کد خبر: ۱۳۱۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 18
آلودگی هوا ناشی از ترافیک و صنعت با مرگ زودرس بیش از 3 میلیون نفر در سال ارتباط دارد.
شفا آنلاین:مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در جهان بیش از مجموع مرگ‌های ناشی از مالاریا و ایدز است. آلاینده‌ها شامل دی‌اکسید نیتروژن و ذرات معلق ناشی از عبور و مرور ماشین‌ها و دی‌اکسید گوگرد ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی مانند نفت و زغال‌سنگ با مهار رشد کودکان، آسم، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ ارتباط داده شده است.

به گزارش شفا آنلاین: قرارگیری زنان باردار در معرض آلودگی هوا همچنین بر رشد مغز جنین تاثیر می‌گذارد. بار بهداشتی ناشی از آلودگی هوا قابل‌اجتناب و نابرابر است. برای مثال بیش از ۴۰۰ مدرسه در بریتانیا در مناطقی قرار دارند که میزان دی‌اکسید نیتروژن در هوا بیش‌ازحد مجاز است و چهارپنجم آنها در مناطق محروم قرار دارند. حتی در کشورهای با سابقه طولانی مبارزه با آلودگی هوا، این مشکل هنوز برطرف نشده است. بریتانیا که ۶۰ سال پیش برای نخستین بار مقررات ضد آلودگی هوا را به تصویب رساند، هنوز درگیر مبارزه قانونی طولانی بر سر ناتوانی‌اش در کاهش میزان آلودگی هوا به حد میزان‌های مجاز است.

فهرست مواد آلاینده
1. دی‌اکسید گوگرد: ناشی از سوخت‌های فسیلی است و عمدتا در نیروگاه‌ها وجود دارد.
2. دی‌اکسید نیتروژن: بالاترین میزان این ماده در نزدیکی خیابان‌های پرترافیک و اجاق‌گازهای داخل خانه‌ها وجود دارد.
3. اوزون (در سطح زمین): ناشی از واکنش‌های شیمیایی میان آلودگی طبیعی، ترافیک و صنعتی در نور شدید آفتاب است.
4. ذرات معلق (PM) ذرات جامد یا قطرک‌های مایع در هوا عمدتا از عبور و مرور ماشین‌ها هستند. هنگامی‌که این ذرات کمتر از ۲ میکرومتر (۶۰ برابر کوچک‌تر از قطر موی انسان) باشند به آنها PM‌‌5/2 می‌گویند ذرات بزرگ‌تر که ممکن است مربوط به گردوخاک یا گردوغبار بلند شده به‌وسیله وسایل نقلیه باشند، PM10 نامیده می‌شوند.
5. فلزات سنگین: سرب، جیوه و آرسنیک از جمله این فلزات هستند که ذراتشان وارد هوا می‌شود، اما قوانین کنترل‌کننده بر روی گازهای خروجی باعث شده است که در برخی از کشورها میزان این آلاینده‌ها در هوا کاهش یابد. صنعت آهن و فولاد در راس منابع واردکننده سرب به هوا هستند.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: