کد خبر: ۱۳۱۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 22
در اواخر سال گذشته‌ به دعوت مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران تعدادی از پزشکان ولایت هرات به این کشور سفر کردند و آموزش های لازم را در خصوص انجام عمل پیوند کلیه فراگرفتند.

شفا آنلاین:در اواخر سال گذشته‌ به دعوت مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران تعدادی از پزشکان ولایت هرات به این کشور سفر کردند و آموزش های لازم را در خصوص انجام عمل پیوند کلیه فراگرفتند.

به گزارش شفا آنلاین،«خلیل‌الله حبیبی» پزشک جراح در بیمارستان «لقمان حکیم» که مراحل انجام پیوند کلیه را در جمهوری اسلامی ایران فراگرفته تاکید کرد: همکاری‌های بی‌دریغ‌ پزشکان جمهوری اسلامی ایران باعث شد تا پزشکان و جراحان ولایت هرات چنین عمل‌های جراحی را با موفقیت انجام دهند.

وی افزود: سال گذشته یک گروه از پزشکان، جراحان و متخصصان «آی سی یو» و بی‌هوشی از ولایت هرات عازم جمهوری اسلامی ایران شدند و پس از فراگیری مهارت‌های ویژه، برای اولین بار در اردیبهشت ماه/ ثور 1395 با همکاری و نظارت پزشکان متخصص جمهوری اسلامی ایران پیوند کلیه در ولایت هرات انجام شد.

حبیبی با اشاره بر اینکه کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران در کنار سایر خدمات و همکاری‌هایش این‌بار تلاش کرده‌ تا با دعوت از پزشکان و جراحان ولایت هرات انجام هرچه بهتر پیوند کلیه را به آنان آموزش دهد، گفت: از مدت 8 ماه تاکنون بیشتر از 40 پیوند موفقیت‌آمیز کلیه در 3 مرحله در ولایت هرات انجام شده است.

این پزشک افغانستانی که خود در انجام عمل پیوند حضور داشته‌، اظهار داشت: این یکی از بزرگترین دستاوردهای پزشکان افغانستان است که می‌توانند با کمترین هزینه برای بیماران، این پیوند را در داخل کشور انجام دهند و بزرگترین افتخار برای پزشکان جمهوری اسلامی ایران است که باعث و بانی این امر خیر شدند.

حبیبی ،افزود: از آن‌جاییکه روند انجام پیوند کلیه بسیار پیچیده و مهم می‌باشد، هم اکنون نیز هنگام انجام پیوند، پزشکان جمهوری اسلامی ایران همواره حضور دارند و به دلیل هرچه بهتر انجام عمل جراحی، پزشکان ولایت هرات را راهنمایی و نظارت می‌کنند.

وی اظهار داشت: در مراحل مختلف انجام عمل پیوند کلیه در ولایت هرات پزشکان متخصص ایرانی حضور داشتند اما بیشترین و بارزترین نقش در انجام عمل‌ جراحی، بر عهده پزشکان هرات بوده است

حبیبی با اشاره به اینکه پیش از این بیماران مجبور بودند برای درمان با صرف هزینه‌های گزاف به کشورهای خارجی سفر کنند، تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای خارجی حتی پیوند اعضا برای اتباع سایر کشورها انجام نمی‌شود و این یکی از معضلات مردم افغانستان بود که به لطف خدا و همکاری مسئولان کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران برطرف شد.

این پزشک افغانستانی اظهار داشت: هم اکنون اتباع افغانستان مقیم کشورهای عربستان، آمریکا و اروپا که نتوانسته‌اند پیوند کلیه را در آن‌جا انجام دهند به ولایت هرات آمده و در سومین مرحله  با حضور پزشکان ایرانی عمل پیوند کلیه برای آنها با موفقیت انجام شد.

حبیبی به سفر اخیر 2 پزشک جراح و یک پرستار «آی سی یو» از ایران به ولایت هرات اشاره کرد و افزود: زیر نظر این پزشکان در 3 روز گذشته 11 عمل پیوند کلیه باموفقیت در این ولایت انجام شد که نشان از آمادگی‌های گروه پزشکی ولایت هرات دارد.

این پزشک جراح وضعیت بیماران را رضایت‌بخش توصیف کرد و گفت: بیماران دیگری که نیاز به پیوند کلیه در لیست انتظار برای عمل جراحی قرار دارند که احتمالا تا 2 ماه دیگر برای آنان کلیه پیوند زده خواهد شد.

وی از مردم افغانستان خواست تا به کمک و یاری بیماران نیازمند به کلیه بشتابند و با اهدای کلیه برای آنان این سنت حسنه را در بین جامعه گسترش دهند.

برچسب ها: پزشک ، جراح ، پیوند کلیه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: