کد خبر: ۱۳۱۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 21
شفاآنلاین: همزمان با پیوند عجیب کلیه پیرمرد78 ساله ایرانی مقیم آمریکا،دریکی ازبیمارستان های ایران، پروفسور "گابریل دانوویچ" استاد دانشگاه ucla آمریکا درنامه ای خطاب به دکتر علی ملک حسینی،رئیس انجمن پیوند اعضاء خاورمیانه مراتب انتقاد واعتراض شدید خود را به این قبیل پیوندها اعلام کرد.
سالهاست که رنگ کشورش را ندیده بود و در امریکا زندگی  آرام وراحتی داشت .اما ناگهان  کلیه‌هایش از کار افتاد و دیالیزی شد.پس ازکمی پرس وجو متوجه شد برای دریافت کلیه درآمریکا می بایست سالها چشم انتظار بماند تا شاید اگرعمرش وشرایط جسمی اش اجازه داد، پیوند شود .اما اوکه نمی خواست به همین راحتی با زندگی خداحافظی کند ویا شرایط سخت زندگی با دستگاه دیالیزرا تحمل کند خیلی زود راهی ایران شد.برای خرید کلیه ورهایی ازچنگال دیالیز.!
پیرمرد خوب می دانست که درکشورش خرید وفروش کلیه به صورت قانونی انجام می شود وجوان های زیادی به خاطرمشکلات فراوان و برای مشتی پول حاضرند یک تکه ازبدنشان را بفروشند.و...
پس وقتی به ایران رسید خیلی سریع مقدمات پیوند کلیه اش را فراهم کرد .بعد هم بدون اینکه مانند هزاران نفرهموطن دردمند به خصوص کودکان وجوان هایی که دربند دیالیزهستند درلیست انتظارطولانی قرارگیرد،کلیه دهنده جوانی به اومعرفی شد .بعد ازپرداخت چند هزاردلاربابت خرید کلیه، دربیمارستانی بستری شد وخیلی زودکلیه جوان 27 ساله ی ایرانی که به خاطرمشکلات شدید مالی ناچار به فروش کلیه اش شده بود به وی پیوند شد .و...
چندی بعد هم  پیرمرد پیوند کلیه شد وبه آمریکا بازگشت ودرمصاحبه بارسانه ها از جوانانی که در ایران از سر فقرو ناچاری صف کشیده بودند تا به وی کلیه دهند سخن گفت و ...
افسوس وهزارافسوس که ....
پس ازاین عمل عجیب والبته پرازحاشیه برای کشورعزیزمان ایران دررسانه های آمریکایی ،پروفسور گابریل دانوویچ استاد دانشگاه ucla درنامه ای خطاب به دکتر علی ملک حسینی،رئیس انجمن پیوند خاورمیانه ،مراتب اعتراض خود نسبت به فروش کلیه به مردی 78 ساله با پرداخت 7 هزار دلار را اعلام کرد. یکی به دلیل اینکه این مرد سالمند با وضع جسمانی بسیار بدی بعد از پیوند کلیه به آمریکا مراجعه کرده و پزشکان با تلاش بسیاروی را از وضعیت جسمانی وخیم نجات داده بودند. دیگر اینکه از وضعیت نابسامان خریدوفروش کلیه در ایران اظهار نگرانی شده بود.ضمن اینکه درنامه پزشک آمریکایی آمده است:چرا این پیرمرد ازفرزندانش کلیه نگرفته است.!
خریدوفروش کلیه  افراد غریبه  کاری کثیف وغیرانسانی
دکتر علی ملک حسینی رئیس انجمن پیوند خاورمیانه و یکی از پزشکان مخاطب این نامه که بانام کوچک خطاب شده دراین باره به شفاآنلاین گفت: از وجود این نامه کاملاً مطلع هستم، و این اتفاق را به شدت تقبیح  می نمایم.

Image result for ‫دکترملک حسینی‬‎
  وی بیان کرد: پیرو این نامه و به دلیل وضعیت نابسامان خریدوفروش کلیه در کشور در حال نوشتن نامه‌ای به وزیر بهداشت هستم تا هر چه زودتر اقدام به تهیه لایحه برای وضع قانون منع خریدوفروش کلیه به غریبه‌ها اقدام لازم صورت گیرد.
  وی اظهار کرد: خریدوفروش کلیه در اغلب کشورها ممنوع و کاری غیرقانونی است و حتی در کشورهایی مانند هند و پاکستان‌هم ممنوع شده است .ضمن اینکه معتقدم خریدوفروش کلیه  افراد غریبه  کاری غیرانسانی است.

وی بیان کرد:این پیرمرد 78 ساله‌ی ایرانی-آمریکایی  در امریکا به دنبال پیوند کلیه بوده و پزشکان آنجا به وی گفته بودند یا باید در لیست انتظار پیوند کلیه از مرگ مغزی بماند و یا اینکه از یکی از دو فرزند پسرش پیوند شود.اما وی راه سومی را به‌واسطه‌ی داشتن شناسنامه‌ی ایرانی و نبود ممنوعیت خریدوفروش کلیه در ایران انتخاب کرد.

ملک حسینی تصریح کرد: یک ماه پیش هم همین پزشکان آمریکایی نامه‌ای منتشر کردند و نام ایران را هم در کنار کشورهایی مانند مصر و فیلیپین و....جزء کشورهایی که خریدوفروش کلیه انجام می‌دهند آوردند.

وی  خاطرنشان کرد:در بین هزاران نفر فروشنده کلیه در کشور یک نفر ثروتمند هم نبوده بلکه همگی افراد فقیری بودند که از فشار فقر و از سر ناچاری کلیه‌شان را فروخته‌اند وبی تردید اهدای کلیه نکرده‌اند.
وی در قبال پاسخ به سخنان یکی از مسئولان وزارت بهداشت که اهداء کلیه  در ایران را هم مانند دیگر کشورهای پیشرفته دانست گفت:  اهداء کلیه در کشورهای پیشرفته به این صورت است که فی‌المثل فردی می‌خواهد به برادرش کلیه اهدا کند ولی نمی‌خورد و فرد دیگری هم به خواهرش می‌خواهد اهدا کند و نمی‌خورد این‌ها هم‌زمان می‌توانند اهداء را جابه‌جا کنند که این اقدام به روش اهدای ضربدری معروف است.
وی ادامه داد:  یا اینکه فردی خودش با رضایت کامل می‌خواهد اهدا کند و این فرد فقیر نیست و کاملاً به‌ صورت قانونی و مستند اهدا می‌کند . به‌طور مثال به فردی اهدا کلیه می شود که کلیه برادرش به وی نمی‌خورده و در عوض آن‌هم برادر آن فرد گیرنده باید کلیه خودش را به فردی که می‌خورد اهدا کند و این سلسله مانند بازی دومینو ادامه پیدا می‌کند.
 ملک حسینی گفت: به رغم فقری که در کشور پاکستان وهمچنین هند وجود دارد ولی آنها قانون ممنوعیت پیوند کلیه از غریبه را وضع کردند و حالا  افراد هندی یا پاکستانی که می‌خواهند از غریبه پیوند شوند چون در کشور خودشان منع قانونی وجود دارد به ایران می‌آیند و پیوند می‌شوند.
رئیس انجمن پیوند اعضاء خاورمیانه گفت:بی تردید این نمونه نخستین نمونه چنین پیوندهای نیست .به همین خاطر این  وضعیت، شایسته جمهوری اسلامی نیست؛ وقتی‌که ازنظر پیوند مرگ مغزی در آسیا مقام اول را داریم و در دنیا هم جزء اولین کشورها هستیم با این کار این موفقیت را لکه‌دار نکنیم.یک مریض که نارسایی کلیه دارد می‌تواند 10 ، 11 سال با دیالیز زندگی کند، نارسایی کلیوی مانند بیماری‌های قلبی ، ریوی و کبدی نیست که باگذشت زمان خطری جدی فرد را تهدید کند و بیمار با دیالیز می‌تواند در لیست انتظار پیوند از مرگ مغزی بماند.

پدرپیوند کبد ایران خاطرنشان کرد:امیدوارم مسولان مربوطه هرچه سریعتربه فکرچاره ای اساسی برای حل این مشکلات بیاندیشند.

رئیس انجمن نفرولوژی:خرید و فروش کلیه قانونی نیست

دکتر محمد رضا گنجی، رئیس انجمن نفرولوژی ایران هم در واکنش به این نامه گفت:این نامه را به ما ننوشته اند که پاسخگو باشیم بلکه خطاب به آقای دکتر ملک حسینی است و ایشان باید پاسخ بدهند .البته همانطورکه درنامه آمده است فرد دهنده ی کلیه هم در قبال دریافت 7 هزار دلار این کار را انجام داده است.

Image result for ‫دکترمحمدرضا گنجی‬‎
وی اظهار کرد: این کار جدیدی نیست .فردی که ایرانی-امریکایی است آمده به ایران و پیوند کلیه شده ورفته است.البته ازنظر آمریکایی ها خرید و فروش کلیه ممنوع است ولی در مملکت ما ممنوع نیست و در این مورد باید وزارت بهداشت تصمیم بگیرد که پیوند برای ایرانیانی که از خارج می آیند هم ممنوع شود مگر اینکه در لیست پیوند از مرگ مغزی قرار گیرند.

دکترگنجی تاکید کرد :در هر صورت خرید و فروش کلیه کار درست، عادی و قانونی نیست ولی متأسفانه عده ای از پزشکان هستند که خرید و فروش کلیه را قانونی و شرعی می دانند و نامش را اهدا می گذارند و می گویند اشکالی هم ندارد.!



 هیچ کارغیرقانونی نشده است
دکتر کتایون نجفی زاده نیزدرگفتگوبا خبرنگارشفاآنلاین از وجود چنین نامه‌ای اظهار بی‌اطلاعی کرد وبا اشاره به داشتن شناسنامه‌ی ایرانی این پیرمرد تاکید کرد که دراین راستا هیچ کار غیرقانونی صورت نگرفته است.

Image result for ‫دکترنجفی زاده‬‎
 وی افزود: این کار قانونی است و در همه جای دنیا انجام می‌شود و اسم آن  اهداء است  و نه خریدوفروش و وجهی را هم که بابت آن به فرد دهنده کلیه پرداخت می‌شود وجه جبرانی دانست.
دکترکاظمینی:ازنامه بی اطلاعم!
ازسوی دیگردکتر سید محمد کاظمینی رئیس مرکز مدیریت  پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت هم از وجود این نامه اظهار بی‌اطلاعی کرد و برای ارایه توضیحات بیشترما را به هماهنگی های لازم با روابط عمومی سوق داد وبعدهم تلفن را قطع کرد.
دست ازپنهان کاری برداریم

نتیجه تصویری برای دکتربرومند
با این وجود به منظوراطلاع ازصحت ‌وسقم موضوع با دکتر بهروز برومند دبیر روابط بین‌الملل انجمن پیوند اعضاء نیزگفتگو کردیم. وی صحت این ماجرا و نامه را تأیید و بیان کرد: درست است که کار غیرقانونی صورت نگرفته ولی قانونی هم در این مورد وجود ندارد .درعین حال امیدواریم  به کمک دکتر علی نوبخت که هم اینک ریاست کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس را برعهده دارند به‌زودی قانونی تصویب شود و جلوی چنین اعمال ناشایست و غیرانسانی گرفته شود.

وی بیان کرد: زمانی که فردی زندگی خود را در کشوری دیگر به‌غیراز کشور خودش سپری می‌کند نباید به‌ واسطه‌ی داشتن یک شناسنامه بتواند از مواهب و یا بعضاً نواقص و یا نداشتن قانون کشور خود بهره ببرد و یا سوءاستفاده کند.
وی گفت: تا ما با  حقایق روبرو نشویم نمی‌توانیم چاره‌ای برای آن بیاندیشیم.پس بهتراست دست از کتمان و پنهان‌کاری برداریم و با واقعیات روبرو شویم. اگر ما درخواست نکنیم و فشاری نباشد چطور می‌شود قانونی وضع کرد.
 
 


غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
United States
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
0
0
" ملک حسینی تصریح کرد: یک ماه پیش هم همین پزشکان آمریکایی نامه‌ای منتشر کردند و نام ایران را هم در کنار کشورهایی مانند مصر و فیلیپین و....جزء کشورهایی که خریدوفروش کلیه انجام می‌دهند آوردند. "

چقدر این جمله تکان دهنده است، ببینید که با چه کشورهایی مقایسه می شویم.واقعا جای تاسف دارد که یک سیستم جامع برای دسته بندی و زملنبندی اهدای عضو در کشوری به مانند ایران عزیزمان نداریم ؟!.
شاید این سخن پروفسور برومند به عبارتی بهترین راهکار باشد که بیان نمودند:
" بهتراست دست از کتمان و پنهان‌کاری برداریم و با واقعیات روبرو شویم. اگر ما درخواست نکنیم و فشاری نباشد چطور می‌شود قانونی وضع کرد " .
به یاد داریم که اکثر قوانین مدنی در کشوری به مانند همین آمریکا، از طریق همین فشارهای مردمی و اجتماعی و با هدایت نخبگان به سرانجام درست رسیده است.
ایمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
1
0
آقای دکتر برومند که سفر های متعددی به آمریکا دارند و آشنایان فراوانی در آن کشور دارند، اگر یکی از ایشان دچار نارسایی کلیوی شده و نیازمند دیالیز شوند، آیا آنها را از درمان و انجام پیوند کلیه در ایران منع می کنند...؟ این چه صحبتی است که ایشان در مورد هموطنانمان ابراز داشته اند؟
بهروزبرومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
0
0
بادرود به پرسش کننده اگر فرزندان من نارسائی کلیه پیدا نمدند از خواهران یابرداران خودشنان باید کلیه برای پیوند بگیرند و اگر خودم یا همسرم نارسائی کلیه پیدا نماییم در لیست انتظار پیوند از مرگ مفزی خواهیم ماند و در ایران پیوند خواهم شد.. شک نکنید برای بیشتر زندگی نمودن خودمان فروش بخشی از تن هیچ انسانی را برنمیتابیم.من ارزو دارم پرسش کننده همواره تندرست بماند و نیاز به پیوند پیدا نکند که هیچ انسانی ناگزیر از فروش کلیه خود به ایشان نشود
زهرامیرحسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
0
0
با درود
اگرچه مورد اتفاق افتاده غیر قانونی نمیباشد. ولی ميشود دلیل برای تغییر برنامه پیوند در ایران در نظر گرفت .با توجه به آمار بالای اهدا عضو از مرگ مغزی ،پیوند از زنده بايد محدود به شرایط خاص شود و جلو خرید فروش آن را باید گرفت .این نیازمند تلاش در این ضمیمه است.تشکیل کمپيني که هدفش مخالفت با پیوند از زنده باشد شاید راهکار برای شروع این تغییرات باشد.استفاده از تجربیات اساتید همانند دکتر ملک حسینی و پروفسور برومند و دکتر گنجی ...در این جریان کمک کننده خواهد بود .
آبتین
|
Canada
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
0
0
ایمان گرامی
۱- شما بر اساس پیش فرض که محقق نشده قضاوت فرمودید
۲- نبودن قانون در این زمینه مورد تاکید است
۳- ایشان به زندگی و طول عمر مفید بیمار همراه با دیالیز اشاره کردند
با احترام
پرستار بیماران
|
Canada
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
0
0
دوست گرامی جناب آقای ایمان
خانمی از آشنایان من در آمریکا دچارنارسایی کلیه شدند از برادرشان کلیه دریافت نمودند و اگر از برادرشان این اهدا صورت نگرفته بود سالها بود که در لیست انتظار مرگ مغزی بودند بنابراین در همان آمریکا نیز هیچ فردی نمیتواند از دهنده زنده غیر فامیل کلیه دریافت نماید و فقط ما در ایران هستیم که با اینکه میتوانیم از مرگ مغزی عضو دریافت کنیم باز به خاطر آنکه انسانهایی نیازمند پول به فروش عضو مبادرت میکنند به نظرمان طبیعی بوده و نادرست نمی نماید !!
میترا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
0
0
بادرود،درباره سخنان هم وطن گرامی ایمان،باید بگویم قانون چیزی مطلق نیست توسط انسانها نوشته شده و در شرایط ی میتوان قانون را عوض کرد. آنچه که استاد برومند عنوان کرده اند اشاره به کاستی قانون درباره پیوند اعضا در ایران است که برای امنیت وسلامتی خود هم وطنان باید بازبینی شود. لطفا مشکل را شخصی نکنید.
مريم شاهرخ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
0
0
سلام
من در نظر دارم ازمنظر ديگرى به اين مسئله نگاه كنم ما معتقديم كه انسان اشرف مخلوقات است ودر كمال آفريده شده است ودر اين آفرينش دو كليه براى هر فردى خلق مى شود حالا چگونه است كه كمال يك انسان در آفرينشش را بر هم مى زنيم واين اقدام خلاف فطرت را انجام مى دهيم واز انسانى زنده يك كليه اش را مى گيريم در حاليكه راههاى ديگرى براى درمان داريم ؟
آبتین
|
Canada
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
0
0
ایمان گرامی
۱- شما بر اساس پیش فرض که محقق نشده قضاوت فرمودید
۲- نبودن قانون در این زمینه مورد تاکید است
۳- ایشان به زندگی و طول عمر مفید بیمار همراه با دیالیز اشاره کردند
با احترام
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: