میزان ابتلا به این سرطان را به خود اختصاص داده است. 

رئیس مرکز تحقیقات سرطان تصریح کرد: حدود 12.5 درصد مبتلایان به سرطان معده در طی 5 سال آینده می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند و بیش از 87 درصد از مبتلایان به این سرطان و  حدود 50 درصد مبتلایان به سرطان معده در 6 ماه اول ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. 
 
اکبری یادآور شد: از نظر میزان ابتلا به سرطان کولورکتال تفاوتی بین مردان و زنان نیست و حدود 47 درصد مبتلایان به این سرطان میتوانند در طی 5 سال آینده به زندگی خود ادامه دهند. 
 
وی افزود: همچنین در کل سر شماری‌های صورت گرفته در سرطان های مختلف در کشور حدود 20 درصد کاهش وجود دارد. 
 
رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به اینکه سرطان مری در استان سیستان و بلوچستان از شیوع بالایی برخوردار است، عنوان کرد: عوامل ویروسی تاثیر چشمگیری از ابتلا به این سرطان دارد و این بیماری بیشتر زنان را درگیر می‌کند. 
 
اکبری تصریح کرد: کاهش مصرف ریز مغذی‌ها از عوامل موثری در ابتلا به همه بیماری‌ها از جمله سرطان محسوب می شود حدود 65 تا 75 درصد از مردم ایران از کمبود ویتامین D رنج میبرند در صورتی که با صرف هزینه بسیار اندکی می‌توانیم جوانان را غنی از دریافت ریز مغذی‌ها کنیم که این امر در نهایت منجر به کاهش میزان ابتلا به سرطان در کشور می‌شود. 
 
وی افزود: در کشورهای مختلف دنیا حدود 600 نفر در هر 100 هزار نفر به بیماری سرطان دچار می‌شوند ولی در ایران این روند حدود 120 نفر به ازای هر 100 هزار نفر است ولی متاسفانه در ایران بسیاری از مردم در سال های اولیه ابتلا به سرطان جان خود را از دست می‌دهند. 
 
در ادامه این مراسم فرهاد وحید دکترای تغذیه و رژیم درمانی و مشاور پژوهشی مرکز تحقیقاتی سرطان بیان کرد: سرطان معده در بین استان شمال و شمال غرب  کشور از شیوع بالایی برخوردار است. 
 
وی افزود: در سال‌های اخیر تحقیقات گسترده ای در زمینه ارتباط بین رژیم غذایی با میزان ابتلا به التهاب مزمن صورت گرفته است و حدود 45 مواد غذایی که در افزایش و کاهش این التهاب نقش دارند، تعیین شده‌اند. 
 
وحید عنوان کرد: با پیروی از رژیم غذایی صحیح با کمترین هزینه می توانیم بیشترین بازدهی را در کاهش آمار شیوع سرطان در کشور داشته باشیم و حدود 20 تا 30 سال بیش از اینکه افراد دچار این بیماری شوند غربالگری آنها صورت گیرد. 
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: