کد خبر: ۱۳۱۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 24
گروهی از دانشمندان چینی در دانشگاه سیچوان برای نخستین بار سلول‌هایی را به بیمار تزریق کردند که توسط ابزارویرایشگرژن CRISPR-Cas9، بازتعریف شده بودند.
شفا آنلاین: در این روش سلول‌های سیستم ایمنی از بدن بیمار گرفته می‌شود، به‌وسیله ویرایش ژنتیکی آنها را برای مبارزه با سلول‌های سرطانی مقاوم‌ترو کارآمدتر می‌کنند و دوباره به بدن بیمار باز می‌گردانند. این روش دانشمندان چینی تابستان گذشته در ایالات متحده تایید شد و برای مبارزه با سرطان از اوایل سال 2017 در آن کشور به کار گرفته خواهد شد.


به گزارش شفا آنلاین:      موفقیت دانشمندان چینی در متوقف کردن پیشرفت سرطان و درمان آن با این روش نوین، آغازگر به‌کارگیری ابزار CRISPR-Cas9 در کلینیک‌های دیگر نقاط جهان است. کارل جون، مشاور علمی این پروژه در آمریکا، به نشریه نیچر می‌گوید که این موفقیت چینی‌ها، رقابت بین چین و آمریکا را در این زمینه تنگاتنگ‌تر می‌سازد و در نتیجه رقابت، دستاورد نهایی بهتر و کامل‌تر خواهد شد.

       ابزار CRISPR-Cas9 در واقع سازه‌ای است از DNA که می‌تواند به هرگونه سلول زنده‌ای تزریق شود و ساختار ژنتیکی آن را اصلاح کند. در مورد انسان سلول هدف، سلول‌های T سیستم ایمنی بدن است. این عمل در سه مرحله انجام می‌شود: یک توالی ازمولکول RNA ،CRISPR را به سوی بخشی از DNA سلول زنده که باید ویرایش شود، هدایت می‌کند. سپس آنزیم Cas9 آن بخش از DNA را جدا ساخته و در مرحله سوم، که اجرای آن اختیاری است، یک توالی مطلوب DNA به جای بخش جدا شده قرار می‌گیرد. در موردی که اواخر ماه قبل در بیمارستان چاندیو چین انجام شده، فقط دو مرحله نخست فرآیند اجرا شده است. سلول‌های سیستم ایمنی از بدن بیمار مبتلا به سرطان ریه مهاجم جدا شدند و قسمتی از ژن که مسبب تولید پروتئینی به نام PD-1 هستند توسط آنزیم Cas9 از توالی ژنتیکی حذف شد. پروتیین PD-1 به سلول‌های ایمنی T فرمان توقف کامل یا کندشدن واکنش ایمنی را می‌دهد و سلول‌های بدخیم با استفاده ازفرصتی که این پروتئین فراهم می‌آورد، رشد و تکثیر می‌یابند. پس از حذف PD-1 توسط CRISPR، به سلول‌های اصلاح شده فرصت تکثیر داده می‌شود و بعد این سلول‌ها دوباره به بیمار تزریق می‌شوند. این روش در چین روی 10 بیمار انجام شده و تعداد دفعات تزریق سلول اصلاح شده بنا بروخامت وضعیت بیمار بین 2 تا 4 بار است. در ایالت متحده پس از حذف PD-1 از توالی به جای آن پروتئین دیگری که می‌تواند سلول‌های بدخیم را بهتر هدف قرار دهد، جایگزین می‌شود. البته اعمال این دو روش در چین و ایالات متحده (با آزمایش روی 18 بیمار) در مرحله آغازین، بیش از آنکه درمان سرطان را هدف اصلی خود قرار دهند، حصول اطمینان از ایمن بودن به‌کارگیری CRISPR است. اگر این روش از آزمایش سربلند بیرون بیاید، می‌تواند بهترین جایگزین برای درمان‌های جاری از قبیل تجویز آنتی‌بادی‌هایی باشد که PD-1 را خنثی می‌کنند.

       کسی نمی‌تواند ادعا کند که آینده اصلاح ژنتیکی چه مشکلات یا فوایدی را برای ما به همراه دارد، مشکلاتی که امروزه در صنعت دامپروری به سبب استفاده نابجا از این روش بروز کرده، از چشم کسی دور نیست، اما روش CRISPR درصورت ایمن بودن یکی از مطمئن‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های درمان سرطان خواهد بود.سپید

منبع: NATURE

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: