کد خبر: ۱۳۱۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 17
معاون بهداشت وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اجرای برنامه های آموزشی گسترده در زمینه بهداشت و باروری در کشور، گفت: 75 درصد جمعیت در سنین بین 15 تا 64 سال یعنی سنین مولد قرار دارند.

شفا آنلاین:علی اکبر سیاری در نهمین کنگره مرکز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری و اولین کنگره بین المللی ناباروری مردان در دانشگاه شهید بهشتی افزود: نرخ باروری کلی اگر در یک کشور 2.1 یعنی حد جایگزینی باشد جمعیت آن کشور متعادل است و در شرایطی که از 2.1 بیشتر باشد جمعیت آن کشور رو به افزایش است و اگر کمتر از 2.1 باشد رو به کاهش است.

به گزارش شفا آنلاین،سیاری افزود: از سال 59 تا 66 این نرخ در ایران 6.7 بود که در دهه های 60 تا 70 رو به کاهش نهاد ، در دهه 80 به زیر 1.8 رسید، ولی در حال حاضر با سیاست های جمعیتی و برنامه های بهداشتی متوقف شده و رو به افزایش نهاده است.
معاون وزیر بهداشت با اعلام این که در سال 92 یک میلیون و 471 هزار نفر در کشور متولد شدند، اظهار کرد: یکی از چالش ها افزایش سن ازدواج است. در حالی که 70 درصد تحقق نرخ حد جایگزینی به تشکیل خانواده بستگی دارد.
سیاری گفت: سیاست های تحکیم بنیان خانواده در وزارت بهداشت در این خصوص در حال انجام است.
معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: میانگین فاصله بین اولین فرزند تا ازدواج 3.5 سال است و بین فرزند اول تا دوم 5.4 سال است که باید این روند کاهش یابد.
وی جمعیت جوان کشور را 25 درصد اعلام کرد و گفت: هم اکنون سالانه یک میلیون و 570 هزار نفر موالید داریم و برنامه گسترده آموزش در زمینه بهداشت باروری و فرزندآوری در کشور در حال اجراست.
سیاری با اشاره به پوشش بالای 90 درصد زایمان ایمن، افزود: برنامه کاهش مرگ نابهنگام در مادران، کودکان، میانسالان و سالمندان یکی از برنامه های اصلی وزارت بهداشت است.
وی فراهم بودن دسترسی مردم به خدمات بهداشتی، درمانی و بهره مندی آنان از این خدمات و حفاظت مالی از آنها در طرح تحول بهداشت را برنامه های دیگر وزارت بهداشت دانست و گفت: سه بند از سیاست های کلی جمعیت به حوزه بهداشت مرتبط است و هیچ وزارتخانه ای به اندازه وزارت بهداشت برای تحقق این سیاست ها فعالیت نداشته است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: سه میلیون زوج نابارور در کشور داریم که 50 درصد از آنان مردان هستند.
برچسب ها: بهداشت ، دانشگاه ، جمعیت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: