کد خبر: ۱۳۱۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 20
پرتقال میوه ای از خانواده مرکبات می باشد. درخت آن همیشه سبز است و ارتفاع آن تا ۱۰ متر هم می رسد.
شفا آنلاین: ریشه پرتقال از جنوب شرقی آسیا (چین و هند) می باشد و یک میوه پیوندی است که در دوران باستان احتمالا با پیوند نارنگی و پومیلو پرورش داده شد.

به گزارش شفا آنلاین:پرتقال از خانواده Rutaceae بوده و به انگلیسی Orange نامیده می شود. نوع ایرانی Persian Orange که ایتالیایی ها از قرن ۱۱ میلادی کشت آن را در جنوب اروپا رایج کردند تلخ بود و جای خود را از قرن ۱۵ میلادی به نوع شیرین تر داد که تاجران کشور پرتغال از هندوستان وارد و کشت کردند.

برای همین هم در بسیاری از زبان های دنیا (یونانی، ترکی، ایرانی، عربی، بلغاری، گرجی و زبان جنوب ایتالیا) امروزه هنوز لغت میوه پرتقال با کشور پرتغال تشابه اسمی دارد.

البته ریشه لغت انگلیسی (Orange) از نارنگ (سانسکریت) آمده و هم ریشه لغت نارنج (فارسی) و لغتهای مشابه در ارمنی، اسپانیایی، عربی و غیره می باشد. در بعضی زبانها هم (نظیر هلندی و آلمانی) آن را سیب چینی (بواسطه مبداء این میوه) می خوانند

معروف ترین گونه اصلاح شده پرتقال در دنیا تامسون ناول می باشد. بیروت، پایتخت لبنان نیز یکی از معروفترین مکان های پرورش آن درجهان می باشد که پرتغال بیروتی آن نیز معروف است.

جاى تعجب نیست اگر بگوییم پرتقال ها یکى از محبوب ترین میوه هاى جهان هستند. این میوه نارنجى و خوشرنگ از زمستان تا تابستان در دسترس است و براى تهیه دسرها و حتى برخى از غذاها از آن استفاده مى شود.

یک لیوان آب پرتقال هم نوشیدنى خوشمزه و دلچسبى است که خوردن آن در طول روز به سلامت و شادابى شما کمک مى کند. بنابراین از خوردن پرتقال ها لذت ببرید و این میوه مقوى و خوش طعم را در میان وعده هاى غذایى خود بگنجانید. مانند سایر میوه ها، پرتقال هم حاوى عناصر و ترکیبات ارزشمندى است که به پیشگیرى از انواع و اقسام بیمارى هاى رایج کمک مى کند، از جمله انواع سرطان هاى گوارشى مانند سرطان معده، مرى، لوزالمعده و…

کلاً میوه‌های پاییزی و زمستانی سرشار از ویتامین C هستند و مرکبات در صدر لیست این میوه‌ها قرار دارند. پوست کلفت مرکبات از ویتامین C در برابر هوا و نور محافظت کرده و اجازه نمی‌دهد از بین برود. خوشبختانه مرکبات میوه‌ها مقاومی هستند و حتی مدت‌ها بعد از چیده شدن هم سالم و قابل‌استفاده باقی می‌مانند.

پس برای اینکه ویتامین C مورد نیاز بدنتان را به خوبی جذب کنید از مصرف مرکبات غافل نشوید. این ویتامین سیستم ایمنی بدنتان را قوی کرده و شما را از گزند بیماری‌ها دور می‌کند.

به جز ویتامین C که بسیار حساس می‌باشد، آب مرکبات تقریباً از تمام آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خود میوه‌ها برخوردار هستند. آب مرکبات صنعتی نیز قابل‌اعتماد هستند به خاطر اینکه در بخش صنعتی مرکبات با پوست آبگیری می‌شوند. و ویتامین‌ها کمابیش پاستوریزه شدن را بهتر تحمل می‌کنند و مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. برای همین هم می‌توان گفت که آب مرکبات موجود در پاکت‌ها و شیشه‌ها کمابیش خواص خود میوه‌ها را حفظ کرده‌اند و تا حدودی حاوی همان ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

ارزش غذایی پرتقال

باید بگوییم که صد گرم پرتقال بدون پوست حاوی ارزش غذایی زیر می‌باشد:

کالری 47

چربی 0

کلسترول 0

گلوسید 12 گرم

فیبرهای غذایی 2 گرم

پروتئین 1 گرم

ویتامین آ 225 واحد بین‌المللی برابر با 4 درصد نیاز روزانه‌ی ما به این ویتامین

ویتامین ث 53.2 میلی گرم معادل 89 درصد نیاز روزانه‌ی ما

ویتامین ای 0.2 میلی گرم معادل یک درصد نیاز روزانه

تیامین (ویتامین ب١) 0.1 میلی گرم معادل 6 درصد نیاز روزانه

نیاسین (ویتامین ب٣) 0.3 درصد معادل 3 درصد نیاز روزانه

ویتامین ب 6 0.1 میلی گرم معادل 3 درصد نیاز روزانه

فولات (ویتامین ب٩) 30 میکروگرم معادل 8 درصد نیاز روزانه

اسید پانتوتنیک 3 میلی گرم

کولین 8.4 میلی گرم

کلسیم 40 میلی گرم معادل 4 درصد نیاز روزانه

آهن 0.1 میلی گرم معادل 1 درصد نیاز روزانه

منیزیم 10 میلی گرم معادل 2 درصد نیاز روزانه

فسفر 14 میلی گرم معادل 1 درصد نیاز روزانه

پتاسیم 181 میلی گرم برابر 5 درصد نیاز روزانه

سلنیوم 0.5 میکروگرم معادل 1 درصد نیاز روزانه

آب 86.7 گرم

* مواد مغذی پرتقال :

نتایج پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد مواد مغذی موجود در پرتقال خواص درمانی دارند. این مواد مغذی عبارتند از فلاوونون‌ها، آنتوسیانین‌ها، اسید هیدروکسی سینامیک و یک گونه ای از پولیفنول‌ها. زمانی که این مواد مغذی در کنار ویتامین C موجود در این میوه قرار می‌گیرد خواص درمانی آن بیشتر می‌شود.

نتایج همین پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این مواد مغذی خواص ضد التهابی دارند و همچنین قادرند فشار خون و میزان کلسترول را کاهش دهند.

توجه داشته باشید بیشتر این مواد مغذی در پوست و لایه‌ی گوشت سفید داخل آن قرار دارند تا در قسمت آبکی آن. برای همین زمانی که آب این میوه گرفته می‌شود بیشتر این مواد مغذی از بین می‌رود.

مرکبات نیز همانند میوه‌ها و سبزیجات دیگر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کنند. به نظر می‌رسد که ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در مرکبات از ابتلا به سرطان معده (دومین سرطان شایع در سرتاسر جهان) و سرطان گلو جلوگیری می‌کنند. از طرف دیگر ترپنهای مرکبات آنزیم‌های مقابله‌کننده با عوامل سرطان زا را فعال تر می‌کنند.

باید بدانید که مرکبات حاوی میزان قابل‌توجهی ویتامین B9 یا همان اسیدفولیک نیز می‌باشند که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مفید است. اسیدفولیک باعث کاهش میزان هموسیستئین خون می‌شود. این اسیدآمینه یکی از عواملی است که خطر ابتلا به بیماری‌ها قلبی عروقی را بالا می‌برد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: