کد خبر: ۱۳۱۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 17
بانک اشک چشم طرحی است که در دانشگاه علوم پزشکی تهران مصوب شده است، ما در مرکز تحقیقات چشم و علوم بینایی بیمارستان فارابی موفق شدیم این طرح را اجرا و مراحل آغازین آن را شروع کنیم.
شفا آنلاین>سلامت>محققان ایرانی با راه اندازی بانک اشک چشم بیمارستان فارابی سعی دارند با استفاده ازاشک بیماری هایی مانند دیابت، فشارخون و سرطان را تشخیص دهند.

به گزارش شفا آنلاین،علیرضا لایشئی رییس مرکز تحقیقات چشم علوم پزشکی تهران و معاون پژوهشی بیمارستان فارابی با اشاره به راه اندازی نخستین بانک اشک چشم کشور و منطقه گفت: بانک اشک چشم طرحی است که در دانشگاه علوم پزشکی تهران مصوب شده است، ما در مرکز تحقیقات چشم و علوم بینایی بیمارستان فارابی موفق شدیم این طرح را اجرا و مراحل آغازین آن را شروع کنیم. تاکنون نمونه های اولیه اشک گرفته شده و آماده انجام تحقیقات هستند.

وی افزود: بانک اشک چشم ایده نسبتا نویی در جهان محسوب شده و هنوز در بسیاری از کشورها این مرکز وجود ندارد. این بانک با پروتئومیکس (proteomics) که علم جدیدی است در ارتباط است. بانک اشک چشم با بانک اهدا عضو و سلول های بنیادی تفاوت دارد و از اشک ها فقط در زمینه تشخیص بیماری ها و تحقیقات استفاده می شود.

رییس مرکز تحقیقات چشم علوم پزشکی تهران با اشاره به مرحله اول بانک اشک چشم، عنوان کرد: در این مرحله  اشک طبیعی چشم افراد سالم را برای تعیین و شناسایی پروتئوم های آن جمع آوری  و در بانک ذخیره میکنیم. اشک به عنوان یکی از مایعات بدن حاوی پروتئین ها و موادی است که در جریان بیماری های مختلف تغییر می کند.

لایشئی اظهار داشت: مرحله بعدی تحقیقات در این بانک جمع آوری اشک بیماران مبتلا به دیابت، فشار خون، سرطان و بیماری های است که تشخیص آنها نیاز به بررسی جدی آزمایشگاهی و بیوپسی  دارد.

رییس مرکز تحقیقات چشم علوم پزشکی تهران با اشاره به تشخیص این بیماری ها به کمک اشک چشم، گفت: با نمونه برداری و جمع آوری اشک بیماران یک بانک اطلاعاتی از پروتئین های غیر عادی که در جریان بیماری ها در اشک ایجاد می شود در اختیار داریم تا از آنها به عنوان شاخصه تشخیص بیماری استفاده کرده و زودتر از هر روش دیگری بیماری ها را تشخیص دهیم.

معاون پژوهشی بیمارستان فارابی با اشاره به تشخیص حساسیت و مقاومت بدن نسبت به داروها با کمک اشک گفت: در آینده در روند تحقیقات ممکن است بتوانیم با آنالیز پروتئین های اشک حساسیت و مقاومت های بدن را نسبت به داروها تشخیص داده و در روند درمان بیماری ها بتوان از داروی بهتر استفاده و از اتفاق ها پیشگیری کنیم.

وی عنوان کرد: از طریق میکروتوبول های مخصوصی با تحریک چشم اشک را از جمع آوری می کنیم. ساده ترین راه تحریک چشم از طیق مخاط بینی با استفاده از محرک های بویایی مانند پیاز است که در شرایط خاصی این اشک ها نگه داری و در آینده هر زمان که نیاز باشد می توان از آن ها استفاده کرد.

رییس مرکز تحقیقات چشم علوم پزشکی تهران گفت: نمونه های اولیه اشک از پرسنل سالم بیمارستان فارابی گرفته و در بانک ذخیره شده و در آینده اشک همراهان بیمار که به بیمارستان مراجعه کرده و از سلامت کامل برخوردار هستند نمونه برداری و به بانک اشک اضافه می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: