کد خبر: ۱۳۱۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 23
آیا از وقتی‌که تصمیم به انجام کاری همچون تدارک یک قرار ملاقات با پزشک خود و تمیز کردن اتاق خود می‌گیرید تا ایجاد اراده در خود برای انجام آن کار به زمان زیادی نیاز دارید؟
شفا آنلاین:  اگر فردی انجام یک کار ضروری را به تعویق بیندازد به این معنا است که در انجام این کار تعلل و مسامحه کرده است.

به گزارش شفا آنلاین: این تعلل و مسامحه در انجام کارها نیز دلایلی دارد که در ادامه به مهترین دلایل اشاره می‌کنیم تا بتوانید با فائق آمدن بر این دلایل از زمان خود به نحو احسن استفاده کنید.


آیا یک فرد استرسی هستید؟ اگر فردی خود را مجبور به انجام کاری ببیند که خواهانش نیست، این کار می‌تواند باعث ناآرامی و نگرانی او شود. برای مثال، تصور کنید که همسرتان وظیفه تمیز کردن خانه را به عهده شما گذاشته است.

 در ابتدا تعلل در انجام این کار باعث آرامش کوتاه‌مدت شما می‌شود؛ اما ازآنجایی‌که مجبور به انجام این وظیفه هستید در درون شما احساس گناه یا خشم شکل می‌گیرد و باعث می‌شود که استرس شما بیشتر شود. اگر این تنش یا فشار روحی شما ادامه‌دار باشد و همواره همراه شما باشد، پس از مدتی با مشکلاتی در خود مواجه می‌شوید که برای نمونه می‌توان به اختلال در خواب، تفکرات پریشان، کمبود انرژی، مشکل در تمرکز، سردردها و تنش عضلانی اشاره کرد. توصیه می‌شود که برای کاهش استرس خود تمرین منظم را در برنامه روزانه خود بگنجانید، مصرف کافئین را محدود کنید و خواب کافی داشته باشید.


آیا اتلاف وقت می‌تواند به دلیل ابتلا به اختلال کمبود/ توجه بیش فعالی باشد؟ اختلال کمبود توجه/بیش فعالی می‌تواند روی رفتار فرد تاثیر بگذارد. افرادی که مبتلابه این اختلال هستند در تصمیم‌گیری و انجام دادن وظایف تا پیش از موعد مقرر دچار مشکل هستند. ذهن بعضی از این افراد به دلیل دیگر فعالیت‌هایی که در اطراف آن‌ها وجود دارد منحرف می‌شود. بعضی از این افراد نیز نمی‌توانند فعالیت‌های آتی خود را برنامه‌ریزی کنند و به‌آسانی امید خود را از دست می‌دهند و خسته می‌شوند. غالبا با استفاده از داروها می‌توان بسیاری از علائم این اختلال را کنترل کرد. درمان رفتاری شناختی که به شناسایی و تغیر الگوهای فکری منفی کمک می‌کند نیز می‌تواند در کنترل این اختلال و مدیریت بهتر زمان به افراد مبتلابه این اختلال کمک کند.


آیا خسته هستید؟ میزان قدرت اراده شما هرروز تغییر می‌کند و این میزان قدرت اراده وابسته به چیزهای زیادی همچون داشتن خواب کافی است. اگر خواب شما کمتر از شش ساعت باشد، مغز شما در تمرکز روی انجام کارها و نادیده گرفتن عوامل مزاحم دچار زحمت می‌شود. به‌طورکلی، توصیه می‌شود که برای حفظ عملکرد مغز خودتان خواب کافی داشته باشید.

 اگر یک فرد با نشانه‌هایی همچون به خواب رفتن در حین تماشای تلویزیون یا خواندن کتاب، احساس تندمزاجی، خواب بیشتر در روزهای آخر هفته و سختی در برخاستن از خواب مواجه شود به این معنا است که خواب کافی ندارد. برای آنکه استراحت شبانه خوبی داشته باشید، توصیه می‌شود که در زمان مشخصی به رختخواب بروید و در زمان مشخصی از رختخواب برخیزید. علاوه بر این، بهتر است که چند ساعت قبل از خواب از سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات الکلی، جذب کافئین و مصرف غذاهای سنگین خودداری کنید، چون همه این موارد می‌توانند در خواب شما اختلال ایجاد کنند.


آیا اتلاف وقت می‌تواند به دلیل اضطراب باشد؟
اضطراب داشتن به این معنا است که مغز شما حساسیت بیش‌ازحدی به هیجانات منفی نشان می‌دهد. بعضی از افراد مبتلابه اضطراب بیشتر انرژی خود را صرف نگرانی در مورد خانواده، سلامتی، پول و کار و وظایف روزانه خود می‌کنند. علاوه بر این، مواردی همچون تنش عضلانی، خستگی، زودرنجی و مشکل در خواب نیز می‌توانند باعث اضطراب شوند

. برای متوقف ساختن احساسات اضطراب‌آور می‌توانید 10 نفس عمیق و آرام بکشید و تفکر منفی را با یک تفکر مثبت جایگزین کنید. علاوه بر این، استراحت کافی، تمرین منظم و صرف غذای کافی نیز در جلوگیری از اضطراب مهم هستند. توصیه می‌شود که یک دفترچه یادداشت برای خود اختصاص دهید و عواملی را که باعث تشدید اضطراب شما می‌شوند در آن بنویسید، چون شناختن این عوامل نیز می‌تواند در متوقف ساختن احساس اضطراب کمک شایانی کند. بعضی از افراد نیز برای کنترل اضطراب خود نیاز به دارو و گفتگو درمانی دارند.
آیا اتلاف وقت می‌تواند به دلیل افسردگی باشد؟ افسردگی شیمی مغز شما را دگرگون می‌سازد. افسردگی باعث می‌شود که حتی برای سرگرمی‌ها و فعالیت‌های دوست‌داشتنی خود انرژی بسیار اندکی داشته باشید. علاوه بر این، افسردگی می‌تواند باعث احساس ناتوانی و خودسرزنشگری در شما شود. از دیگر علائم افسردگی می‌توان به احساس غم همیشگی، کم‌اشتهایی و کاهش وزن و پرخوری و افزایش وزن، احساس بی‌قراری یا زودرنجی و تفکران خودکشی یا مرگ اشاره کرد. توصیه می‌شود که در صورت مواجه‌شدن با این علائم به یک مشاور مراجعه کنید. علاوه بر این، پزشک شما نیز می‌تواند مفید واقع شود و با تجویز داروهای ضدافسردگی به تسکین علائم افسردگی شما کمک کند.

آیا اتلاف وقت می‌تواند به دلیل اختلال وسواسی- اجباری باشد؟ اگر مبتلابه این اختلال باشید، مغز شما نمی‌تواند در حین انجام کاری پیام‌ها را به‌درستی ارسال کند. همین امر باعث می‌شود که به دلیل انجام نشدن درست کارهای خود همواره نق بزنید. به‌عبارت‌دیگر، افراد مبتلابه اختلال وسواس اجباری نمی‌توانند کارهای خود را به‌خوبی انجام دهند و کارهای آن‌ها بی‌عیب و نقص نیست. از دیگر علائم اختلال وسواس اجباری می‌توان به تصویر و تفکرات ناخواسته بی‌شمار، احساس ناتوانی در پایان دادن تفکرات منفی، انجام عادت‌های وسواسی همچون شستن همیشگی دست‌ها و گذراندن حداقل یک ساعت در روز برای این تفکرات و عادت‌های وسواسی اشاره کرد.
داروهای ضد اضطراب و ضدافسردگی می‌توانند غالبا باعث بهبود علائم اختلال وسواسی اجباری شوند. همچنین بسیاری از افراد از درمان رفتاری شناختی یا درمان مواجهه‌ای استفاده می‌کنند که از طریق این درمان‌ها فرد به‌تدریج یاد می‌گیرد که چگونه با ترس‌های خود روبه‌رو شود.سپید
منبع: WebMD

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: