کد خبر: ۱۳۱۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 23
سلمان خدادادی با اشاره به اینکه اقدامات غیرکارشناسی در تشکیل وزارتخانه ای جدید هیچ خروجی مثبتی نخواهد داشت، افزود: متأسفانه برخی نمایندگان در کمیسیون تلفیق به دنبال انتقال بیمه ها از جمله بیمه سلامت به زیر مجموعه وزارت بهداشت بودند، اما این پیشنهاد درکمیسیون تلفیق آرای کافی را به دست نیاورد، ولی همین نمایندگان در حال حاضر موضوع دیگری را مطرح کردند.
شفاآنلاین>سلامت>پس از آنکه طرح تلفیق و تجمیع بیمه ها نتوانست به نتیجه برسد بالاخره برخی از نمایندگان دست به دامن ادغام این دو وزارتخانه شدند و در آخرین جلسه کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه، راهکار ادغام بخش رفاه و تأمین اجتماعی وزارت کار وتعاون با وزارت بهداشت با نام وزارت «سلامت و رفاه» را مطرح کردند تا بدین منظور راهی برای تجمیع درآمدهای بیمه ای و همچنین جمع آوری درآمدهای حاصل از بیمه بیابند.

به گزارش شفاآنلاین،این طرح نیز با مخالفت برخی از نمایندگان روبه رو شد.از جمله سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص پیشنهاد تشکیل وزارت سلامت و رفاه در کمیسیون تلفیق مجلس گفت: پیشنهاد تشکیل وزارت سلامت و رفاه اشتباه و غیرقابل قبول است. در مجالس قبل، طی اقدامات عجولانه وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت راه، مسکن و شهرسازی تشکیل شد؛ بنابراین اقدمات عجولانه، تعصبانه و غیرکارشناسی نه تنها هیچ مشکلی را حل نمی کند، بلکه معضلات سازمان ها و نهادها را نیز افزایش می دهد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات غیرکارشناسی در تشکیل وزارتخانه ای جدید هیچ خروجی مثبتی نخواهد داشت، افزود: متأسفانه برخی نمایندگان در کمیسیون تلفیق به دنبال انتقال بیمه ها از جمله بیمه سلامت به زیر مجموعه وزارت بهداشت بودند، اما این پیشنهاد درکمیسیون تلفیق آرای کافی را به دست نیاورد، ولی همین نمایندگان در حال حاضر موضوع دیگری را مطرح کردند.

خدادادی با بیان اینکه وزارت بهداشت در بحث تجمیع بیمه ها نمی تواند ناظر، مجری و سیاستگذار باشد، تصریح کرد: متأسفانه طرح مجدد پیشنهاد ادغام وزارت بهداشت با وزارت رفاه، به نوعی بی نظمی و برهم ریختگی در دو وزارتخانه ایجاد می کند، زیرا طرح این گونه پیشنهادها بدون کار کارشناسی بوده و به نفع وزارتخانه مربوطه و مردم نیست.

همچنین علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز اظهار داشت: در کمیسیون تلفیق، زمانی که طرح تجمیع بیمه ها رأی نیاورد، برخی نمایندگان این پیشنهاد را مطرح کردند. آنان به تصور اینکه نظام سلامت نباید بدون پشتوانه مالی باشد، این پیشنهاد را دادند، که به نظر می رسد، طرح کاملا خام و نپخته ای است.

وی گفت: البته حرف خام و نپخته دیگری نیز در این جلسه مطرح شد و طراحان حذف آموزش و پزشکی را نیز از این وزارت خانه پیشنهاد دادند که از نظر کمیسیون بهداشت، هر دو پیشنهاد در این مقطع زمانی بسیار خطرناک و خطا بوده و از نظر ما رد است.

این نماینده مجلس گفت: عملا این طرح در کمیسیون رأی نخواهد آورد و اگر به هر دلیلی موفق شد در کمیسیون تلفیق رأی بیاورد، ما در صحن با آن مخالفت خواهیم کرد و اجازه نمی دهیم وزارت جدیدی با نام وزارت رفاه و سلامت شکل گیرد.

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت نیز  درباره این طرح گفت :موضوعی که اخیرا مطرح شده جداسازی آموزش وپژوهش از وزارت بهداشت است.وهمچنین قسمت های بیمه ای به همراه قسمت های رفاهی وزارت کار وتعاون به وزارت بهداشت منتقل شود.از نظر ما جدایی آموزش وپژوهش از وزارت بهداشت به صلاح نیست و الحاق بخش رفاه وبیمه ها به وزارت بهداشت در یک مقطع زمانی کوتاه نیز جایز نیست.ونیاز به کار کارشناسی داردچراکه این تغییر یک کار بسیار حجیم وپرمشغله ای است.گرچه مدل هایی از آن در دنیا نیز پیاده شده و موفق هم بوده است ولی در کشورما این تغییرات باید با مقتضیات زمانی و کارکارشناسی انجام شود.

کار منطقی نیست

دکتر محمد امینی فرد سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیزدر این باره اظهارداشت:هم ما وهم وزارت بهداشت از مخالفان طرح ادغام این دو وزارتخانه هستیم .چراکه از نگاه ما جدا سازی بخش آموزش وپژوهش پزشکی از وزارت بهداشت کار منطقی نیست از زمانی که این بخش زیر نظر وزارت بهداشت قرار گرفت دستاوردهای بسیار خوبی به همراه داشت .حال وقتی ساختاری خوب جواب می دهد چه لزومی دارد .این ساختار را تغییر بدهیم.

به گفته وی در این طرح عملا در ساختار وزارت رفاه وسلامت جایی برای بخش آموزش پزشکی دیده نشده است. از سوی دیگر این طرح طرح خامی است البته ساختاری مشابه این وزارتخانه در کره جنوبی وجود دارد که موفق هم بوده است ولی باید برروی آن کار کارشناسی بیشتری انجام شود.

نماینده ایرانشهر ادامه داد:تاکید کمیسیون بهداشت و وزارت بهداشت بر این است که سیاستگذاری منابع بیمه ای باید دست وزارت بهداشت باشد اگر این هدف د رساختار وزارت رفاه و سلامت روشن شود خوب است ولی تکلیف آموزش پزشکی چه می شود؟

امینی فرد ساختار وزارت کار ،تعاون و رفاه را نیز مناسب ندانست و گفت:با این ساختاری که برای وزارت کار ایجاد کردند کوهی از مشکلات را به این وزارت خانه تحمیل کرده اند. این درحالیست که این وزارتخانه توان علمی کار کارشناسی وتخصص هدایت بیمه ها را ندارد. آن وقت از این وزارتخانه می توان انتظار داشت که راهنمای بالینی تدوین کند..

وی افزود:اگر ما بتوانیم مدیریت منابع بیمه ای وسیاستگذاری بیمه را در وظایف تولیتی وزارت بهداشت تعریف کنیم دیگر نیازی به این تغییر ساختار نیست.

وزیر بهداشت در اینستاگرام

اخیرا نیز قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در اینستاگرام خود مطلبی نوشت که برخی رسانه ها آن را در انتقاد از اقدام اخیر مجلس می دانند وزیر بهداشت در اینستاگرام خود از شکل گیری عملیات روانی سنگینی علیه وزارت بهداشت، خبرداد وگفت : عملیاتی که هدف از آن، اثرگذاری در تصمیم سازی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در مورد ساماندهی حوزه‌ی سلامت در برنامه‌ی ششم بود. از چپ و راست و میانه تا بخشی از جامعه‌ی پزشکی هم در این موضوع فعال بودند. البته این اقدام به عنوان سندی علیه سلامت مردم کشور در تاریخ باقی خواهد ماند و بالاخره روزی حقیقت روشن خواهد شد.

وی افزود:آن‌چه باید تأکید کنم این که در این میدان، وزارت بهداشت نه عقبه‌ی سیاسی دارد، نه تشکیلات رسانه‌ای آماده به خدمت برای فضاسازی و نه پولی برای هزینه کردن در این حوزه‌ها، که اگر داشت هم چنین نمی‌کرد.اما لازم است هموطنان عزیز بدانند، ما در کمیسیون تلفیق تنها از یک‌پارچه سازی مدیریت خدمت و تجمیع منابع و بیمه‌ها که نص قانون و سیاست‌های ابلاغی رهبری در حوزه‌ی سلامت است، دفاع کردیم؛ آن هم برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر بهداشتی و درمانی به مردمی که گاه در رنج بیماری و فقر و نبود امکانات، از هستی ساقط می‌شدند.

پرواضح است تولیت، بدون نظارت و مدیریت بر منابع مالی، قادر به اجرای سیاست‌ها نیست. مدل‌های موفقی از این دست نیز در جهان وجود دارد که همه آن را می‌شناسیم.در کشور ما اما پول در اختیار وزارت رفاه است و سیاست‌گذار وزارت بهداشت! در چنین شرایطی آیا متولی می‌تواند پاسخ‌گوی افکار عمومی، مجلس و نیازهای مردم باشد؟

ماجرای تجمیع بیمه‌ها

تجمیع بیمه‌ها به‌عنوان تکلیف قانونی بر زمین‌مانده از برنامه پنجم است که دولتمردان 2دیدگاه متفاوت در قبال آن دارند؛ از یک‌طرف وزارت بهداشت موافق تجمیع بیمه‌هاست و ادعا می‌کند درصورت تجمیع‌نشدن بیمه‌ها، بحران به‌وجود خواهد آمد و در طرف مقابل وزارت رفاه و سازمان تأمین اجتماعی تلاش دارند، نظرات خود در زمینه تجمیع بیمه‌ها را بر کرسی بنشانند و می‌گویند که این طرح بحران‌زاست.

سیدتقی نوربخش درباره سرانجام میانجیگری برای حل وزرای بهداشت و رفاه بر سر اجرای قانون تجمیع بیمه‌ها و سیاست کلی مدیریت منابــع درمان از طریق بیمه‌ها، به همشهری گفت: پیگیری‌ها انجام شده اما به جمع‌بندی لازم در قالب برنامه ششم نرسیده ، به این دلیل که برنامه ششم برنامه پنج‌ساله است و نمی‌توانسته ساختارها را به هم بزند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه ما بیمه درمان را جدا از نظام بیمه‌ای نمی‌دانیم، گفت: ما نمی‌توانیم بخش‌های مختلف سازمان را از هم مجزا بدانیم به همین منظور باید طبق سیاست‌های رهبری در زمینه سلامت اقدام شود.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در یک برنامه تلویزیونی راه دیگری رابرای مخالفت خود انتخاب کرد و یک شرط برای پذیرش تجمیع بیمه‌ها گذاشت و گفت: با تجمیع بیمه‌ها موافقم ولی باید همه منابع سلامت (تمام صندوق‌های بیمه‌ای) تجمیع شود.

وی افزود: خودم کارگران را برای تجمیع بیمه‌ای توجیه و با آنها صحبت می‌کنم و قطعاً تشکل‌های کارگری به من اعتماد دارند. مسلماً کارگران توجیه شوند که ورودی و پرداخت بیمه‌ای یکسان خواهد شد و آنها نیز متضرر نخواهند شد، تجمیع بیمه‌ها امکان‌پذیر است.

در همین حال ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت درباره دلایل قانونی تجمیع بیمه ها گفت:طبق ماده 8قانون برنامه پنجم توسعه ، تجمیع بیمه ها الزامی است ودر ماده 38 این برنامه نیز آمده دولت مجاز است که تجمیع بیمه ها را انجام و سازمان بیمه سلامت را تشکیل دهد دولت نیز از این مجوز استفاده کرده وسازمان بیمه سلامت ایرانیان را ایجاد نمود .درواقع سازمان بیمه سلامت ایرانیان حاصل تجمیع سازمانهای بیمه ای است که تاکنون فقط تابلوی آن تغییر کرده است یعنی همان سازمان بیمه خدمات درمانی .ولی سازمانهای کوچک تر هنوزدر آن ادغام نشده است.لذا انتظار ما این است که این موضوع هرچه سریعتر اجرایی شود.

وی سپس به قانون سیاست های کلی مقام معظم رهبری اشاره کرد که نقش کلیدی در قانون برنامه ششم توسعه دارد وافزود:در بند 7سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری تولیت وتفکیک وظایف تولید وتامین منابع وتدارکات خدمات مشخص شده است.براساس این وظایف تولیت که به صراحت به آن اشاره شده است محوریت مدیریت منابع مالی از طریق بیمه هاست ولی با محوریت وزارت بهداشت .همچنین در بند 9سیاست های کلی آمده است که تعیین بسته خدمات با وزارت بهداشت است وفقط خرید با بیمه هاست ونظارت برنحوه خرید بسته ها نیز با وزارت بهداشت است.

دامنه اختلاف گسترده تر شد

اختلاف دووزارت کارتعاون ورفاه اجتماعی با وزارت بهداشت این روزها شدیدتر نیز شده است به طوریکه مسئولین سازمان تامین اجتماعی به تازگی در اظهارنظری اعلام کرده اند که هیچ بدهی به بیمارستان های دولتی ندارند .در همین حال دکتر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اظهارات اخیر مسئولین سازمان تامین اجتماعی مبنی بر اینکه، سازمان تامین اجتماعی هیچ بدهی به بیمارستان‌های دولتی ندارند، گفت: بعید می دانم دوستان چنین مطلبی را گفته باشند.

وی در خصوص میزان بدهی سازمان تامین اجتماعی به بیمارستان‌های دولتی افزود: ارزش ریالی خدمات ارائه شده برای بیماران تحت پوشش این سازمان توسط واحدهای تابعه وزارت بهداشت در سال ۹۴ بالغ بر ۵۶۹۳ میلیارد تومان بوده است.

وی تاکید کرد: در مجموع مطالبات وزارت بهداشت از سازمان تامین اجتماعی ۵۳۶۵ میلیارد تومان است.

از سوی دیگر وزیر بهداشت در سفر به عسلویه و در حاشیه بازدید خود از بیمارستان توحید شهر جم وابسته به وزات نفت در استان بوشهر اظهار داشت: اگر میزان رقمی را که کارگران استان و منطقه عسلویه و جم به صندوق درمان تامین اجتماعی پرداخت می کنند، در محلی جمع شود که افراد مختلف آن را ببینند شرایط درمان کشور بهبود می یابد، من رقم سهم درمان بیمه تامین اجتماعی را می دانم و خیلی بیش از آن چیزی است که فکرش را بکنید.

وی توسعه زیرساخت های حوزه سلامت و درمان را نیازمند هزینه کردن سهم بیمه درمانی کارگران در این حوزه عنوان کرد و گفت: مسئولان تامین اجتماعی باید سهمی را که کارگران برای درمان خود پرداخت می کنند را در محل دیگری هزینه نکنند و حتما در جهت توسعه زیرساخت ها و خدمات حوزه سلامت هزینه کنند.جام جم آنلاین


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: