کد خبر: ۱۳۱۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 17
عوارض دهان و دندان در بیماران تحت شیمی‌درمانی و یا پرتودرمانی برای سر و گردن شایع است. حفره دهان به چند دلیل در معرض خطر اثرات جانبی شیمی‌درمانی و پرتودرمانی است.
 شفاآنلاین:   شیمی‌درمانی و پرتودرمانی از رشد سلول‌هایی که به سرعت تقسیم می‌شوند، مانند سلول‌های سرطانی، جلوگیری می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین:از آنجا که سلول‌های طبیعی در مخاط دهان نیز به سرعت در حال تقسیم هستند، درمان ضد سرطان می‌تواند از تولیدمثل سلول‌ها در دهان جلوگیری کند، و برای بافت دهان دشوار می‌شود که آنها را ترمیم کند.

        دهان حاوی صدها باکتری مختلف، برخی مفید و برخی مضر است. شیمی‌درمانی و پرتودرمانی می‌تواند تغییراتی در آستر مخاط دهان و تولید بزاق ایجاد کند و باعث ناراحتی تعادل سالم باکتری‌ها شود. این تغییرات ممکن است به زخم دهان، عفونت و پوسیدگی دندان منجر شود.
ساییدگی و پارگی با استفاده معمولی از دهان، دندان‌ها و فک رخ می‌دهد و شفای آنها مشکل‌تر است.
اقدامات پیشگیرانه می‌توانند شدت عوارض دهان و دندان را کاهش دهند.

       اثرات جانبی دهان ممکن است برای بیمار دریافت کلیه درمان سرطان را دشوار کند. گاهی اوقات درمان باید متوقف شود. پیشگیری و کنترل عوارض دهان و دندان هر دو کیفیت زندگی بیمار و تاثیر درمان سرطان را بالا می‌برد.

       پیشگیری و درمان عوارض دهان و دندان ناشی از درمان سرطان شامل شناسایی بیماران در معرض خطر، شروع اقدامات پیشگیرانه قبل از شروع درمان سرطان و درمان عوارض در اسرع وقت هنگام ظاهر شدن آنها می‌شود.

توضیحات و علل
پرتودرمانی و شیمی‌درمانی ممکن است باعث بروز بعضی از عوارض جانبی دهان شوند، که شامل موارد زیر می‌شود:
موکوزیت (التهاب غشاء مخاطی در دهان)
عفونت‌ها در دهان یا انتقال عفونت از طریق جریان خون، رسیدن و تاثیر آنها بر سلول‌های بدن
تغییر طعم
خشکی دهان
درد
تغییر در رشد دندان در کودکان
سوء تغذیه (کمبود مواد مغذی مورد نیاز برای سلامتی بدن، که اغلب با ناتوانی در خوردن ایجاد می‌شود)
کم شدن آب بدن (کمبود آب مورد نیاز برای سلامتی بدن، که اغلب با ناتوانی در نوشیدن ایجاد می‌شود)
پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه
عوارض ممکن است به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به‌علت درمان‌های ضدسرطان ایجاد شود.

       عوارض دهان و دندان با شیمی‌درمانی و پرتودرمانی می‌تواند به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از درمان ایجاد شود. پرتودرمانی می‌تواند مستقیما به بافت دهان، غدد بزاقی و استخوان آسیب برساند. مناطق تحت درمان ممکن است زخم شوند یا دچار ضایعات شوند.

       بهبود آهسته و عفونت از عوارض غیرمستقیم ناشی از درمان سرطان هستند. هر دو شیمی‌درمانی و پرتودرمانی می‌توانند از توانایی سلول‌ها برای تکثیر بکاهند، که فرایند درمان در دهان افت می‌کند. شیمی‌درمانی ممکن است تعدادی از سلول‌های سفید خون را کاهش دهد و سیستم ایمنی بدن (اندام‌ها و سلول‌های مدافع بدن در مقابل عفونت و بیماری) را تضعیف کند، وشرایط برای ایجاد عفونت آسان‌تر گرداند.سپید
منبع: NCII
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: